اورگانو چیست؟ استفاده های آشپزی و خواص درمانی

اورگانو یا به ایتالیایی اوریگانو، یک گیاه معطر از خانواده نعناعیان است که خواص سلامتی فراوانی دارد و در آشپزی به ویژه آشپزی ایتالیایی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. اگر نمیدانید اورگانو چیست و میخواهید کاربردهای آن را در آشپزی و خواص درمانی آن را بدانید؛ با این مقاله برگ سبز همراه شوید

اورگانو چیست؟

اورگانو (Origanum vulgare) یک گیاه آروماتیک است که به خانواده Lamiaceae و کلاس Magnoliopsida تعلق دارد. این گیاه بومی اروپا، شمال آفریقا و آسیای مرکزی و جنوبی است و امروزه در بسیاری از مناطق جهان کشت می‌شود.

اورگانو دارای خواص غذایی فراوانی است. خشک شده این گیاه شامل پروتئین، چربی، فیبر و کربوهیدرات می‌باشد. از نظر ویتامین‌ها و مواد معدنی، اورگانو شامل فولات، ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B6، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، سدیم و روی است.

اورگانو همچنین دارای خواص درمانی فراوانی است. این گیاه غنی از فیبر است که کمک می‌کند روده به خوبی کار کند و یبوست را برطرف کند. این گیاه به مبارزه با هایپرکلسترولمی و هیپوگلیسمی کمک میکند. با توجه به حضور بتا-کاریوفیلن، اورگانو همچنین خواص ضد التهابی دارد. علاوه بر این، دو فنل، تیمول و کارواکرول، را شامل می‌شود که آن را یک ضد عفونی کننده طبیعی می‌کند.

این گیاه دارای مقدار زیادی ویتامین C و ویتامین E است که خواص آنتی اکسیدانی دارند و کمک می‌کنند تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

علاوه بر این، اورگانو حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که کمک می‌کند فشار خون را تحت کنترل نگه دارد، و کلسیم، که سلامت دندان و استخوان را تقویت می‌نماید.

مصرف اورگانو برای کسانی که به این گیاه حساسیت دارند و کسانی که از ناراحتی سیلیسیلات، گاستریت و زخم دستگاه گوارشی رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود

تاریخچه اورگانو

اورگانو، که به نام علمی Origanum vulgare شناخته می‌شود، از خانواده نعناع (Lamiaceae) است و ابتدا در مناطق گرم غرب و جنوب غربی اوراسیا و منطقه مدیترانه می‌روید. این گیاه چند ساله با ویژگی‌های یک گیاه دارویی، سبز و برگ‌مانند، با برگ‌های گرد شکل است.

اورگانو در اصل در یونان رشد می‌کرد و اولین بار توسط یونانی‌ها استفاده شد1. آن‌ها باور داشتند که این گیاه توسط الهه Aphrodite ایجاد شده است. او می‌خواست این گیاه نماد شادی در باغش باشد.

کلمه “اورگانو” از کلمات یونانی oros، به معنی “کوه”، و ganos، به معنی “شادی” می‌آید، به معنی “شادی کوه‌ها”.

رومی‌ها سپس اورگانو را به خاطر طعم آن و چگونگی کشت آسان آن پذیرفتند. عشق آن‌ها به این گیاه کمک کرد تا استفاده از آن در سراسر اروپا و شمال آفریقا گسترش یابد.

در قرون وسطی، اورگانو به طور رایج برای اهداف درمانی استفاده می‌شد؛ آن‌ها برگ‌های اورگانو را به عنوان درمان برای بسیاری از بیماری‌ها مانند رماتیسم، دندان‌درد، ناراحتی معده و سرفه می‌جویدند.

در این زمان، اورگانو همچنین به چین سفر کرد؛ جایی که به هیچ عنوان نمیدانستند اورگانو چیست و بعد از شناخت این گیاه، از آن برای اهداف درمانی در این منطقه استفاده شد. مردم چینی باور داشتند که این گیاه به درمان تب، استفراغ و ناراحتی معده کمک می‌کند.

اورگانو در آشپزی ایتالیایی بیشترین استفاده را دارد. این یک ماده اصلی در سس‌های گوجه‌فرنگی و روی پیتزا، سس‌های پیتزا یا حتی ادویه پیتزا، غذاهای سبزیجات و برای افزودن طعم به گوشت‌های گریل شده است. اورگانو یک جایگزین عالی برای آویشن است و واقعا ناراحت کننده است اگر در کابینت خود، از این ادویه نداشته باشید

fresh oregano

کاربردهای آشپزی اورگانو چیست

در این قسمت به 3 مبحث متفاوت خواهیم پرداخت

  • چگونگی استفاده از اورگانو در آشپزی
  • چند مثال از کاربرد این گیاه در آشپزی
  • نکات کاربردی استفاده از اورگانو

1- اورگانو چیست و چگونه در آشپزی استفاده میشود:

در پاسخ به این سوال باید بگوییم اورگانو، با طعم چوبی و قوی خود، یک افزودنی عالی برای بسیاری از غذاها است، به خصوص غذاهایی که شامل گوشت و سبزیجات تازه هستند، چه به صورت تازه و چه خشک.

این گیاه با غذاهای سنتی یونانی و ایتالیایی به خوبی هماهنگ می‌شود اما این بدان معنی نیست که شما باید دست از امتحان و تجربه این گیاه بردارید!

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید اورگانو را در آشپزخانه استفاده کنید، از جمله در پخت و پز، سوپ‌ها و سالادها، و حتی در سس‌ها و روغن‌ها.

گل اورگانو یا شکوفه اورگانو در بسته بندی 40 گرمی

(5 customer review)
قیمت اصلی ۵۲,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۴۳,۰۰۰ تومان است.

بسته بندی 40 گرمی مناسب مصارف خانگی ☘ عطر و بوی بسیار عالی و قوی ☘ مناسب انواع غذا از مرغ تا پاستا و پیتزا و ساندویچ ✈ ارسال سریع به سراسر کشور 💰 تضمین کیفیت و بازگشت وجه

صفحه محصول را ببینید یا همین الان خرید کنید

2- اورگانو در چه غذاهایی استفاده میشود

اورگانو، که در کوه‌های یونان به وجود آمده، از هزاران سال پیش تاکنون گیاهی محبوب در سراسر جهان شده است و برای افزودن طعم به غذاهای متنوعی استفاده می‌شود.

از جمله پوزوله سنتی مکزیکی تا چیمیچوری تند. چه روی یک قطعه پیتزا پاشیده شود، در انواع پاستا استفاده شود یا در یک ماریناد پرطعم کار شود، یا در یک سوپ حسابی همزده شود، و حتی در انواع سس به کار گرفته شود نمی‌توان انکار کرد که اورگانو به طور فوری طعم هر غذایی و ماده خوراکی را بهبود میبخشد.

با این تعاریف میتوانیم بگوییم غذاهایی که در آنها، استفاده از اورگانو کاربرد دارد بی شمار است و اگر علاقمند به آشپزی هستید، بهتر است از خلاقیت خود استفاده کرده و این گیاه معطر را هرجا که فکر میکنید مناسب است، امتحان کنید

3- نکات کاربردی استفاده از اورگانـو

در حالی که اورگانو خشک باید خرد شود، اورگانو تازه باید از ساقه‌ها جدا شود قبل از اینکه خرد شده و به غذا اضافه شود. راحت‌ترین راه برای استفاده از اورگانو این است که آن را به هر چیزی که در حال پخت هستید، بپاشید

به جای استفاده از اورگانو تازه در پخت و پز، می‌توانید اورگانو خشک استفاده کنید. اورگانو خشک طعمی کمی قوی‌تر دارد، بنابراین شما نیاز به مقدار کمتری از گیاه خشک دارید.

گیاه خشک باید در ابتدای زمان پخت به غذاها اضافه شود تا اطمینان حاصل شود که وقت کافی برای نفوذ به سایر مواد دارد.

گیاه تازه می‌تواند در نزدیکی انتهای فرآیند پخت اضافه شود تا کمک کند بیشتر طعمش حفظ شود.

اورگانو با انواعی از ادویه‌ها و گیاهان دارویی، از جمله ریحان، سیر، پیاز، آویشن، مرزنجوش و رزماری، به شکلی عالی هماهنگ و ترکیب می‌شود. در واقع، چاشنی ایتالیایی، تا حدود زیادی متشکل از همین گیاهان است. این یک گیاه چند منظوره است که می‌تواند در انواع غذاها استفاده شود.

اگر شما در یک دستور پخت، اورگانو خشک را به جای تازه استفاده می‌کنید، باید مقدار کمتری استفاده کنید. یک قاعده خوب این است که یک سوم مقدار اورگانو خشک را نسبت به تازه استفاده کنید.

برای تهیه یک روغن معطر حاوی اورگانو که برای پخت و پز، مرینید و سالادها استفاده دارد، میتوانید مقاله ما به نام “روغن طعم دار چیست – طرز تهیه روغن طعم دار” را مطالعه کنید

برگ یا جوانه

اگر سری به فروشگاه‌های ادویه بزنید، احتمالا با 2 نوع متفاوت از این گیاه مواجه میشوید و ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که

خرید کدام اورگانو مناسب است

1- برگ خشک

اوریگانو خشک شده دارای طعم نسبتا ملایمی است. این گیاه-ادویه‌ باعث افزایش عمق و طعم در غذاها می‌شود و کیفیت عطر آن، حواس

برگ خشک اورگانـو
برگ خشک اورگانـو

را تحریک می‌کند. اوریگانو خشک شده را می‌توان روی صیفی‌جات و سبزیجات کبابی مانند کدو سبز، گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای پاشید. همچنین می‌توانید یک مقدار از آن را به سس‌ها، سوپ‌ها و خورش‌ها برای افزایش طعم اضافه کنید. این گیاه ادویه‌ای در غذاهای ایتالیایی مانند بوکاتینی پخته در فر با گوجه‌فرنگی، ماهیچه و البته سس پیتزا استفاده می‌شود.

برای به حداکثر رساندن طعم اوریگانو خشک شده، اینا گارتن، آشپز معروف، یک ترفند دارد: او اوریگانو را به آرامی بین کف دست‌های خود می‌مالد تا روغن‌های فرّار را آزاد کند. گرمای دست‌ها کمک می‌کند تا طعم‌هایی که غذای شما را بهبود می‌بخشند، آزاد شوند. با این حال، این نکته تنها منفعت استفاده از این روش آشپزی نیست. روزنامه Herald-Mail Media توضیح می‌دهد که در حالی که ساییدن ادویه‌های خشک شده بین انگشتان یا کف دست‌ها کمک می‌کند تا طعم و بوی آنها را بهبود بخشد، این یک روش عالی برای تعیین تازگی ادویه‌های شما است. اگر بوی آنها خیلی قوی نیست، ساییدن ادویه‌ها بین انگشتان شما پاسخ قاطعی خواهد داد که آیا آنها هنوز زنده هستند یا خیر2. اگر بوی آنها کم یا اصلاً نباشد، پس احتمالاً وقت آن رسیده است که آنها را دور بیندازید و یک بسته تازه برای آشپزخانه خود تهیه کنید.


جوانه یا شکوفه گیاه اورگانو چیست
شکوفه یا جوانه اورگانـو

جوانه‌های اوریگانو دست چین و به روش سنتی و دقیقا قبل از اینکه به گل تبدیل شوند جمع آوری می‌گردند. این جوانه‌ها دارای عطر و طعمی تند، با طعم ادویه‌ای و تلخ هستند. این بوته‌های کوچک شکلی شبیه به کاج دارند و همه چیزی که ما در مورد اوریگانو دوست داریم،را به شکل قوی‌تری دارا میباشند. آنها طعمی دارند که نسبت به برگ‌ها متمرکز‌تر است. شما می‌توانید آنها را به سالاد اضافه کنید و روی پیتزا و پاستا، مرغ و گوشت بریزید، یا فقط آنها را به ساندویچ خود بیفزایید. این بوته‌ها به سرعت یکی از مواد اصلی آشپزخانه شما خواهند شد. آنها برای هر غذایی که نیاز به طعم تازه و بهاری دارد، عالی هستند.

خواص درمانی اورگانو چیست

اورگانو به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی، می‌تواند منجر به بهبود سلامتی شود1. این گیاه می‌تواند به مبارزه با باکتری‌ها کمک کند، التهاب را تسکین دهد و قند خون و چربی‌ها را تنظیم کند.

  • خواص سلامتی:

اوریگانو می‌تواند به کاهش خطر بروز بیماری‌های مزمن کمک کند. این گیاه شامل آنتی اکسیدان‌هایی است که به بدن کمک می‌کنند تا رادیکال‌های آزاد را از بین ببرد. این رادیکال‌های آزاد می‌توانند منجر به استرس اکسیداتیو شوند که می‌تواند به آسیب سلولی منجر شود و در نتیجه ممکن است منجر به بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان و دیابت شود.

اورگانو و مبارزه با رادیکالهای آزاد:

اورگانو غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که به بدن کمک می‌کنند تا رادیکال‌های آزاد را از بین ببرند و التهاب را کاهش دهند.

مبارزه با دیابت:

این گیاه و همچنین گیاه رزماری دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند توسعه دیابت را متوقف کنند اما برای به دست آوردن سود قابل توجه باید مقدار این ترکیبات را افزایش داد که این موضوع، در عصاره این گیاهان قابل پیگیری است.

پیشگیری از سرطان:

اورگانو غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این ترکیبات می‌توانند نه تنها آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را متعادل کنند، بلکه ممکن است در پیشگیری از سرطان نیز کمک کنند.

کاهش التهاب:

اورگانو دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند در کاهش التهابات مختلف مفید باشد.

اورگانو شامل ویتامین‌های A, C, E, و K، فیبر، کربوهیدرات و منبع خوبی از مواد معدنی مانند فولات، آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم است.

جمع بندی

در این مقاله به پاسخ این پرسش پرداختیم که اورگانو چیست

همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم، اورگانو، یک گیاه دارویی با خواص فراوان است. این گیاه غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که به بدن کمک می‌کنند تا رادیکال‌های آزاد را از بین ببرند و التهاب را کاهش دهند. همچنین، اورگانو می‌تواند در مبارزه با دیابت و پیشگیری از سرطان مفید باشد. اما خواص این گیاه فقط درمانی نیست، این گیاه، یک افزودنی عالی برای بسیاری از غذاها است و می‌تواند طعم غذاها را بهبود بخشد.

اگر هنوز این گیاه معطر و سودمند را در آشپزی خود امتحان نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم حتما شروع به استفاده از آن کنید کنید.

از این گیاه در سس‌ها، سوپ‌ها، سالادها، مرینید و روغن‌ها استفاده کنید و آنرا داخل غذای در حال پخت یا روی انواع غذا بپاشید. همچنین، می‌توانید از آن برای تهیه یک روغن معطر استفاده کنید. با توجه به خواص سلامتی فراوان اورگانو، این گیاه نه تنها غذاهای شما را خوشمزه‌تر می‌کند، بلکه به سلامتی شما نیز کمک مینماید. پس از امروز، اورگانو را جزء لازم آشپزخانه خود قرار دهید و از خواص فوق‌العاده آن لذت ببرید. 😊