بدنسازی با پودر سویا

برای افرادی که قصد شروع بدنسازی و بدنسازان پروتئین بخش مهمی به شمار می‌رود، زیرا که برای رشد و حجیم شدن عضلات و بازسازی آن‌ها بعد از هر تمرین، پروتئین نیاز است و باید در برنامه‌ی غذایی شما جای داده شود. غذاهایی مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ و مکمل‌های لبنی تأثیر مستقیمی روی رشد عضلات دارند. علاوه بر این‌ها، غذاهایی با پایه پروتئینی گیاهی برای این امر مفیدند که پروتئین سویا جزو این دسته به‌حساب می‌آید. در ادامه این مطلب از برگ سبز با بدنسازی با پودر سویا همراه ما باشید.

 

پروتئین سویا چیست؟

سویا دارای همه‌ی 9 مورد آمینواسیدهای موردنیاز بدن که برای رشد و ترمیم عضلات لازم است، به همین دلیل است که این ماده همیشه مورد توجه قرار گرفته.

سویا دارای مقدار سرشاری پتاسیم، زینک، آهن، ویتامین E، فسفر و ویتامین ب کمپلکس است.

همچنین 30 درصد کربوهیدرات، 36 درصد پروتئین، 19 درصد روغن و 14 درصد رطوبت ترکیبات شیمیایی سویا است. این موارد اکثر ورزشکاران را به بدنسازی با پودر سویا جذب می کند.

 

ارزش بیولوژیکی سویا

به علت عدم وجود آمینواسیدهای متیونین فسفری که برای رشد و سنتز پروتئین و تولید گلوتایتون لازم است، سویا ارزش بیولوژیکی پایینی دارد.

گلوتایتون یا GSH از آمینواسیدهای موردنیاز بدن است که کار مقابله با ترکیبات سمی و مضر را به عهده دارد.

مطالعات انجام‌شده روی سویا نشان می‌دهد، این ماده در تأمین GSH موردنیاز بدن، قابلیت و تاثیر لازم و شایانی ندارد.

 

فواید و خاصیت‌های بدنسازی با پودر سویا

این ماده غذایی فواید زیادی هم داشته و اثرات مثبتی در سلامت بدن دارد.

مصرف پودر پروتئین سویا می تواند کمک شایانی به روند عضله سازی شما کند و لازم به ذکر است که خواص این پروتئین با  کازئین برابری می کند.

 

ترکیبات استروژنی سویا

عده‌ای اعتقاد دارند که ترکیبات استروژنی موجود در سویا باعث بروز مشکلات هورمونی و کاهش تستوسترون می‌شود و این هم به خاطر بالا رفتن استروژن بدن است.

اما تحقیقات نشان داده که بدنسازی با پودر سویا هیچ مشکلی برای بدن ایجاد نمی کند.

 

بدنسازی با پودر سویا
بدنسازی با پودر سویا

 

آیا سویا باعث کاهش تستوسترون می شود؟

بدنسازان حرفه‌ای از پروتئین سویا استفاده نمی‌کنند زیرا معتقدند که سویا سطح استروژن بدن را بالا برده و تستوسترون را کاهش می‌دهد که این امر رشد کند عضلات را به همراه دارد که خود یک دلیل بزرگ برای بدنسازی با پودر سویا است.

 

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
آشپزی با دانه چیا : 7 دستور غذای واقعا راحت!

آمینواسیدهای موردنیاز بدن که در سویا وجود دارند، سویا را به یک ماده‌ی غذایی تبدیل کرده که شما با مصرف آن می‌توانید علاوه بر ارزش غذایی، سطح کلسترول خود را در حالت عادی نگه دارید.

 

بدنسازان با واردکردن سویا در رژیم غذایی خود، هم التهاب و کوفتگی عضلات را کاهش می‌دهند و هم ماهیچه های بزرگ و پرحجم به دست می‌آورند، البته اگر سویا و پروتئین وی را در رژیم خود داشته باشید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

 

پروتئین سویا و پروتئین وی هر دو در افزایش حجم عضلات مؤثر و مشابه عمل می‌کنند.

 

فرق بین پروتئین سویا و پروتئین وی چیست؟

مصرف هر دو پروتئین حجم عضلات را زیاد می‌کند، پروتئین سویا ویژگی خاصی دارد که توصیه می‌شود اگر پروتئین وی استفاده می‌کنید، از سویا هم غافل نشوید، سویا سرعت ترمیم عضلات را پس از ورزش های سنگین بالا می‌برد و با رادیکال های آزاد تولیدشده بر اثر تمرینات ورزشی، مقابله می‌کند.

 

پروتئین سویا و پروتئین وی مکمل یکدیگرند!

مصرف پروتئین سویا و پروتئین وی در کنار هم فواید زیادی برای ورزشکاران و بدنسازان به همراه دارد، برخی از ویژگی‌های این دو ماده در کنار هم تکمیل می‌شوند.

پروتئین وی دارای آمینواسید های زنجیره‌ای شاخه‌دار است که می‌تواند انرژی مورد نیاز تمرینات ورزشی را تأمین کند و سویا منبعی غنی از آمینواسید های  ژنین و گلوتامین به‌حساب می‌آید.

ژنین به‌عنوان ماده‌ای که هورمون‌های آنابولیک و شکل ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد، شناخته می‌شود.

 

 

بنابراین مصرف شیر بعد از ورزش نه تنها ضرر ندارد بلکه عضله سازی هم میکند بخصوص اگر مخلوط شیر و سویا باشد؛ این یک درمان معجزه آسا نیست اما یک ماده غذایی طبیعی، ارزان و بی خطر است و به راحتی در دسترس است.

پروتئین سویا و انواع آن

سویا مسیر طولانی را طی می‌کند تا وارد چرخه غذایی شود، پس از خارج کردن روغن آن، ورقه‌های خشک‌شده سویا به شکل‌های پروتئین ایزوله، کنستانتره پروتئین سویا و پروتئین سویای بافت‌دار شده، برای استفاده آماده و در دسترس عموم قرار می دهند.

 

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود
خواص شگفت انگیز اسپیرولینا معجزه جلبک ها و نحوه مصرف آن برای لاغری

مکمل‌های پروتئین سویا به سه شکل: ایزوله، کنستانتره و بافت‌دار شده، مورد استفاده قرار میگیرد.

پروتئین سویای ایزوله، حاوی بیشترین مواد مغذی است که حاوی 90 درصد پروتئین خالص است.

 

پس از فرایند روغن زدایی سویا، آنچه باقی می‌ماند پروتئین سویای کنستانتره نام دارد که شامل 65 درصد پروتئین و کربوهیدرات است.

پروتئین سویای بافت‌دار شده، از کنستانتره گرفته می‌شود و در تهیه پروتئین‌های بازسازی شده مرغ و گوشت گاو مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مقدار مناسب مصرف سویا

می‌دانید که ارزش بیولوژیک سویا کم است، به همین دلیل زمانی که در حال رژیم هستید، برای این‌که حجم عضلات شما از دست نرود، فقط به دریافت پروتئین سویا اکتفا نکنید و پروتئین‌های مفید دیگر را جایگزین نمایید.

 

سویا بهتر است یا پروتئین وی و کازئین ؟!

در مقایسه سرعت عملکرد سویا بر عضلات با پروتئین وی و کازئین سویا رتبه دوم را دارد و بین این دو مکمل قرار می گیرد.

سویا را بهترین نوع پروتئین غیر حیوانی به‌حساب می‌آورد، زیرا پروتئین سویا در مقایسه با سایر پروتئین‌های گیاهی کامل تر است.

در سویا همه‌ی اسیدهای آمینه موردنیاز بدن وجود دارند، سویا سرآمد ساخت عضله با پروتئین های گیاهی است و ورزشکاران و بدنسازان که رژیم غذایی گیاهی دارند، به‌صورت وسیع از غذاهای حاوی سویا استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید در کنار مصرف غذای حاوی سویا، یک مکمل گیاهی دیگر مصرف کنید، دقت داشته باشید که در آن مکمل، سویا نباشد، زیرا با این کار، شما از یک منبع غذایی بیش‌ازحد استفاده کرده اید.

 

بدنسازی با پودر سویا
بدنسازی با پودر سویا

 

خواص درمانی بدنسازی با پودر سویا به شرح زیر است :

 

  • هضم غذا
  • یبوست
  • کاهش دهنده وزن
  • از بین برنده سلولیت
  • پایین آورنده چربی خون
  • تنظیم کننده قند خون
  • تنظیم کننده فشار خون بالا
  • بهترین مکمل غذایی برای ورزشکاران و سالمندان
  • رشد و تقویت استخوان
  • تقویت سیستم ایمنی بدن دفع سنگ کلیه
  • دفع سنگ صفرا و درمانگر تورم مفاصل دست و پا

با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد، می توان فهمید که پروتئین سویا، چه به صورت جدا، چه به صورت مکمل یا ترکیبی با پروتئین وی، می تواند به یک مکمل آنابولیک مفید تبدیل شود!