خواص اسطوخودوس و دمنوش بینظیر لاوندرو

‌‌اسطوخودوس یا همان لاوندر از خانواده ی گیاهان نعناییان تلقی می شود و خواص بینظیری برای سلامتی دارد. گیاهی نیم متری و دارای گل های کوچک و باریک و کشیده به رنگ بنفش است که از قدیم تا به امروز در قاره ی کهن (آسیا)، اروپا و حتی آفریقا کشت و در زندگی روزانه جهت درمان بسیاری از بیماری ها و دردها مصرف می شده است.

البته بد نیست بدانید بزرگترین مرکز تولید لاوندر، شهری در ایالت واشنگتن امریکا است.

در عین حال که می توان گیاه اسطوخودوس را گیاهی زینتی در جهت زیباسازی منازل و نمای باغچه ها مورد استفاده قرار داد، می توان از خواص شگفت انگیز درمانی آن نیز بهره مند گردید.

شاید شنیدن این موضوع برایتان جالب باشد که رکورد بیشترین کشت گیاهان زینتی و دارویی در دنیا مربوط به گیاه اسطوخودوس می باشد.

امروزه از گیاه اسطوخودوس در صنایع درمانی، تولید عطر و ادکلن های خوشبو و پرفروش و معروف دنیا و همچنین زیباسازی مناطق مختلف شهری استفاده می شود.

در این مقاله قصد داریم اطلاعات بسیار مفیدی در مورد گیاه اسطوخودوس و خواص شگفت انگیز آن در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهیم و به ذکر ناگفته های بسیار ارزشمند در مورد آن بپردازیم.

لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا با خواص عالی و کاربردهای این گیاه خوشبو و بینظیر بیشتر آشنا شویم.

 

فهرست مطالب پنهان

 

معرفی گیاه اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس یکی از گیاهان بومی قاره ی آفریقا بوده که به مرور زمان به سایر قاره های جهان نیز رفته و کشت می شده است. امروزه به جرات می توان گفت در تمامی خشکی های جهان، گیاه اسطوخودوس کشت می شود چرا که خواص اسطوخودوس بسیار فراوان است.

گیاه اسطوخودوس به صورت بوته ای رشد می کند و بعضی از گونه های آن در برخی کشورها به صورت خوراکی به عنوان یک سبزی بر سر سفره ها مصرف می شود. 

 

گیاه اسطوخودوس از رده گیاهان دو لپه ای محسوب می شود

 

امروزه محققان و کارشناسان و گیاه شناسان به خواص شگفت انگیزی از گیاه اسطوخودوس پی برده اند که منجر به محبوبیت و افزایش مصرف این گیاه خوشبو در میان مردم ایران و جهان گردیده است.

البته در بخش های بعدی این مقاله به طور کامل تر به تشریح کاربردها و فواید و خواص اسطوخودوس خواهیم پرداخت.

 

فواید و خواص اسطوخودوس یا لاوندر

امروزه خواص اسطوخودوس و فواید این گیاه معطر بر کمتر کسی پوشیده است.

گیاه اسطوخودوس این روزها بیش از پیش مورد توجه صنایع مختلفی همچون صنایع درمانی، صنایع دارویی و همچنین صنایع تولید عطر و ادکلن قرار گرفته است.

ضمنا از گیاه اسطوخودوس به اَشکال و طرق مختلف استفاده و مصرف می کنند که می توان به قرص اسطوخودوس، شربت اسطوخودوس، عرق اسطوخودوس و همچنین عصاره اسطوخودوس و در آخر شکوفه اسطوخودوس اشاره نمود.

در این بخش سعی داریم تا شما کاربران گرامی و علاقمندان به این گیاه دارویی را از فواید و خواص اسطوخودوس بیشتر آگاه سازیم. لطفا در ادامه هم با ما همراه باشید.

 

خواص اسطوخودوس، گیاه اسطوخودوس و فواید آن

 

  • خواص اسطوخودوس در کاهش سطح استرس و اضطراب

اولین و شاید مهم ترین تاثیر شگفت انگیز گیاه اسطوخودوس، تاثیر عالی آن در کاهش استرس و میزان اضطراب در افراد سنین مختلف است به گونه ای که بسیاری از کارشناسان تغذیه معتقدند که تاثیر بسزایی در کنترل فشارهای عصبی ناشی از استرس بر بدن دارد.

لاوندر با دارا بودن مزاج گرم و خشک، به شدت برای سلامتی بدن و پر انرژی کردن آن موثر است.

بنابراین در صورت ابتلا به استرس و اضطراب زیاد، سعی کنید همواره از این گیاه دارویی شگفت انگیز استفاده کنید.

شکوفه لاوندر فرانسوی یا اسطوخودوس
شکوفه لاوندر فرانسوی یا اسطوخودوس
  • خواص اسطوخودوس در درمان فشار خون

متاسفانه سالانه بیماری فشار خون افراد زیادی در کشورهای مختلف را به کام مرگ می کشاند و این آمار روز به روز در حال افزایش است و در ضمن در ایران عزیزمان نیز متاسفانه سالانه جان بسیاری افراد را در معرض خطر قرار می دهد.

از جمله خواص فوق العاده ی گیاه اسطوخودوس که کاملا به اثبات رسیده، تنظیم میزان فشار خون در افراد است.

گیاه اسطوخودوس با مکانیزم عملی که در خون ایفا می کند، می تواند پس از مصرف به سرعت به کاهش فشار خون بالای افراد مبتلا به این بیماری، کمک شایانی کند.

امروزه پزشکان طب سنتی نیز بر این امر واقف بوده و گیاه اسطوخودوس را جهت درمان افراد دارای فشار خون بالا توصیه می کنند.

 

 

  • خواص اسطوخودوس برای سلامت پوست و مو

پوست و مو و هر آنچه که مربوط به ظاهر چهره باشد همواره مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد و به اصطلاح در طراوت و شادابی ظاهر افراد نقش کلیدی دارد.

امروزه از عصاره گیاه اسطوخودوس جهت تولید انواع شامپو، صابون، لوسیون و عطرهای مختلف استفاده می شود چرا که یکی از خواص عالی گیاه اسطوخودوس برای پوست و مو، بازسازی پوست و همچنین خواص درمانی و شفابخش آن برای ریشه ی موها و رشد مجدد فولیکول مو و قوی شدن ریشه ی موها می باشد.

از این رو، امروزه در صنعت آرایشی، یکی از مواد اولیه ای که در تولید کرم ها و پمادها مورد استفاده قرار می گیرد، گیاه اسطوخودوس است که در کنار زیباسازی پوست، خواص درمانی زیادی نیز به همراه دارد.

 

  • خواص اسطوخودوس برای درمان کم اشتهایی

برخی از افراد همواره از کم اشتهایی و یا حتی بی میلی به بسیاری غذاها رنج می برند و نتوانسته اند راهی برای درمان این مشکل مهم بیابند.

یکی از فواید و خواص اسطوخودوس، درمان کم اشتهایی افراد است.

از گیاه اسطوخودوس در فصول مختلف سال جهت درمان کم اشتهایی می توان استفاده نمود.

افرادی که دچار کم اشتهایی اند ممکن است رفته رفته دچار زخم معده شوند.

خوشبختانه یکی از خواص شگفت انگیز گیاه اسطوخودوس، کمک به درمان زخم معده در این افراد است که به نوبه ی خود منجر به سالم سازی معده و در نهایت، افزایش اشتهای شخص می گردد.

 

شکوفه لاوندر
شکوفه لاوندر
  • خواص اسطوخودوس برای زخم های مربوط به دهان

خاصیت ضد التهابی بسیار قوی گیاه اسطوخودوس یکی از بهترین ویزگی ها را به این گیاه خوشبو و درمانی بخشیده است.

یکی از بیماری های التهابی که ممکن است به دلایل مختلف در سطح دهان و زبان و لثه ها شاهد آن باشیم، انواع آفت دهان است که هم ممکن است همراه با درد باشد و هم غذا خوردن را برای شخص دارای این عارضه بسیار سخت تر کند.

از جمله خواص فوق العاده گیاه اسطوخودوس می توان به درمان انواع آفت های زبان و دهان و در کل حفره ی دهانی اشاره نمود.

غرغره کردن ترکیب چند قطره از روغن گیاه اسطوخودوس به همراه نصف لیوان آب و تکرار این کار در طی شبانه روز می تواند به سرعت در درمان آفت ها و التهاب و زخم های دهان به شما عزیزان کمک کند.

همچنین مصرف مداوم دمنوش لاوندر، میتواند به کاهش و بهبود علائم بیماریهای التهابی مانند آرتریت روماتوئید کمک شایانی بکند

 

برگ سبز؛ مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد میکند:

گیاهان دارویی؛ 9 مورد واقعا جادویی

 

  • خواص اسطوخودوس در درمان عفونت های قارچی

بسیاری از محققان بر این باورند که به دلیل خواص آنتی باکتریالی که در گیاه اسطوخودوس وجود دارد، از این گیاه از قدیم نیز برای درمان انواع عفونت های قارچی و میکروبی استفاده می شده است.

امروزه این محققان و کارشناسان، با انجام آزمایشات متعدد در این زمینه بر روی بیماران مختلف که دارای بیماری ها و عفونت های قارچی بودند، این موضوع مهم را به اثبات رسانده اند.

البته در طب سنتی و حتی طب مدرن امروزی در کنار گیاه اسطوخودوس، از سیر نیز به عنوان یکی از مهم ترین گیاهان جهت درمان عفونت های قارچی استفاده می کنند و اغلب در این زمینه، سیر و اسطوخودوس را با هم مقایسه می کنند.

 

  • خواص اسطوخودوس در درمان افسردگی مزمن

بسیاری افراد به طور ناگهانی و یا به مرور زمان و با رخ دادن بسیاری اتفاقات و مشکلات و رویدادها در زندگی خود ممکن است به دلیل شدت ناراحتی یا شوکی که به آن ها وارد شده است، دچار افسردگی شوند.

امروزه داروهای شیمیایی زیاد و متعددی برای درمان افسردگی تولید شده که برخی از آن ها دارای عصاره ای از گیاه اسطوخودوس می باشند چرا که خواص دارویی و درمانی اسطوخودوس در درمان افسردگی بسیار موثر و فراوان است.

امروزه با آزمایشات و تحقیقاتی که کارشناسان بر تعداد زیادی از افراد دارای افسردگی مزمن انجام داده اند، به قدرت و تاثیر شگفت انگیز گیاه اسطوخودوس در درمان این بیماری خسته کننده پی برده اند.

 

  • خواص اسطوخودوس برای درمان انواع سردرد

سردردها انواع و اقسام مختلفی دارند.

به عنوان مثال بعضی از سردردها به خاطر کمبود یا کاهش وجود آب در بدن رخ می دهند و بعضی دیگر از سردردها ممکن است به خاطر دردهای میگرنی یا حساس شدن سینوس ها با هواهای خاص یا دماهای مختلف نشات بگیرند و رخ دهند.

خلاصه اینکه کمتر کسی پیدا می شود که سردرد را تجربه نکرده باشد و حتی این بیماری سن و سال هم نمی شناسد و ممکن است در هر سنی ظاهر شود.

از قدیم الایام بسیاری از حکیمان و پزشکان طب سنتی و همچنین بزرگان این علم، دمنوش اسطوخودوس را جهت درمان سردرد تجویز می کرده اند.

امروزه با پیشرفت علم، پزشکان بر این باورند که دمنوش اسطوخودوس می تواند در درازمدت و بعضا کوتاه مدت، تاثیر بسزایی در کاهش انواع سردردها ایفا کرده و جایگزین قرص ها یا داروهای شیمیایی مرتبط با انواع سردرد به ویژه سردردهای میگرنی شود.

 

گل اسطوخودوس
گل اسطوخودوس
  • خواص اسطوخودوس در درمان بی خوابی

همانطور که بالاتر و قبلا هم به این موضوع اشاره کرده ایم، اسطوخودوس تاثیر بسزایی در کاهش سطح استرس و اضطراب در بدن انسان دارد.

این تاثیر به حدی است که می تواند منجر به داشتن خوابی راحت و البته عمیق گردد.

خواب عمیق و بدون استرس و اضطراب یکی از آرزوهای بسیاری افراد است چرا که ممکن است طی شبانه روز دچار مشکلات و نگرانی های متعددی به دلیل مسائل مختلف شوند که نیاز به یک آرامش به دور از هرگونه استرس داشته باشند.
سعی کنید یک ساعت قبل از خواب، یک استکان از دمنوش اسطوخودوس بنوشید تا تاثیر شگفت انگیز آن بر خوابتان را شاهد باشید.

 

  • خواص اسطوخودوس در درمان سرفه و سرماخوردگی

سرماخوردگی را می توان یکی از شایع ترین بیماری هایی دانست که ممکن است در هر سنی و تحت شرایط مختلف آب و هوایی رخ دهد و به طور ناگهانی منجر به بروز یک سری علائم همچون آبریزش بینی، سرفه، عطسه و سایر حساسیت ها در شخص بیمار شود.
اسطوخودوس می تواند به سرعت در جهت درمان عفونت های دهان و حلق و دستگاه تنفسی و در نهایت درمان سرفه و بیماری سرماخوردگی به شما عزیزان کمک کند.

 

  • خواص اسطوخودوس در درمان مشکلات کبدی

کبد یکی از اعضای داخلی بسیار تاثیرگذار بر سلامتی هر شخصی است و در صورتی که دچار بیماری یا مشکلی شود می تواند سبب ایجاد انواع و اقسام بیماری های داخلی و حتی ظاهر شدن عوارض بیرونی همچون بیماری های پوستی گردد.
امروزه علم پزشکی این حقیقت را به اثبات رسانده است که عصاره اسطوخودوس می تواند به سرعت در درمان بیماری های کبدی، بیماری های مربوط به طحال و همچنین بیماری های مجاری ادرار کاملا کاربردی و مفید واقع شود.

 

  • خواص اسطوخودوس در درمان بیماری های معده

مشکلات معده می تواند تاثیرات بسیار بد و خطرناکی برای سلامتی سایر بخش های بدن داشته باشد به طوری که در بسیاری از پزشکان معتقدند، پایه اولیه بسیاری از بیماریها از ضعف معده نشات میگیرد و همچنین راه درمان بسیاری از بیماری ها نیز از معده آغاز می شود.

دمنوش اسطوخودوس در درمان بسیاری از بیماری های معده می تواند تاثیر شفابخشی داشته باشد و همچنین در درمان بیماری هایی همچون سوء هاضمه و کم اشتهایی یا بی اشتهایی و نیز در درمان زخم و التهابات معده، نقش موثری ایفا نماید.

 

کاربردهای لاوندر

امروزه از گیاه و خواص اسطوخودوس در موارد مختلف استفاده می شود که در این بخش به برخی از مهم ترین و رایج ترین آن ها اشاراتی خواهیم داشت:

  • درمان انواع گزش
  • درمان انواع سوختگی
  • درمان بیماری های معده و کبدی
  • تولید انواع عطر و اسانس
  • تولید انواع شامپو شامپو
  • تولید انواع کرم و پودر آرایشی و بهداشتی

 

معجزات مصرف اسطوخودوس برای خانم ها

اسطوخودوس در درمان بسیاری از بیماری ها می تواند عامل موثر واقع شود.

این گیاه شگفت انگیز در درمان برخی مشکلات خانم ها نیز می تواند نقش موثری ایفا کند که در زیر به دو مورد از آن ها اشاره خواهیم داشت:

  • خواص اسطوخودوس برای کاهش درد پریود یا عادت ماهانه

عادت ماهانه یا همان دوران پریودی در خانم ها در زمان های مشخصی از هر ماه به طور طبیعی رخ می دهد و ممکن است با درد و مشکلات موقتی در سلامتی شخص همراه باشد.

درد ناشی از پریود شدن در بسیاری از بانوان می تواند شدید و غیر قابل تحمل باشد.
یکی از گیاهان شفابخشی که در کاهش درد پریود می تواند به طرز عالی موثر باشد، گیاه اسطوخودوس است که با خاصیت تسکین درد، ضد التهاب و آرامبخشی که دارد می تواند منجر به مکانیسم کاهش دردهای پریودی شود.

 

  • خواص اسطوخودوس برای کاهش دردهای ناشی از سزارین

بارداری و بچه دار شدن، یکی از چالش های پیش روی تمامی خانوم ها محسوب می شود که ممکن است بسیاری از خانم ها پس از سزارین دچار مشکلات خاص و دردهای شدید در نواحی مختلف شکم و … شوند.

امروزه در علم پزشکی، پزشکان دریافته اند که مصرف دمنوش اسطوخودوس می تواند در کاهش دردهای ناشی از سزارین به خانم ها کمک شایانی داشته باشد.

مالیدن روغن اسطوخودوس به بدن خانم ها پس از سزارین، با سرعت زیادی، درد این عمل را کاهش میدهد.

 

خطرات مصرف اسطوخودوس برای کودکان

برخی پزشکان معتقدند که مصرف اسطوخودوس در کودکان ممکن است منجر به ایجاد اختلالات هورمونی در بدن کودک و در نهایت رشد غیرعادی سینه ها در پسران شود.

در رابطه با مصرف اسطوخودوس در پسران حتما لازم است احتیاط کنید.

 

اصول نگهداری اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس علاوه بر دارا بودن ظاهری زیبا، عطری خوش و دلنشین دارد.

همین موضوع سبب شده، در بسیاری خانه‌ها، این گیاه را در گلدان های کوچک، پرورش دهند.

نگهداری گیاه یا گلدان اسطوخودوس در منزل یا محیط های مختلف می تواند منجر به دفع بسیاری از حشرات از آن محیط ها شود.
پرورش و نگهداری گیاه اسطوخودوس نیازمند مراقبت صحیح از آن است.

اسطوخودوس به آب زیادی نیاز ندارد و حتی آب شور را نیز تحمل می کند.

آبیاری خیلی زیاد منجر به پوسیدگی و نابودی ریشه های این گیاه می شود.

گیاه اسطوخودوس توان تحمل دماهایی حتی تا 15 درجه زیر صفر یعنی سرما را نیز دارد.

ضمنا دقت داشته باشید که رطوبت محیط اگر زیاد شود، می تواند سبب کاهش عمر گیاه اسطوخودوس شود.

رایحه اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس و جوانه ها یا شکوفه لاوندر به شدت رایحه ی جذاب و خوشی دارند که همین امر منجر به استفاده ی زیاد از این گیاه خوشبو در تولید عطرها و شامپوهای بدن شده است.

ضمنا بسیاری از افراد جهت خوشبو کردن فضای محیط کار یا محل زندگی و حتی اتاق خواب خودشان، اقدام به پروش این گیاه خوش عطر می کنند.

پرورش گیاه اسطوخودوس در منزل و محیط های مختلف چندان سخت و زمان بر نیست و می تواند هدیه و کادوی جذابی برای عزیزانتان باشد.

در بخش های بعدی این مقاله همچنین به چگونگی مراقبت و نگهداری از اسطوخودوس و پرورش آن در محیط های مختلف خواهیم پرداخت. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

 

lavender perfume
lavender perfume

شکوفه لاوندر

گیاه اسطوخودوس دارای شکوفه های بسیار زیباست که خواص بسیار زیاد درمانی به همراه دارد.

از شکوفه های اسطوخودوس به اشکال مختلفی همچون دمنوش و دم کرده، چاشنی در خوراکی یا تنتور، عصاره و اسانس استفاده می کنند.

 

معجزات چای اسطوخودوس

از جوانه های اسطوخودوس در بسیاری موارد برای تهیه چای اسطوخودوس استفاده می کنند.

این چای طعم مطلوبی دارد و البته به همراه عسل یا نبات نوشیده می شود.

اسطوخودوس در حال حاضر دارای 45 گونه ی مختلف است که سرشار از ویتامین آ، آهن و همچنین کلسیم و ترکیبات فنولیکی می باشد که می تواند تاثیرات عالی بر درمان بیماری های مختلف بدن داشته باشد.

کاهش سطح استرس، درمان بیماری ها و مشکلات معده، درمان بیماری های کبدی، درمان مشکلات قلب و عروق و کاهش بیماری های ناشی از کلسترول بالا و … تنها بخشی از خواص شگفت انگیز مصرف چای اسطوخودوس برای بدن است.

 

روش تهیه دمنوش اسطوخودوس

چای اسطوخودوس یا دمنوش اسطوخودوس یکی از خوشمزه ترین و رایج ترین انواع نوشیدنی ها است که علاقمندان زیادی نیز دارد.

طریقه تهیه دمنوش اسطوخودوس به شکل زیر است:

مواد لازم:

  • حداقل سه قاشق چای خوری شکوفه لاوندر خشک شده
  • چند عدد برگ به لیمو
  • دو الی سه استکان آب جوش

روش تهیه:

  • شکوفه های اسطوخودوس و برگ به لیمو را درون یک قوری و داخل آب جوش قرار دهید.
  • اجازه دهید این ترکیب، به مدت 10 دقیقه دم بکشد
  • دمنوش شما آماده شده است؛ میتوانید از آن لذت ببرید

 

نکاتی درباره مصرف اسطوخودوس

  • مصرف بی رویه و بی برنامه ی اسطوخودوس می تواند تا حدودی ناخوشایند باشد.
  • مصرف بیش از حد اسطوخودوس می تواند عوارضی به همراه داشته باشد.
  • خانم های باردار بدون مشورت پزشک خود نباید اسطوخودوس مصرف کنند.
  • خانم ها در زمان شیردهی حتما قبل از مصرف اسطوخودوس بایستی با پزشک خود مشورت کنند.
  • از خوراندن اسطوخودوس به پسران نابالغ حتی الامکان بپرهیزید.

 

سخن آخر درباره اسطوخودوس

در این مطلب به طور کامل با گیاه اسطوخودوس، خواص اسطوخودوس، شکوفه اسطوخودوس، فواید و کاربردهای اسطوخودوس و همچنین طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس بیشتر آشنا شدیم و سپس به معجزات بی نظیر مصرف اسطوخودوس و تاثیرات شگفت انگیز آن بر سلامتی اشاراتی داشتیم.

به این نکته ی مهم لطفا توجه کافی را داشته باشید که خانم های باردار و بانوانی که در حال شیردهی به نوزادان خویش هستند، قبل از مصرف اسطوخودوس به هر شکلی که وجود دارد، ابتدا با پزشک متخصص مشورت های لازم را در میان بگذارد چرا که ممکن است برای سلامتی مادر و نوزاد یا جنین مشکلاتی را ایجاد کند.

همچنین همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، پزشکان معتقدند که مصرف اسطوخودوس برای پسران نابالغ و بعضا نوجوان می تواند منجر به مشکلاتی در هورمون ها و سلامتی آن ها شود پس در این رابطه نیز قبل از مصرف یا تجویز اسطوخودوس به این افراد حتما بایستی با پزشکتان مشورت کنید.

 

لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات و انتقادات سازنده ی خودتون رو در بخش دیدگاه ها، با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.