کاهش کلسترول

در این مطلب از فروشگاه برگ سبز 20 روش مفید و واقعا کاربردی برای کاهش کلسترول را برای شما عزیزان شرح می دهیم. با ما همراه باشید!

کلسترول چیست؟ در ابتدا لازم است بدانید که کلسترول ماده ای است که در تمام سلول های بدن وجود دارد و اعمال حیاتی بدن را به عهده دارد. بسیاری از مردم بر این باورند که کلسترول تنها با مصرف غذا ها و فراورده های جانوری به بدن وارد می شود، اما نکته مهم اینجاست که کلسترول توسط خود بدن نیز تولید می شود. کلسترول حالتی موم مانند دارد ولی ظاهر آن شبیه به چربی است. ساختار این ماده روغنی است و در آب حل نمیشود ، حال آنکه خون ماهیت آبی دارد در نتیجه کلسترول در خون حل نمی شود.

کلسترول توسط دو نوع لیپو پروتئین در بدن جابجا می شوند.

  •  LDL: لیپوپروتئین با چگالی پایین است که به آن کلسترول بد می گویند.
  • HDL: لیپوپروتئین با چگالی بالا است که به آن کلسترول خوب می گویند.

 

کاهش کلسترول
کاهش کلسترول

 

LDL به دلیل مخلوط نشدن در خون، در شریان ها رسوب میکند و می تواند انواع بیماری های قلبی و عروقی را به وجود آورد. سالیان سال است که محققین به دنبال کشف راه های جدید برای کاهش کلسترول بد خون، هستند. 

مرتبط بخوانید: چگونه لاغر شویم : چند روش واقعا کاربردی!

 

راه های کاهش کلسترول بد خون

 

  • روش اول برای کاهش کلستورل: رژیم غذاییتان را تغییر دهید

باید به این نکته توجه داشته باشید که غذای مصرفی شما به طور مستقیم بر روی میزان کلسترول خون و سلامت شما موثر است. رژیم غذایی سرشار از اسید های چرب ترانس سطح کلسترول بد خون شما را به شدت بالا می برد و موجب تجمع LDL در شریان ها و در نتیجه گرفتگی آنها می شود. در مقابل رژیم غذایی پر فیبر و مواد غذاییی مفید تاثیر چشمگیری در کاهش کلسترول بد خون دارد.

نکاتی که باید برای تغییر رژیم غذایی به آنها دقت کنید به شرح زیر است:

1- از روغن ها و چربی های غیر اشباع در رژیم غذایی خود استفاده کنید. مانند: روغن زیتون.

2- از منابع سالم چربی مانند گردو، بادام، بادام زمینی و… استفاده کنید.

3- از مصرف فست فود ها، کیک های آماده، شیرینی های پرچرب و مواد غذایی از این قبیل خودداری کنید.

4- از غلات کامل در رژیم خود استفاده کنید.

5- میوه و سبزیجات مهمترین منابع تامین فیبر هستند، مصرف آنها را فراموش نکنید.

  • روش دوم برای کاهش کلسترول : ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید

ورزش کردن به طور مداوم و روزانه سطح کلسترول خون را در وضعیت مناسبی قرار می دهد. در صورتی که مشکلی برای انجام ورزش ندارید و اطمینان دارید که آسیبی به شما وارد نمی شود، بهتر است به صورت روزانه بین 30 الی 60 دقیقه از زمان خود را به انجام فعالت های ورزشی اختصاص دهید. همچنین برای تداوم این روند و دلسرد نشدن از ورزش به شما پیشنهاد میکنیم در ورزش های گروهی شرکت کنید. تداوم ورزش های انفرادی سختتر است. در صورتی که ورزشکار حرفه ای هستید می توانید مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق مصرف مکمل ها تامین کنید ولی حتما به این نکته توجه کنید که مکملی که مصرف میکنید سالم و مناسب باشد و کلسترول شما را افزایش ندهد.

 

کاهش کلسترول
کاهش کلسترول

 

مرتبط بخوانید : مکمل های دست ساز بدنسازی: معرفی 9 راه واقعا کاربردی

 

  • روش سوم برای کاهش کلسترول: ترک سیگار

شاید باور این موضوع برایتان سخت باشد، ولی ترک سیگار به سرعت LDL را کاهش و HDL را افزایش میدهد. ولی تغییر سطح کلسترول تنها مزیت ترک سیگار نیست. جالب است بدانید که 20 دقیقه بعد از ترک سیگار فشار خون کاهش میابد. همچنین به مرور زمان ریسک بروز بیماری های قلبی و عروقی کم تر می شود.

  • روش چهارم برای کاهش کلسترول : وزن خود را متعادل نگه دارید

طبق تحقیقات انجام شد، ثابت شده است که اضافه وزن موجب افزایش کلسترول بد خون می شود. هر چقدر وزن شما در سطح نرمال تری قرار بگیرد به همان نسبت کلسترول شما کاهش میابد و سلامت قلب و عروق شما تضمین می شود. کاهش وزن باید به صورت علمی و صحیح انجام شود از گرفتن رژیم های سخت و بدون پایه و اساس خودداری کنید. همچنین عادات بد غذایی خود را اصلاح کنید.

  •   روش پنجم برای کاهش کلسترول : نوشیدن آب به میزان کافی

شاید ندانید اما نوشیدن حداقل 5 لیوان آب در روز با دمای متعادل موجب کاهش 50 تا 60 درصدی کلسترول بد خون میشود. به این نکته توجه داشته باشید آبی که در طول روز مصرف میکنید باید دمایی متعادل داشته باشد زیرا مصرف آب خیلی سرد موجب بروز انواع بیماری ها به مرور زمان می شود. از جمله این بیماری ها می توان به بیماری کبد چرب اشاره کرد.

  • روش ششم برای کاهش کلسترول: پیاده روی کنید

در صورتی که توان و یا زمان کافی برای انجام حرکات ورزشی را ندارید، سعی کنید روزانه 30 دقیقه پیاده روی کنید. با توجه به تحقیقات انجام شده در این زمینه، ثابت شده است که پیاده روی تاثیر بسیار خوبی در کاهش کلسترول دارد همچنین موجب متعادل نگه داشتن وزن میشود.

  • روش هفتم برای کاهش کلسترول: مصرف چای سبز و یا چای ماچا را فراموش نکنید

این چای ها تاثیر چشمگیری بر لاغری، کاهش وزن و کاهش کلسترول دارند. مصرف چای سبز و چای ماچا از قدیم تا کنون در سراسر دنیا پر طرفدار بوده است. جالب است بدانید که کاتچین موجود در چای ماچا به راحتی سطح کلسترول مضر خون را پایین می آورد و از بروز انواع بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می نماید.

محصول پیشنهادی: چای ماچا 

جلبک اسپیرولینا همان جلبک دریایی است که با ساختار منحصر به فردی که دارد در درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. در مطالعه‌ای که بر روی بیماران مسن‌ انجام شده است، نشان داده شده است که کاهش سطح کلسترول با مصرف ۸ گرم از اسپیرولینا در روز  به مدت 16 هفته ارتباط داشته‌است. در یک مطالعه دیگر، ثابت شده‌است که جلبک اسپیرولینا در پیش‌گیری تصلب شرائین ناشی از کلسترول بالا و کاهش میزان ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی سودمند است.

محصول پیشنهادی : پودر اسپیولینا

  • روش نهم برای کاهش کلسترول : گنجاندن کینوا در رژیم غذایی

در سراسر دنیا کینوا را جایگزینی برای برنج می دانند. کینوا سرشار از مواد غذایی بسیار مفید و مغذی برای بدن است. مصرف این ماده غذایی تاثیر چشمگیری در کاهش کلسترول مضر خون دارد.

مرتبط بخوانید: رژیم غذایی سالم: 20 نکته مهم که باید بدانید!

  • روش دهم برای کاهش کلسترول : استفاده از زغال فعال

زغال فعال برای آزاد کردن گاز ها به کار برده میشود. این ماده  به ملکول‏هاى کلسترول متصل می شود و آنها را از بدن خارج می کند. با تجویز و مشورت پزشک میتوانید سه بار طول روز در مدت چهار الی پنج هفته از این ماده استفاده کنید و تا حدودی سطح کلسترول بد خون را کاهش دهید.

  • روش یازدهم برای کاهش کلسترول : به اندازه کافی استراحت کنید

داشتن آرامش و استراحت کافی در کاهش سطح کلسترول بسیار موثر است. طبق تحقیقات انجام شده بر روی افرادی که بیماری کلسترول بالا دارند، ثابت شده است که افرادی که در کنار رژیم غذایی مناسب استراحت و آرامش کافی دارند روند بهبود سریع تری نسبت به افراد دیگر دارند.

کاهش کلسترول
کاهش کلسترول

 

  • روش دوازدهم: سیر خام مصرف کنید

سیر خام دارای خاصیت چربی سوزی است و به راحتی چربی های مضر بدن را از بین می برد. با مصرف سیر خام در مدت کوتاهی متوجه تغییرات چشمگیری در سطح کلسترول خون خود می شود. اما به این نکته توجه داشته باشید که درست است که با پختن سیر بوی آن از بین می رود ولی حرارتی که به آن وارد می شود خاصیت ضد کلسترولیش را از بین میبرد.

  • روش سیزدهم برای کاهش کلسترول: تخم مرغ را از رژیم غذایی خود حذف نکنید

امروزه در بین مردم شایع شده است که مصرف تخم مرغ را کاهش و یا از برنامه های غذایی افرادی که مشکل کلسترول دارند حذف میکنند. به طور معمول می توان 3 عدد تخم مرغ در طول هفته مصرف کرد. به این نکته توجه داشته باشید که تنها زرده تخم مرغ حاوی کلسترول است در صورتی که کلسترول شما در سطح خیلی بالا و خطرناکی است میتوانید زرده آن را مصرف نکنید و یا از پودر سفیده تخم مرغ استفاده کنید. پودر سفیده تخم مرغ حاوی تمام خواص موجود در تخم مرغ است و به افرادی که از بیماری کلسترول بالا رنج میبرند بسیار توصیه میشود.

محصول پیشنهادی: پودر سفیده تخم مرغ

  • روش چهاردهم برای کاهش کلسترول: گنجاندن لوبیا در وعده های غذایی

لوبیا و دیگر حبوبات از این دسته به دلیل پکتینی که دارند در کاهش سطح کلسترول خون موثر هستند. پکتین نوعی فیبر محلول در آب است که مولکول های کلسترول را محاصره و از بدن خارج میکند. حبوباتی مانند لوبیا علاوه بر این که سرشار از مواد مغذی هستند، روشی بسیار آسان و اقتصادی برای درمان بیماری ها محسوب می شوند. مصرف یک فنجان لوبیای پخته در روز تاثیر فوق العاده ای بر بدن دارد.

  • روش پانزدهم برای کاهش کلسترول: مصرف روزانه کاهو، هویج، کلم بنفش، پیاز

این مواد غذایی نیز حاوی نوعی پکتین هستند که تاثیر بی نظیری بر کاهش سطح کلسترول دارند. به عنواع مثال با مصرف تنها دو عدد هویج در طول روز میتوانید سطح کلسترول خون خود را 10 الی 20 درصد کاهش دهید و از بیماری های قلبی و عروقی در امان بمانید.

کاهش کلسترول
کاهش کلسترول

 

  • روش شانزدهم : مصرف سبوس ذرت و جو

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مصرف 1 قاشق غذا خوری از سبوس ذرت و جو به صورت روزانه، به راحتی میتواند سطح کلسترول خون را تا 20 درصد کاهش دهد.

پروتئین آب پنیر، یکی از مهم ترین پروتئین های موجود در محصولات لبنی است و حاوی بسیاری از خواص درمانی آنهاست. بر طبق تحقیقاتی که بر روی این پروتئین شده است، ثابت شده است که پروتئین آب پنیر تاثیر بسزایی در کاهش کلسترول کلی دارد.

محصول پیشنهادی : پودر آب پنیر

  • روش هجدهم  : از نوشیدن الکل پرهیز کنید

مصرف الکل رابطه مستقیمی در بالا رفتن سطح کلسترول خون دارد. هرچقدر مقدار بیشتری الکل مصرف کنید خطر ابتلا بی بیماری های قلبی و عروقی نیز بالا تر میرود. درصورتی که جز افرادی هستید که الکل مصرف می کنید سعی کنید این کار را در حد اعتدال و یا کمتر انجام دهید.

  • روش نوزدهم : از خرید مواد غذایی بسته بندی که بر روی آنها میزان چربی بالایی درج شده است خودداری کنید.

 

  • روش بیستم  : افزایش وعده های غذایی

وعده های غذایی خود را از 3 وعده با حجم زیاد به 6 وعده کوچک تر تقسیم کنید. در این حالت میزان کلسترولی که وارد بدن میشود در سطح نرمال و پایداری قراری می گیرد و به یکباره بدن با حجم زیاد کلسترول روبه رو نمیشود و نیازی ندارد انرژی و هزینه  زیادی برای سوزان آن صرف کند.

 

 

نیاز به مشاوره در خصوص محصولات مرتبط با کاهش کلسترول و خرید این محصولات را دارید؟!

این محصولات را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید. برای تهیه با ما تماس بگیرید

93 45 91 77 – 02 22 81 46 (021) – ۴۹ ۳۳ ۱۲۳ (۰۹۰۳) یا از فروشگاه آنلاین خرید کنید!

آرزومند سلامت شما هستیم.