فواید مصرف دانه چیا: چیا یکی از سالم ترین مواد غذایی شناخته شده در دنیا است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، دانهچیا از مواد غذایی مصرفی زمان مایاها بوده است، اما بر عکس تاریخچه باستانی خود به تازگی به عنوان یک غذای مدرنامروزی شناخته شده اند.

 این دانه سرشار از مواد مغذی مختلف است که هر کدام می تواند کارایی خاص خود را داشته باشد و بسته به نوع مزایا بر عملکرد بدن و مغز تاثیر گذار است.

 اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید بدانید فواید مصرف دانه چیا چیست، در ادامه با ما همراه باشید. در این جا قصد داریم ۱۱ دلیل واقعاً اثبات شده را برای شما بیان کنیم.

 

1.   دانه چیا در مقابل فواید تغذیه بالا کالری کمی دارد.

۲۸ گرم چیا حاوی ۱۱ گرم فیبر ۴ گرم پروتئین ۹ گرم چربی که ۵ گرم از آنها چربی امگا ۳ است و باقی موارد ترکیبی از کلسیم، منیزیم، منگنز، فسفر، روی، پتاسیم، نیاسین و تیامین هستند.

 شگفت‌آور است نه!!!

 ماجرا زمانی جالب می‌شود که دانه چیا با وجود این همه مزایای تغذیه ای تنها ۱۳۷ کالری و یک گرم کربوهیدرات قابل هضم را تولید کند. تازه مقدار گفته شده با در نظر گرفتن فیبر موجود در این ماده غذایی است، که اگر بخواهیم آن را در نظر نگیریم چیزی حدود ۱۰۰ کالری انرژی خواهد داشت.

 دانه های  چیا از غلات بسیار کامل و مغذی به شمار می‌آیند که معمولاً رشدی ارگانیک و طبیعی دارند و در مقابل هم فاقد گلوتن هستند.

فواید مصرف دانه چیا

2. دانه های چیا سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند.

 از دیگر فواید مصرف دانه چیا میزان بالای آنتی اکسیدان موجود در آنها است. این آنتی اکسیدان ها از چربی موجود در دانه ها در برابر سفت شدن محافظت می کند.

 آنتی اکسیدان ها با تولید رادیکال‌ های آزاد مبارزه می‌کنند. مولکول های آزاد در صورت تولید می‌تواند منجر به آسیب های سلولی و به تبع آن بروز پیری و بیماری های مختلفی نظیر انواع سرطان شوند.

3. تقریبا تمام کربوهیدرات های موجود در دانه چیا از نوع فیبر است.

هر ۲۸ گرم دانه چیا دارای ۱۲ گرم کربوهیدرات است. تعجب نکنید اگر در پاراگراف قبل گفتیم که تنها یک گرم قابل هضم دارد. زیرا ۱۱ گرم دیگر آن را به فیبرهای غیرقابل هضم تشکیل می‌دهند. فیبر نه قند خون را بالا میبرد و نه نیاز به انسولین دارد.

درست است که آنها از خانواده کربوهیدرات ها محسوب می‌شوند، اما در مقابل کربوهیدرات هایی مثل شکر و نشاسته اثرات متفاوت تری دارند. پس با وجود یک گرم کربوهیدرات قابل هضم، این دانه می‌تواند به عنوان یک خوردنی کم انرژی شناخته شود.

این دانه ها به دلیل داشتن فیبر محلول به مقدار زیاد، می توانند در حدود ۱۰ تا ۱۲ برابر وزن خود آب جذب کنند و به صورت ژل دربیایند. این حالت به وجود آمده باعث می‌شود غذا به صورت آهسته تری جذب شود و به طور خودکار می‌تواند کالری کمتری را برای مصرف در اختیار افراد قرار دهد.

 همچنین باعث تغذیه باکتری های مفید روده می‌شود. محافظت از باکتری ها برای سلامتی روده بسیار مهم است. ۴۰ درصد وزن دانه های چیا را فیبر تشکیل می‌دهد که این امر آنها را به یکی از بهترین منابع فیبر در دنیا تبدیل کرده است.

4. تخم های چیا پروتئین های با کیفیت بالا دارند.

۱۴ درصد از وزن دانه چیا را پروتئین تشکیل می‌دهد که در مقایسه با بیشتر گیاهان میزان زیادی محسوب می‌شود. همچنین این دانه حاوی مقادیر خوبی از اسیدهای آمینه هستند که در کنار پروتئین ها، فواید خوبی برای بدن به خصوص رشد ماهیچه‌ها در بدنسازی خواهد داشت. پروتئین مزایای مختلفی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان کاهش وزن را نام برد. دریافت پروتئین زیاد را کاهش می دهد.

 همچنین تحقیقات نشان داده اند که مصرف پروتئین تا حدود ۶۰ درصد افکار وسواسی در مورد غذا و ۵۰ درصد میل به مصرف تنقلات در شب را کاهش می‌دهد. بنابراین این دانه به خصوص برای افرادی مفید هستند که رژیم غذایی گیاهی دارند و یا پروتئین حیوانی کمی مصرف می کنند.

 

5. ترکیب فیبر و پروتئین موجود در دانه چیا می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

بسیاری از کارشناسان بهداشت معتقدند که دانه چیا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این امر یکی دیگر از فواید مصرف دانه چیا است. همانطور که گفتیم فیبر محلول موجود در این دانه ها، می تواند آب زیادی را جذب خود می‌کند، پس سرعت جذب غذا در معده کم می‌شود.

در طی مطالعاتی ثابت شده است که این روش باعث کاهش وزن می شود. از آن طرف پروتئین موجود در تخم چیا باعث کاهش اشتها و هوس برای غذا خوردن می شود. در تاثیر دانه چیا برای کاهش وزن نظرات متناقضی وجود دارد.با وجود این تفاسیر مطالعاتی هم هستند که نشان می‌دهد مصرف این دانه تاثیری بر کاهش وزن ندارد.

 اگر چه این دانه ها ممکن است به صورت مستقیم به کم کردن وزن کمک کنند، اما یقیناً یک ماده مفید برای رژیم کاهش وزن نخواهند بود.

6. دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

دانه های چیا هم مانند رفیق خود دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. جالب است بدانید که دانه های چیانسبت به ماهی های آزاد امگا ۳ بیشتری دارند با این حال تمام این اسید موجود در دانه مفید نخواهد بود.قبل از اینکه بدن بتواند از این اسیدها استفاده کند، باید آنها را تغییر دهد که متاسفانه بدن انسان قادر به انجام این کار نیست.

 با این حال مطالعات نشان می‌دهد اگر این دانه آسیاب شود، می تواند تا حدی مشکل را رفع کنند.

7. دانه چیا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

با توجه به اینکه چیا سرشار از فیبر، امگا ۳ و پروتئین است، پس می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. چندین مطالعه نشان می‌دهند که این دانه به طور قابل توجهی فشارخون بالا در افراد مبتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد، که این خود یک عامل خطرناک برای بیماری قلبی محسوب می‌شود.

البته مطالعاتی هم هستند که این قضیه را منکر می شودن اما چیزی که واضح است، اگر این دانه با سایر شیوه زندگی سالم ترکیب شود بر سلامت قلب تاثیر خواهند داشت.

8. تخم چیا برای سلامت استخوان‌ها مفید است.

این گیاه پرخاصیت حاوی مقادیر خوبی از کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین است. این ریز مغذی ها به صورت مستقیم تاثیر مثبتی بر سلامت استخوان‌ها دارند. ۱۸ درصد از ۲۸ گرم دانه چیا را کلسیم تشکیل می‌دهد. بالا بودن کلسیم از دیگر فواید مصرف دانه چیا است.

 این مقدار بیشتر از اندازه مساوی از لبنیات محسوب می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت این دانه ها یک منبع عالی کلسیم برای کسانی هستند که لبنیات مصرف نمی‌کنند. البته ناگفته نماند دانه های چیا حاوی اسید فیتبک است که تا حدودی جذب کلسیم را کاهش می‌دهد.

9. دانه چیا ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد.

میزان قندخون ناشتا یک علامت مشخص در تشخیص دیابت نوع ۲ خواهد بود. قند خون ناشتا به صورت مداوم خطر ابتلا به بیماری های مختلف، از جمله بیماری قلبی را افزایش می دهد. مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که دانه های چیا ممکن است حساسیت به انسولین و سطح قند خون پس از هر وعده غذایی را بهبود دهند و سطح قند خون را تثبیت کنند.

10. این دانه ها ممکن است التهاب مزمن را کاهش دهند.

از فواید مصرف دانه چیا کاهش التهاب است. التهاب پاسخ طبیعی بدن به عفونت یا آسیب است. قرمزی و تورم پوست یک نمونه بارز التهاب محسوب می شود. اگرچه التهاب باعث می شود بدن شما بتواند به مبارزه با عفونت ها ویروس ها و باکتری ها بپردازد، اما در برخی از اوقات این امر می‌تواند آسیب‌زا باشد.

این امر زمانی ثابت می‌شود که التهاب باعث افزایش خطر فرد به بیماری قلبی و سرطان شود. التهاب مزمن معمولا علامت خاصی ندارد و با اندازه گیری نشانه ها در خون تشخیص داده می‌شود.

 

فواید مصرف دانه چیا

11. دانه های چیا می‌توانند به راحتی در رژیم غذایی شما قرار بگیرند.

دانه های چیا به شکلی هستند که می‌توانید آنها را به راحتی در رژیم غذایی خود قرار دهید. آنها به تنهایی مزه دار هستند و تقریبا می توانید به هر غذایی که دوست دارید اضافه کنید.

 از دانه های چیا خام و خیسانده در آب می توانید در فرنی، پودینگ و انواع اسموتی استفاده کنید. همچنین می‌توانید این دانه‌ها را در ماست، سبزیجات و یا برنج ترکیب کرده و مصرف کنید.

به دلیل اینکه دانه های چیا آب زیادی جذب می کنند، می توانید از آنها برای غلیظ کردن سس ها بهره ببرید و به عنوان یک جایگزین تخم مرغ در برخی از غذاها استفاده کنید.

 

در این مقاله به بررسی فواید مصرف دانه چیا پرداختیم. چیزی که متوجه شدیم این بود که خواص دانه چیا فراتر از تصور است. همانطور که فهمیدید اضافه کردن دانه چیا به مواد غذایی مختلف ارزش غذایی خوراکی ها را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. اگر تا به حال از این ماده غذایی استفاده نکرده اید حتما برای یکبار هم که شده آن را امتحان کنید.