کاهش وزن با دمنوش

دمنوش یکی از سالم ترین نوشیدنی ها می باشد که به دلیل خواص فوق العاده اش برای کاهش وزن، بسیار پر کاربرد و پر طرفدار شده است. دمنوش ها، جای ویژه ای در بین نوشیدنی های ایرانی ها دارند. اما متاسفانه برخی افراد از انواع و خواص دمنوش ها مطلع نیستند. اصلی ترین خصلت یک دمنوش، لاغری می باشد.

اگر فکر می کنید که می توانید با وجود دمنوش های لاغری، کلی غذای پر چرب و مضر مصرف کنید، باور کاملا اشتباهی دارید. در واقع، دمنوش ها مکملی از ترکیبات گیاهی برای ارتقا سبک زندگی سالم هستند. این دمنوش ها، برای کاهش وزن مثمر ثمر هستند، اما تصور نکنید که با یک دمنوش می توانید کلیه مضرات غذا های پر کالری و چرب را خنثی کنید.

ساز و کار دمنوش ها

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از دمنوش ها داشته باشیم، می توانیم بگوییم که :

دمنوش، یک نوشیدنی می باشد که توسط روش عصاره گیری، از ترکیبات گیاهی (برگ، گل، ساقه و …) بدست می آید.

روش کلی تهیه دمنوش ها به این صورت است که ابتدا گیاه مورد نظر را به اندازه کافی خرد کرده؛ سپس آن را در آب جوش ریخته و معمولا بین 3 تا 5 دقیقه صبر می کنند. (البته مدت صبر کردن برای هر دمنوش متفاوت است). این ترکیب باید در یک ظرف با جنس چینی یا شیشه ای در بسته قرار بگیرد. این مایع را هم زده و از الک با شبکه ریز یا وسیله ای مشابه آن عبور می دهند.

عملکرد کلی دمنوش ها به این صورت است که با افزایش سوخت وساز بدن، می توانند به از بین بردن چربی های بدن کمک ویژه ای کنند. همان طور که حتما می دانید، از بین رفتن چربی ها، اثر مستقیمی روی لاغری دارد. مصرف دمنوش ها باعث آرامش بخشی و متابولیسم بدن می شود. برخی از آن ها به درمان یبوست هم کمک می کنند.

دمنوش هایی برای کاهش وزن، که احتمالا آن ها را نمی شناسید

دمنوش زرشک

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، زرشک اثرات درخشانی روی لاغری دارد. چربی سوزی و کاهش وزن، از هدایایی هستند که دمنوش زرشک به شما تحویل می دهد. این دمنوش، فشار خون را پایین آورده و به دلیل ویتامین B موجود در ساختارش کمک زیادی برای جلوگیری از سرماخوردگی می کند.

کاهش وزن با دمنوش : نکات مهمی که نمی دانستید!, (2)

دمنوش چای ماسالا

چای ماسالا، یک نوع نوشیدنی هندی و ترکیبی از موادی همچون دارچین، زنجبیل، میخک و … می باشد. ارزش غذایی بالا و کالری کم این دمنوش می تواند شما را متقاعد کند که از این دمنوش مصرف کنید. کاهش وزن از خاصیت های برجسته این نوشیدنی می باشد.

این چای یا دمنوش، در اصل با شیر درست می شود. شیر گاو یا شیر سویا از گزینه های انتخابی برای تهیه چای ماسالا می باشند. هر دو نوع این شیر ها، مقدار قابل توجهی از پروتئین را به بدن ما منتقل می کنند. یکی از خصلت های پروتئین، کم کردن احساس گرسنگی می باشد. پس می توان روی چای ماسالا برای کاهش گرسنگی، حساب ویژه ای باز کرد.

فلفل سیاه از اصلی ترین مواد سازنده ماسالا محسوب می شود. یکی از مزیت های فلفل سیاه، ممانعت از تجمع چربی در بدن می باشد. به ویژگی های این دمنوش چربی سوزی هم اضافه کنید. با توجه به تعاریفی که از دمنوش ماسالا داشتیم، می توانیم نام آن را در دسته دمنوش های لاغری قرار دهیم.

دمنوش چای سیاه

چای سایه از رایج ترین چای هایی می باشد که ایرانی ها علاقه زیادی به آن دارند. ترکیباتی به نام فلاون در ساختار چای سیاه وجود دارند. این ترکیبات که خاصیت آنتی اکسیدانی هم دارند، دلیل اصلی ویژگی چربی سوزی چای سیاه می باشند. مصرف این چای، باعث جلوگیری از جذب چربی ها در روده می شود. مصرف بیش از اندازه این چای، ممکن است مشکلاتی مانند سردرد را به همراه داشته باشد.

دمنوش یربا ماته

دمنوش یربا ماته، نوشیدنی است که از آمریکای جنوبی می آید. این دمنوش از برگ های گیاه یربا ماته فراهم می شود. این دمنوش فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد. کافئین یکی از مواد موجود در ساختار این دمنوش می باشد. کافئین انرژی بدن را افزایش داده و با خستگی مبارزه می کند. این دمنوش می تواند برای بدنسازان سودبخش باشد. به دلیل وجود ساپونین در ساختارش، می تواند به حل شدن چربی ها کمک کند.

دمنوش چای پوئر

این دمنوش از کشور چین می آید. سم زدایی یکی از خواص و فواید این دمنوش یا چای می باشد. چای پوئر انتخاب درستی برای کاهش وزن می باشد. به جای مصرف نوشیدنی های قندی، می توان از این چای استفاده کرد. خاصیت سم زدایی این چای هم در کاهش وزن، سهم دارد. مصرف این چای ناراحتی معده را معالجه می کند.

دمنوش هل

هل منبعی غنی از فیبر می باشد. یکی از برجسته ترین خاصیت های فیبر، افزایش احساس سیری می باشد. ذر ضمن فیبر باعث افزایش سوخت و ساز بدن هم می شود. در نتیجه دمنوش هل می تواند سهم قابل توجهی در کاهش وزن شما داشته باشد. با اضافه کردن این دمنوش به برنامه غذایی خود می توانید سطح سلامتی برنامه غذایی تان را بالا ببرید.

دمنوش قهوه سبز

نام قهوه سبز در حوزه سلامتی و لاغری، بسیار پرآوازه و درخشان است. دانه های قهوه سبز همان دانه های قهوه های معمولی هستند که هنوز بو (حرارت) دانه نشده اند. قهوه سبز به دلیل اینکه حرارت داده نشده است، دارای مقادیر بالایی از کلروژنیک می باشد. قهوه سبز منبعی سرشار از کافئین هم می باشد. وظیفه کلروژنیک کاهش وزن و کاهش فشار خون می باشد و مسئولیت کافئین هم افزایش سوخت و ساز بدن است.

افزودن قهوه سبز به رژیم غذایی، اثربخشی تغذیه و ورزش را در طول روز بهبود می بخشد. هر ماده غذایی اگر بیش از حد مصرف شود یا به درستی استفاده نشود، مضر است. قهوه سبز هم از این قاعده مستثنی نیست. قهوه سبز دارای عوارضی همچون اضطراب و ناراحتی معده می باشد.

دمنوش چای شکوفنده

دمنوش چای شکوفنده

چای شکوفنده یا چای بلومینگ یکی از دمنوش های آرامش بخش کشور چین می باشد. این دمنوش روی کاهش وزن تاثیرگذار می باشد. به هضم غذا کمک می کند و روی کاهش التهاب هم موثر است. یکی دیگر از خاصیت های دارویی چای بلومینگ کاهش فشار خون است.

نکاتی ارزشمند در مورد کاهش وزن با دمنوش ها

  • دمنوش چای اولانگ، دمنوش زیره، دمنوش نعناع، دمنوش بابونه و دمنوش گل محمدی، دیگر دمنوش هایی هستند که می توانید برای کاهش وزن، روی آن ها حساب ویژه ای باز کنید.
  • هیچ ماده غذایی یا نوشیدنی، نظیر دمنوش، معجزه نمی کند. داشتن برنامه غذایی سالم به همراه ورزش، اصلی ترین راه برای رسیدن به لاغری می باشد. دمنوش، به عنوان یک یاری رسان در حوزه تغذیه عمل می کند.
  • دمنوش ها به دلیل طرز تهیه آسان، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.
  • یکی از اصلی ترین دلایل افراد برای مصرف دمنوش ها، خاصیت آرامش بخشی آن هاست.
  • مصرف طولانی مدت دمنوش ها، می تواند هم نتایج خوب و هم نتایج بدی داشته باشید. بهترین تصمیم برای مصرف کردن یا مصرف نکردن یک دمنوش، مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه می باشد.

صحبت پایانی

همه دمنوش ها مانند یکدیگر نیستند. ممکن است که برخی از آن ها اثرات خوبی روی بدن انسان نگذارند. برای مثال، برخی از دمنوش ها باعث افزایش اشتها و در نتیجه چاقی می شوند. روش و مقدار مصرف هر دمنوش هم برای سلامتی و کاهش وزن هم حائز اهمیت است؛ پس باید برای مصرف هر دمنوشی با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید و از او مشورت بگیرید.

بالاتر هم به این نکته اشاره کرده بودیم. ره صد ساله را نمی شود در یک شب طی کرد. نمی توان که هر غذا یا خوراکی مصرف کرد، با این طرز تفکر که دمنوش ها می توانند اثرات زیان آور این غذا ها و خوراکی ها را به کلی از بین ببرند.