فلفل بهار چیست

در این مطلب از فروشگاه برگ سبز میخواهیم بصورت کامل و تخصصی درباره فلفل جاماییکایی بحث کنیم و به دوستداران ادویه بگوییم فلفل بهار چیست پس با ما همراه باشید

آلس پایس یا فلفل بهار چیست

Allspice یا فلفل بهار که به نام فلفل جامائیکا، فلفل myrtle، pimenta یا pimento نیز شناخته می‌شود از توت‌های خشک و نارس Pimenta dioica، یک درخت میانه همیشه سبز  که بومی جامائیکا، مکزیک جنوبی و آمریکای مرکزی است و اکنون در بسیاری از نقاط گرم دنیا کشت می‌شود تهیه می‌گردد.

درخت فلفل جاماییکا تا حدود 18 متر رشد می‌کند. برگ‌های این درخت سبز تیره، بلند و چرمی هستند بسیار معطر هستند.

آلس پایس تازه

در اواسط تابستان، گل‌های کوچک سفیدی روی ساقه‌های هرمی رشد می‌کنند که توت‌های سبز به اندازه نخود تولید می‌نمایند.

این درختان یا نر یا ماده هستند و کشاورزان باید تشویق به تقاطع گرده‌افشانی برای تولید توت کنند.

توت‌ها، زمانی که هنوز سبز و نارس هستند چیده میشوند تا به طعم خوشمزه فلفل بهار دسترسی پیدا کنند؛ سپس آن‌ها روی بتن خشک میکنند و تا زمانی که قهوه‌ای تیره شوند،نگهداری و سپس جمع میکنند.

تاریخچه فلفل بهار یا آلس پایس

Allspice همچنین در آشپزی خاورمیانه، به خصوص در مناطقی نظیر سوریه و لبنان و برخی کشورهای شمال افریقا، برای افزودن طعم به انواع خورشت‌ها و غذاهای گوشتی، و همچنین سس گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود. در آشپزی عرب، برای مثال، بسیاری از غذاهای اصلی تنها با استفاده از فلفل بهار آماده می‌شوند

تفاوت ها - فرق بین فلفل سیاه و فلفل بهار چیست

اگر بخواهیم از نظر گیاه شناسی به این موضوع بپردازیم باید بگوییم آلسپایس بطور کلی ارتباطی با خانواده فلفلها ندارد و تنها به دلیل شکل ظاهری، آن را به این نام میشناسند اما از نظر شکل ظاهری، عطر و طعم بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

اولین تفاوت این دو ادویه، تفاوت در عطر و طعم آنهاست

فلفل سیاه، تند و تیز و گرما بخش قوی است اما فلفل جاماییکایی طعمی ملایم و بدون تندی دارد

این فلفل، تقریبا تو خالی است در صورتی که فلفل سیاه کاملا تو پر است

از نظر سایز هم آلسپایس بین 2 تا 3 برابر دانه فلفل سیاه است

با دانستن این 3 تفاوت به راحتی میتوانید محصول اصل را از تقلبی تشخیص دهید

نام های دیگر آلس پایس چیست

این دانه های معطر اسامی فراوانی دارد و معمولا آنرا با نامهای آلسپایس، فلفل جاماییکا، بهار، بهارات، فلفل مورد(Myrtle)، پیمنتا و کبابه چینی میشناسند

دلیل نام گذاری این ادویه به اسم بهارات یا فلفل بهار چیست

دنیای ادویه‌ها و چاشنی‌ها برای طرفداران آن بسیار جذاب و بی پایان است و وجود اطلاعات ضد و نقیض و ناقص دست یابی به اطلاعات بکر را بسیار سخت میکند

تیم تولید محتوای برگ سبز، همیشه تلاش نموده اطلاعاتی را به مخاطب ارائه کند که کاملا از لحاظ علمی قابل اثبات باشد اما متاسفانه در خصوص فلفل بهار، اینکار کمی سخت و پیچیده شده و نمیتوان درست و نادرست را از هم تشخیص داد

در ادامه دلیل این مطلب را بیان خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت دلیل نام گذاری آلس پایس به نام فلفل بهار چیست

در بسیاری از سایتهای خارجی، معادل نام Allspice در زبان هندی، kabab chini ذکر شده و البته در برخی منابع نیز این ادویه را به همان نام فلفل جاماییکایی میشناسند (ऑलस्पाइस (जमैका काली मिर्च))

کبابه چینی
این اطلاعات مربوط به سایت آمازون هندوستان میباشد

جالب است بدانید کبابه چینی با نام pepper cubeba و از خانواده piperaceae است و jamaica pepper اصلا از خانواده فلفلها نیست و مربوط به خانواده Myrtaceae میباشد.

یکی دیگر از اعضاء این خانواده، گیاه Bay leaf یا همان برگ بو است!

بنابراین، حتی در هندوستان نیز این اشتباه پیش آمده که فلفل بهار همان فلفل کوببا یا کبابه چینی است

کبابه چینی از نظر مشخصات عطر و طعم بسیار به فلفل جاماییکا شباهت دارد اما 2 مورد مهم آنها را کاملا از هم متمایز میکند

    1. کبابه چینی تند است و تندی آن تا حدودی شبیه فلفـل سیاه است و البته کمتر در صورتی که فلفل بهار اصلا تندی ندارد
    2. کبابه چینی کمی تلخی دارد

پس نام فلفل بهارات یا بهار از کجا میاید؟

ما در تیم تحریریه برگ سبز، در هیچیک از منابع، به نام بهارات، به شکل رسمی نرسیدیم و این ادویه در ترکیه به نام yenibahar و در زبان عربی به نام الفلفل الفرنجی، فلفل حلو یا بهار حلو شناخته میشود و همچنان اثری از نام بهارات در این کشورها نیز دیده نمیشود

اما در حین جستجو و تحقیق به چند مورد نسبتا قابل اتکا در این خصوص رسیدیم:

در زبان عربی، بهار و بهارات به معنی ادویه یا ادویه‌ها است و در زبان انگلیسی، Allspice یعنی ادویه‌ها!!!

ضمن اینکه ادویه بهارات سبعه عربی، ترکیبی از جوز بویا، هل، دارچین، زنجفیل و … است که بویی نزدیک به این فلفل دارد (البته با هم بسیار متفاوتند اما عطر و رایحه مشابه در این 2 ادویه بسیار است)

در زبان ترکی نیز، yeni به معنای جدید و baharatli به معنی تند و baharatlar به معنی ادویه ها میباشد و کلمه yenibahar را میتوان به ادویه جدید ترجمه کرد که گویای قدمت کوتاه استفاده از این ادویه در کشور ترکیه میباشد

بنابراین، برخلاف ادعاهایی که در سایتهای ایرانی درمورد نامگذاری این ادویه میشود، به نظر میرسد این نامگذاری ارتباطی به هندوستان نداشته باشد و از فرهنگ ترکیه یا کشورهای عربی وارد شده باشد

خواص آلس پایس برای سلامتی

    • آلسپایس و کاهش التهاب:

التهاب می‌تواند آسیب‌ها یا عفونت‌ها را تشدید کند. بسیاری از ترکیبات در Allspice ممکن است قادر به کاهش التهاب باشند.

    • درمان تهوع:

 Eugenol، ترکیبی که Allspice را “تند” می‌کند، گاهی اوقات برای درمان تهوع استفاده می‌شود. چای فلفل بهار، ممکن است به آرامش معده کمک کند.

    • جلوگیری از عفونت:

 این ادویه، ممکن است شامل ترکیباتی باشد که می‌توانند به جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی کمک کنند. در برخی از مطالعات، eugenol نیز خواص ضدعفونی‌کننده و ضدقارچ را نشان داده است.

    • فلفل جاماییکایی و تسکین درد:

اوژنول موجود در فلفل جاماییکایی، اغلب در داروهای دندانپزشکی بدون نسخه یافت می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که این ماده به عنوان یک مسکن موضعی زمانی که در مقدار مناسب اعمال می‌شود، توانایی دارد.

    • تسکین علائم یائسگی:

ترکیبات موجود در فلفل بهار ممکن است مقدار استرادیول را در زنان یائسه افزایش دهند. این ماده کمک می‌کند تا علائم منفی یائسگی، مانند گر گرفتگی و داغ شدن ناگهانی، کاهش یابد.

    • کند کردن رشد سرطان:

آلسپایس حاوی مقدار زیادی فنول یا ترکیبات عطری است. بسیاری از فنول‌ها در حال مطالعه به عنوان درمان‌های مبارزه با سرطان هستند.

کاربردهای آشپزی فلفل بهار چیست

اگر نمیدانید کاربردهای آشپزی فلفل بهار چیست، در ابتدا باید بگوییم میتوانید این ادویه را در همه جا امتحان کنید زیرا عطر ترکیبی و ملایم آن در هرجایی کاربرد دارد.

در ادامه به چند نمونه خواهیم پرداخت:

  • Skyline Cincinnati Chili:

این یک غذای محلی محبوب است این غذا با یک ترکیب منحصر به فرد از ادویه‌ها ساخته می‌شود که فلفل بهار نیز جزئی از آن است.

  • Bourbon Molasses Cookies:

    این کوکی‌ها، گرم، ادویه‌ای و بسیار خوشمزه هستند. آن‌ها بسیار نرم و لطیف هستند و از ترکیب زنجبیل، دارچین، میخک، Allspice و فلفل سیاه تهیه میشوند که باعث می‌شود عطر و طعم هر لقمه غنی و پیچیده باشد.

  • Pumpkin Spice:

چاشنی کدو تنبل با طعم کاملا پاییزی. ترکیبی از جوز بویا، فلفل بهار، کره، دارچین و…

  • Impossible Pumpkin Pie:

    این غذا مانند یک کیک جادویی وانیلی است که با یک خمیر یک بار پخته می‌شود اما با سه لایه متمایز و با طعم و عطری بینظیر و لذیذ آماده میشود.

  • کیک ادویه ای با فراستینگ پنیر خامه ای:

    این یکی از کیک های پاییزی مورد علاقه من است! کاملا نرم و مرطوب و پر از  آن ادویه های شیرین پاییزی. یک خرده لطیف و طعم بسیار زیادی در هر لقمه دارد. هیچ کس نمی تواند در برابر یک تکه از این کیک مقاومت کند!

  • آشپزی کارائیب:

    فلفل بهار یکی از مهم‌ترین ادویه‌ها در آشپزی جامائیکا است. این ادویه در ادویه جامائیکایی استفاده می‌شود و به طور سنتی چوب آن برای دودی کردن گوشت در جامائیکا کاربرد دارد.

  • آشپزی خاورمیانه و آمریکای لاتین: 

    Allspice در آشپزی خاورمیانه و آمریکای لاتین نیز استفاده می‌شود.

  • آشپزی اروپایی:

    Allspice در آشپزی اروپایی نیز محبوب است و به عنوان یک ماده مهم در بسیاری از مخلوط‌های ادویه برای گوشت، سس‌ها و شیرینی‌ها استفاده می‌شود.

Pumpkin Pie Bars
Pumpkin Pie Bars