پروتئین وی

پروتئین وی یکی از پرطرفدار ترین و با کیفیت ترین پروتئینهای شناخته شده در جهان است.

پروتئین یک ماده مغذی مهم است که بدن به صورت روزانه به آن نیاز دارند. پروتئین در ترمیم سلولهای بدن، ترمیم و بازسازی عضلات و استخوانها و کنترل بسیاری از فرآیندهای مهم بدن مربوط به سوخت و ساز نقش بسیار کلیدی ایفا می کند.

پروتئین منبع بسیار مهمی برای تامین انرژی بدن می باشد. در این مطلب از برگ سبز می خواهیم با خواص پروتئین وی و چگونگی مصرف آن آشنا شویم. همراه ما باشید .

 

پروتئین وی انواع مختلف دارد که از جمله آنها می توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

1_ پروتئین وی هیدرولیز شده: معمولا در مصارف کلینیکی استفاده می شوند، زیرا تا حدی خرد شده اند و هضم آنها آسان تر است.
2_ پروتئین وی مجزا: حاوی حداقل چربی، لاکتوز و کلسترول است، و 90 درصد بیشتر پروتئین دارد.
3_ کنسانتره پروتئین وی: که شامل چربی، لاکتوز و 29 تا 89 درصد پروتئین است که این مقدار به نوع محصول بستگی دارد.

فواید پروتئین وی

این پروتئین یک پروتئین فواید بسیاری دارد که از جمله آن می توان برای کاهش نرخ ابتلا به سرطان، مبارزه با HIV، افزایش قدرت ایمنی بدن، کاهش استرس و پائین آورنده کلسترول، افزایش سطح سرتونین در داخل مغز، ارتقاء عملکرد کبد در گروهی که به نوعی از بیماری هپاتیت، کاهش فشار خون و افزایش عملکرد فیزیکی بدن به  می توان اشاره کرد.

بعضی از فواید این پروتئین شامل موارد زیر است:

1_  افزایش توده ی عضلانی بدن زیرا که به راحتی جذب بدن می شود!
2_  کاهش وزن بدن به خصوص چربی های بدن.
3_  افزایش قدرت ایمنی بدن به دلیل افزایش مقدار گلوتاتیون.
4_  پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان.
 مطالعات در چند سال اخیر نشان داده است که این پروتئین می تواند از سرطان سینه جلوگیری می کند!
پروتئین وی

 

چرا باید پروتئین وی مصرف کنیم؟

اگر ورزشکار باشید، این پروتئین خستگی شما را در جریان تمرین‌های سخت و طاقت فرسا کمتر می‌کند و اگر فرد عادی با کمبود پروتئین بوده یا به دنبال کاهش وزن باشید هم می‌توانید از این پروتئین کمک بگیرید و از فواید و تاثیرات این ماده استفاده کنید.

این پروتئین به‌طور کلی، ماده زود هضمی است اما اگر به فراورده‌های لبنی آلرژی داشته باشید یا اینکه به عدم تحمل لاکتوز دچار باشید، احتمال این که بتوانید پروتئین وی را مصرف کنید بسیار کم است.

پروتئین آب‌پنیر، زودجذب است و به فاصله کوتاهی از زمان مصرف، فوایدش را به بدن می‌رساند. این پروتئین اسید‌آمینه‌ای‌هایی را تولید می‌کند، که باعث رشد عضلات می‌شوند.

این ماده باعث کاهش فشار خون و قند خون شده و علائم استرس و افسردگی را هم کمتر می‌کند. به گفته اغلب متخصصان تغذیه و سلامت این پروتئین تراکم استخوان را بیشتر می‌کند.

 

پروتئین وی، به آزاد شدن هورمون‌هایی در بدن کمک می‌کند که زمینه‌ساز رشد عضلات می‌شوند!

 


ویژگی های این پروتئین چیست؟

پروتئین وی یکی از با کیفیت ترین منابع پروتئین است و یک انتخاب ایده آل برای مردان و زنان در هر سنی محسوب می شود. نه تنها پروتئین وی باعث فراهم کردن آمینو اسیدهای شاخه دار ضروری برای ورزشکاران حرفه ای می شود،بلکه این ماده در بهبود و بازسازی بافت های ماهیچه ای نیز کمک بسیار زیادی می کند.
پروتئین وی به سرعت به خاطر طول کم آمینو اسیدهای شاخه دار آن جذب بدن میشود که خود باعث ریکاوری مطلوب و رشد در عضلات می شود. پروتئین وی دارای ویژگی های مطلوب فراوانی است که کنترل وزن،سلامت قلب و عروق و سلامت استخوانها تعداد کمی از این ویژگی ها هستند!

پروتئین وی

چگونه و در چه زمان هایی باید از پروتئین وی استفاده کنیم؟

برای مصرف پروتئین وی شما مجبور نیستید که حتما آن را به صورت خالص و خام مصرف کنید. در حقیقت با کمی تلاش و کمی خلاقیت شما می توانید انواع مختلفی از نوشیدنی های پروتئینی و غذا های مختلف را با پروتئین وی مخلوط و مصرف نمایید.
در مورد زمان مصرف نیز نمی توان مصرف پروتئین وی را به یک زمان خاص محدود کرد. در واقع پروتئین وی فقط یک پروتئین می باشد و همانند هر ماده غذایی دیگر شما باید زمانی از پروتئین وی استفاده کنید که نیازمند یک افزایش مقدار پروتئین در وعده غذایی خود هستید.
لازم به ذکر است که مصرف پروتئین وی در زمان های نزدیک به برنامه تمرینی مخصوصا قبل و بعد از تمرین می تواند بسیار مفید واقع شود.


پروتئین وی یا غذاهای طبیعی، کدام مفید تر است؟

فرایند عضله سازی و ریکاوری شما به وسیله پروتئین وی بسیار تحت تاثیر قرار می گیرد. این پروتئین به مراتب نسبت به بقیه اشکال پروتئین در آماده کردن بدنتان با آمینواسید عالی برای عضله سازی، قدرت و ریکاوری برتری دارد.
بدنسازها و ورزشکاران حرفه ای به خاطر خواص هضم سریع پروتئین وی بیشتر به این نوع پروتئین اعتماد دارند. به همین دلیل است که شیک پروتئین می نوشند ولی کمتر از مرغ و ماهی استفاده می کنند.
شما باید از منابع گوناگونی استفاده کنید البته پروتئین وی به دلیل اینکه از شیر گرفته می شود بهترین منبع پروتئین است.


مضرات پودر پروتئین وی

ساده ترین و البته شایع ترین خطری که مصرف کنندگان مکمل های پروتئینی را تهدید می کند افتادن در دام تغذیه نامتعادل و ناسالم است. چون با افزایش پروتئین دریافتی، میزان مواد مغذی دریافتی از طریق مصرف مواد غذایی، ناکافی و نامتعادل خواهد بود.
زمانی که به جای خوردن غذا، نوشیدنی های پروتئینی مصرف می کنید از تمام مواد مغذی یک غذای کامل و سالم مانند ویتامین ها، کلسیم و دیگر مواد مغذی محروم خواهید شد و بدنتان دچار فقر ویتامین و دیگر املاح معدنی ضروری می شود.


پودرهای پروتئینی و مشکلات قلبی

داشتن رژیمی سرشار از پروتئین می تواند مشکلات جدی برای قلب به وجود بیاورد. با وجود اینکه مصرف مکمل های پروتئینی به طور مستقیم باعث افزایش کلسترول خون نمی شود اما اگر علاوه بر پروتئین موجود در غذا مکمل نیز مصرف کنید خطر ابتلا به مشکل کلسترول بالا را به جان می خرید.

برخی از مکمل ها به خودی خود حاوی کلسترول هستند برای همین بهتر است بدانید که این مکمل ها می توانند چه بلایی سر بدن تان بیاورند.
یادتان باشد مصرف همزمان این مکمل های سرشار از کلسترول با مواد غذایی حاوی این ماده مانند تخم مرغ و غیره می تواند قلب تان را دچار مشکل کند.


پودرهای پروتئینی و مشکلات گوارشی

مکمل های پروتئینی باعث بروز مشکلات گوارشی می شوند. کرامپ های عضلانی معده، یبوست، نفخ و گاز معده از جمله علائمی است که بعد از مصرف این مکمل ها بروز می کنند.
پروتئین ها برای هضم شدن نیاز به زمان دارند و اگر شما به میزان کافی کربوهیدرات مصرف نکرده باشید مدت زمان طولانی تری در معده خواهند ماند.
افرادی که از مشکل عدم تحمل لاکتوز رنج می برند بیشتر در معرض مشکلات گوارشی قرار می گیرند چون اکثر این مکمل ها حاوی لاکتوزروم و کازئین هستند که مشکل را چند برابر می کنند.
اگر لازم است که حتما از این مکمل ها استفاده کنید فراموش نکنید که بدن تان به مواد مغذی دیگر نیز نیاز دارد که باید روزانه و به میزان کافی جذب شوند آن هم از طریق مصرف مواد غذایی سالم.
 پروتئین وی
پروتئین وی


آب پنیر یا پروتئین وی

پروتئین وی که این روزها ورزشکاران بسیاری به سراغش می‌روند، تنها آب پنیر نیست!

بعد از جدا شدن در روند تولید پنیر، آب پنیر در چرخه تولید وی تغییرات زیادی را تجربه می‌کند و در نهایت، به پودر یا مایعی برای تولید شیک‌های انرژی‌زا و پروتئین‌بارها تبدیل می‌شود.

آب پنیر، به خودی خود طعم خوبی ندارد و به همین دلیل، در چرخه تولید با طعم‌دهنده‌ها برای تغییر مزه آن تلاش می‌کنند. اضافه شدن اسانس شکلات، وانیل یا توت‌فرنگی، پودر وی را طعم‌دار می‌کند.

 

اگر می‌خواهید از فواید وی بهره‌ببرید، حتما برچسب ارزش غذایی محصولی که تهیه کرده‌اید را بخوانید. بعضی از محصولات موجود در بازار، ترکیبات مضری مثل شکر تصفیه شده را در خود دارند.