پودر نارگیل چرب در شیرینی پزی

پودر نارگیل چرب، محصول روغن گیری نشده نارگیل می باشد که کاربرد فراوانی در حوزه شیرینی پزی دارد. این محصول طعم بسیار خوبی به شیرینی ها می دهد و در بسیاری از شیرینی ها، جزء مواد مورد نیاز اصلی محسوب می شود. این پودر، یک منبع مفید برای دریافت مواد مغذی است. حاوی کربوهیدرات کم و فاقد گلوتن هم می باشد. این خاصیت های پودر نارگیل چرب باعث شده که خیلی از افراد از این ماده در رژیم غذایی خود در اشکال متفاوت خصوصاً شیرینی پزی استفاده کنند.

در این مقاله از گیاه سبز قصد داریم که در مورد ساختار، انواع، خواص و کاربرد های پودر نارگیل صحبت کنیم. در آخر هم دستور تهیه یک شیرینی خوش طعم را که با پودر نارگیل چرب تهیه می شود را به شما عزیزان ارائه می دهیم. همراه گیاه سبز باشید.

ساختار پودر نارگیل

این پودر در برخی از مواقع، به عنوان جایگزین آرد گندم معرفی می شود؛ چرا که خیلی از افرادی که به گلوتن حساسیت دارند نمی توانند از آرد گندم یا جو استفاده کنند و باید از یک محصول فاقد گلوتن استفاده کنند. ساختار این پودر که حاوی فیبر بالا، کربوهیدرات کم و چربی های سالم است، خواص و فواید بسیاری را برای این ماده به ارمغان آورده است که در قسمت های بعدی به آن ها اشاره خواهیم داشت.

پودر نارگیل طی فرآیندی از گوشت خوراکی نارگیل بدست آمده است. پودر نارگیل چرب علاوه بر دارا بودن خواص فوق العاده ای برای بدن، حاوی طعم و عطر خاصی می باشد که به همین خاطر محبوبیت بسیاری در حوزه قنادی و شیرینی پزی پیدا کرده است.

تفاوت پودر نارگیل چرب و خشک

تفاوت پودر نارگیل چرب و خشک

در بازار، پودر نارگیل در دو نوع، به فروش می رسد. پودر نارگیل چرب و پودر نارگیل خشک، این دو نوع هستند که در برخی جهات با یکدیگر متفاوت می باشند. تفاوت های آن ها را بررسی خواهیم کرد :

  • کاربرد : پودر نارگیل چرب، اغلب به عنوان یک ماده اولیه برای تهیه انواع شیرینی ها مورد استفاده قرار می گیرد. از معروف ترین این شیرینی ها می توان به شیرینی نارگیلی اشاره کرد. کاربرد پودر نارگیل چرب در تزئین انواع شیرینی یا خرما است. از پودر نارگیل خشک نمی توان برای تهیه شیرینی ها استفاده کرد.
  • ارزش غذایی : پودر نارگیل چرب نسبت به پودر نارگیل خشک، دارای ارزش غذایی بالاتری می باشد. چرا که خیلی از خواص پودر نارگیل چرب، به دلیل روغن چرب موجود در ساختار آن می باشد. در واقع پودر نارگیل چرب، نوع مرغوب و با کیفیت تر پودر نارگیل است.
  • طعم و عطر : پودر نارگیل چرب دارای طعم و عطر مطلوبی می باشد. پودر نارگیل خشک تقریباً بدون طعم و عطر می باشد.
  • وزن و قیمت : پودر نارگیل چرب، نسبت به پودر نارگیل خشک دارای وزن بیشتری است. از نظر قیمت هم، پودر نارگیل خشک، به علت حذف شدن روغن، ارزان تر از پودر نارگیل چرب می باشد.

همان طور که در بخش تفاوت های کاربرد های پودر نارگیل چرب و خشک صحبت کردیم، پودر نارگیل خشک، برای شیرینی پزی و قنادی کاربردی ندارد. این نکته مهم است، چون اگر با پودر نارگیل خشک بخواهید شیرینی نارگیلی درست کنید، به آن کیفیتی که از شیرینی نارگیلی انتظار خواهید داشت، نخواهید رسید.

کاربرد پودر نارگیل چرب در شیرینی پزی

شیرینی ها از جمله مواردی هستند که برای پذیرایی در هر مهمانی یا مراسمی مورد استفاده قرار می گیرند. نوع شیرینی هم برای هر نوع مراسمی مهم است. چیزی که مهم تر از نوع شیرینی می باشد، کیفیت مواد به کار رفته در شیرینی می باشد. پس باید برای تهیه یک شیرینی خانگی سالم و خوش طعم، به دنبال مرغوب ترین مواد باشید.

پودر نارگیل چرب یکی از آن موادی است که دارای کیفیت بالا و همچنین دارای طعم و عطر خوشایندی می باشد که با استفاده از آن می توان شیرینی ها و کلوچه های بسیار خوشمزه ای تهیه کرد. همان طور که در بخش ساختار پودر نارگیل صحبت کردیم، پودر نارگیل فاقد گلوتن می باشد. به همین خاطر خیلی از افرادی که به گلوتن حساسیت دارند یا دچار بیماری هایی همچون سلیاک هستند، می توانند از شیرینی هایی که با این پودر تهیه شده اند را مصرف کنند.

یکی دیگر از نقاط قوت پودر نارگیل چرب، وجود یک نوع چربی مفید به نام MCT در ساختار آن می باشد. MCT روی سلامت مغز انسان تأثیرگذار می باشد. فیبر و پروتئین هم از دیگر مواد سازنده این پودر هستند که فواید بسیاری برای سلامت انسان دارند.

خواص و فواید پودر نارگیل چرب

خواص و فواید پودر نارگیل چرب

 حفظ سلامت قلب

کاهش تری گلیسیرید و کاهش کلسترول خون از مهمترین کار هایی است که پودر نارگیل می تواند آن ها را برای حفظ و بهبود سلامت قلب انجام دهد. سکته قلبی یکی از پیامد های بالا بودن میزان تری گلیسیرید در بدن می باشد.

پلاک های موجود در عروق یکی از دلایل ایجاد بیماری های قلبی هستند؛ بر اساس برخی از مطالعات انجام شده، اسید لوریک موجود در پودر یا آرد نارگیل می تواند موجب از بین بردن باکتری هایی که وظیفه تولید این پلاک ها را دارند، بشود.

کم کردن وزن

پروتئین و فیبر دو عامل مهم برای لاغری در هر رژیم غذایی هستند. این مواد مغذی یک وظیفه مهم را همیشه به نحو احسن انجام می دهند؛ این وظیفه مهم، کاهش گرسنگی و اشتها و افزایش احساس سیری می باشد. به همین سادگی پودر نارگیل می تواند به لاغری و کاهش وزن شما کمک قابل توجهی کند. درباره MCT هم، صحبت کردیم. یکی از خواص این چربی مفید برای سلامتی، کم کردن اشتها و در نتیجه کاهش وزن می باشد.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

فیبر اصلی ترین ماده موجود در پودر نارگیل می باشد که توانایی کمک به دستگاه گوارش را دارد. این ماده نقش بسزایی در بهبود هضم و حرکت آسان تر غذا را در روده دارد. همچنین می تواند باکتری های مفید روده را تغذیه کند و در نتیجه باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش و جلوگیری از بیماری هایی نظیر یبوست بشود.

شیرینی نارگیلی

شیرینی پزی با پودر نارگیل چرب (شیرینی نارگیلی)

مواد مورد نیاز :

  • پودر نارگیل چرب : ۱۲۵ گرم
  • سفیده تخم مرغ : ۳ عدد
  • روغن مایع: ۸۰ گرم
  • شکر : ۲۰۰ گرم
  • آبلیمو : ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه :

در اولین مرحله، پودر نارگیل چرب را با سفیده های تخم مرغ مخلوط می کنیم. با استفاده از قاشق آن ها را مخلوط می کنیم. در مرحله بعدی شکر را اضافه کرده و مخلوط می کنیم؛ سپس روغن مایع و آبلیمو هم افزوده و دوباره با قاشق آن ها را مخلوط می کنیم.

ترکیب بدست آمده را روی حرارت خیلی کم قرار داده و آن را با قاشق، بدون وقفه هم می زنیم. این کار را تا آنجایی انجام دهید که شکر کاملاً حل شود. برای فهمیدن حل شدن یا نشدن شکر، مقداری از این ترکیب را بین 2 انگشت قرار می دهیم تا از نبود دانه های شکر مطمئن شویم. شکر حتماً باید حل بشود؛ وگرنه در ادامه با مشکل موجه خواهیم شد.

بعد از حل شدن شکر، صبر می کنیم تا ترکیب کاملاً خنک بشود. بعد از خنک شدن، آن را در ماسوره با خروجی دایره ای می ریزیم. با ماسوره ترکیب را روی کاغذ روغنی موجود در سینی فر قرار می دهیم. سینی را در فر قرار داده و اجازه میدهیم تا به مدت 1 ساعت پخته شود. زمانی که زیر شیرینی نارگیلی طلایی رنگ شد، یعنی اینکه شیرینی آماده شده است. صبر می کنیم که شیرینی ها کاملاً خنک بشوند، سپس آن ها را از کاغذ روغنی جدا خواهیم کرد.

 

صحبت پایانی

همان طور که تا اینجای مطلب با ما همراه بودید، متوجه شده اید که پودر نارگیل چرب کاربرد فراوانی برای شیرین پزی و قنادی دارد. معروف ترین و کاربردی ترین شیرینی هم که با این پودر تهیه می شود، شیرینی نارگیلی نام دارد. در ضمن این پودر برای سلامتی هم خواص بسیاری دارد.