بدنسازی با پودر پروتئین شیر

بدنسازان اغلب علاقمند به مصرف مکمل های پروتئینی هستند، پودر پروتئین شیر یکی از محبوب ترین مکمل های ورزشی است. اما بدنسازی با پودر پروتئین شیر چه فوایدی دارد؟ استفاده از آن مضر است یا مفید؟ مقدار مصرف آن چقدر باید باشد؟ در این مطلب از برگ سبز سعی داریم تا به سوالات شما در مورد تاثیرات پودر پروتئین شیر در بدنسازی و مصرف آن بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

 

پودر پروتئین شیر حاوی 80 درصد پروتئین کازئین و 20 درصد پروتئین وی است که به همین دلیل یک مکمل ورزشی فوق العاده محسوب می شود و علاقه مندان به مصرف این پروتئین بسیارند.

 

۳ نوع شیر خشک وجود دارد:

  • کامل : حاوی مقادیر زیادی چربی‌های اشباع‌ نشده است
  • بدون چربی : تقریبا تمام چربی‌های بی‌فایده آن حذف شده‌ اند
  • گازدار : بوسیله مخلوط کردن شیر خشک بدون چربی و کامل تهیه می‌ شود

 

ویژگی های بدنسازی با پودر پروتئین شیر :

 

1_ حاوی مقدار زیادی کالری و چربی است.

تعداد کالری ها موجود در پودر پروتئین شیر برای تامین انرژی مورد نیاز بدن هنگام ورزش و ترمیم عضلات به شدت مناسب است. بطور متوسط یک فنجان پور پروتئین شیر بدون چربی حاوی 250 تا 350 کالری است و اگر شیر خشک کامل باشد، این عدد به حدود 450 کالری خواهد رسید.

محتوای چربی شیر نیز به درجه آن بستگی دارد. این میزان در شیر کم‌چرب تا 10 درصد و در شیر بدون چربی 0 درصد است.

 

2_ کلسترول کمی دارد.

پودر پروتئین شیر کم‌چرب حاوی کلسترول بسیار کمی است و می‌تواند در دوزهای معقول برای افراد مبتلا به بیماری قلبی و فشار خون بالا توصیه شود.

 

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
حرکات ورزشی در خانه : 6 حرکت که در خانه می توانید انجام دهید!

3_ یک منبع فوق‌العاده از کلسیم است!

هر وعده شیر خشک، دوز مناسبی از کلسیم فراهم می‌کند. میزان کلسیم موجود در شیر در مقایسه با سایر منابع، به مراتب بیشتر است.

 

4_ منبع خوبی از پروتئین است.

پودر پروتئین شیر محتوای پروتئین بالایی دارد. که برای عضله سازی ضروری است. هر وعده از آن حاوی 20 تا 30 گرم پروتئین می باشد. بسیاری از پروتئین‌ها می توانند توسط بدن درست شوند، با این حال برخی از مواد مورد نیاز بدن باید از بیرون بدن تأمین شوند که به مقدار زیاد در شیر وجود دارند.

 

بدنسازی با پودر پروتئین شیر
بدنسازی با پودر پروتئین شیر

 

5_ حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است.

بدنسازی با پودر پروتئین شیر علاوه بر تامین کلسیم و پروتئین حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری است که برای سلامت انسان ضروری هستند. خصوصا حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین D، ریبوفلاوین، فسفر و همچنین غلظت های بالایی از ویتامین A، ویتامین B12، پتاسیم و سلنیوم است.

 

تفاوت بین پودر شیر و پروتئین چیست؟

شیر خشک و پودر پروتئین شیر از نظر ظاهر، بسیار شبیه هم هستند. با این حال از نظر ارزش غذایی و ترکیب، دو محصول کاملا متفاوت می باشند.

پودر پروتئین وی از شیر گرفته می‌شود اما 100 درصد پروتئین وی است.

تولیدکنندگان برای ایجاد چیپس‌های پروتئین از فناوری ویژه‌ای استفاده می‌کنند. پروتئین وی حاوی لاکتوز بسیار کمی است و بنابراین افراد مبتلا به سوءهاضمه می‌توانند براحتی از آن استفاده کنند.

 

میزان پروتئین در وی، 90 درصد یا بیشتر است در حالیکه در کنسانتره بین 29 تا 89 درصد متغیر می‌باشد. کازئین، نوع دیگری از پروتئین شیر است که در مکمل‌های ورزشی وجود دارد. آن بسیار آهسته‌تر از وی پردازش (فرآوری) می‌شود و به همین دلیل، ماندگاری بیشتری دارد.

 

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
رژیم غذایی متعادل : 10 نکته واقعا ضروری

پودر شیر، بسیار ارزان‌تر از پروتئین وی است و معمولا در کیسه‌های بسته‌بندی‌شده مخصوص عرضه می‌شود. این محصول فاقد مواد آلاینده و افزودنی‌های غذایی است. پودرهای پروتئین غالبا بعنوان بخشی از یک مخلوط ارائه می‌شوند که حاوی اسیدهای آمینه اضافه، کربوهیدرات‌ها یا سایر اجزای تحریک‌کننده رشد عضله، وزن و پیشرفت سایر خصوصیات ورزشکاری است.

 

مزایا پودر پروتئین شیر یا MPC :

 

  • نقش مهمی در عضله سازی دارد.
  • تاثیر بسیار زیادی در ریکاوری عضلات دارد .
  • پروتئین زود جذب است و به راحتی تجزیه می شود.
  • برای عضله سازی مفید است و از ریزش عضلات جلوگیری میکند.
  • می تواند به عنوان یک منبع پروتئینی بسیار خوب عمل کند.
  • قیمت این مکمل نیز یک سوم مکمل های خارجی میباشد و برای کسانی که میخواهند در هزینه ها صرفه جویی کنند ، میتوانند از MPC نهایت بهره را ببرند.
  • مصرف این مکمل برای کودکان و نوجوانانی که درحال رشد هستند علاوه بر تامین آمینو اسید های ضروری ، باعث افزایش جذب کلسیم در بدنشان می شود.

 

بدین ترتیب مکمل پودر پروتئین شیر یا MPC که ترکیبی از پروتئین وی (زودجذب) و کازئین (دیرجذب) است ، علاوه بر اینکه نیاز بدن به تمام آمینو اسید های ضروری را تامین میکند ، ​میتواند تا ساعت ها ماندگاری خود را حفظ نماید.

پودر شیر برای افزایش توده عضلانی!

پودر های تخم مرغ و شیر قبل از به بازار آمدن افزودنی‌ های ورزشی، منبع اصلی پروتئین در بدنسازی بودند؛ بخصوص آرنولد از شیر برای تغذیه عضلاتش استفاده می‌کرد.

این توصیه برای پودر شیر بدون چربی است. در صورت استفاده از شیر کامل، مقدار هر وعده نصف خواهد شد.

شما می‌توانید پودر شیر را به شیک‌های پروتئین اضافه کنید (4 قاشق سوپ‌خوری پودر شیر) یا4 تا 5 قاشق سوپ‌خوری از آن را در آب جوش حل کرده و میل نمایید.

به نوع پودر پروتئین شیر، بدون چربی یا کامل، توجه کنید. در غیر اینصورت بجای افزایش عضله، چربی اضافه خواهید کرد. همچنین بخاطر داشته باشید که لاکتوز موجود در شیر یک کربوهیدرات سریع است و تشکیل چربی را تسریع می‌نماید. شما با هر وعده پودر شیر، 6 تا 8 قاشق قند دریافت خواهید کرد.

 

بدنسازی با پودر پروتئین شیر
بدنسازی با پودر پروتئین شیر

 

مصرف پودر پروتئین شیر یا mpc مناسب چه کسانی است؟

افرادی که در تغذیه ی خود پروتئین مورد نیازشان تامین نمی شود، مانند ورزشکاران بالاخص بدن سازی ، افرادی که محدودیت کالری در رژیم خود دارند ، کودکان و افراد میانسال که تغذیه ی مناسبی ندارند.

به دلیل مشابه بودن ترکیبات mpc با شیر ، تنها منع مصرف برای کسانی است که مشکل هضم لاکتوز (قند شیر) را دارند است.

 

زمان مصرف شیر

در طی افزایش توده عضلانی و حجم بدن که مستلزم افزایش کالری دریافتی است. در طول روز، وضعیت بدین شرح است: نسبت پروتئین سرم به کازئین 20% به 80% است؛ پردازش پروتئین کازئین، زمان قابل‌توجهی طول می‌کشد (5 تا 7 ساعت).

بنابراین استفاده از پودر شیر در صبح یا بلافاصله پس از تمرین، نادرست است. بهترین زمان مصرف، نیمه اول روز (اگر در عصر تمرین می‌کنید) و 1 تا 2 ساعت قبل از خواب است (در دو سهم کاملا مساوی).

نحوه انتخاب شیر

در فروشگاه ها، تعداد زیادی پودر شیر از تولیدکنندگان مختلف وجود دارد. با این حال اغلب آن ها کیفیت پایینی دارند. بنابراین به بسته‌بندی شیر و مواد بکار رفته در آن بسیار توجه کنید. محصول مورد نظر شما باید بسته‌ بندی وکیوم داشته باشد روی آن، نشان استاندارد GOST یا GOSTRدرج شده باشد.

بدلیل محبوبیت پودر شیر و بازار داغ آن، بسیاری از تولیدکنندگان دقت لازم را در ارائه محصول بکار نمی برند؛ بخصوص در رعایت غلظت استاندارد شیر خشک. بنابراین یادگیری نحوه انتخاب شیر مناسب، اهمیت بسیاری دارد.

 

در پایان، این نکته را بخاطر داشته باشید که شیر گاو طبیعی برای فرد مفیدتر است چون بطور طبیعی و بدون فرآوری و بکار بدن دمای بالا تولید می‌شود.

 

بدنسازی با پودر پروتئین شیر
بدنسازی با پودر پروتئین شیر

 

این محصول، ارزش آن را دارد که در رژیم غذایی  هر ورزشکاری در دوره حجم‌گیری گنجانده شود. اما برای دستیابی به نتایج مطلوب باید آن را در میزان استاندارد و زمان‌های مناسب از روز مصرف کنید.