پودر ایزوله سویا

در مبحث تغذیه برای بدنسازی، پروتئین بخش مهمی به شمار می‌رود، به ‌دلیل رشد و حجیم شدن عضلات و بازسازی آن ‌ها بعد از هر تمرین، پروتئین ضرورتاً باید در برنامه‌ی غذایی شما لحاظ شود، غذاهایی مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ و مکمل‌هایی با پایه لبنی تأثیر مستقیمی روی رشد عضلات دارند. علاوه بر این‌ها، غذاهایی با پایه پروتئینی گیاهی برای این امر مفیدند مانند این مورد که پودر ایزوله سویا نقش مهمی در عضله سازی و سلامت بدن ایفا می کند.

پودر ایزوله سویا چیست؟

از پودر پروتئین ایزوله سویا در امولسیون های گوشتی مانند فرانکفورترها، به صورت کنسانتره و ایزوله استفاده می‌شود.
ایزوله پروتئین سویا دارای بالاترین غلظت پروتئین در میان سایر محصولات مشتق شده از سویا است. این محصول با حذف شدن چربی و کربوهیدرات‌ها از سویا بدست می‌آید و دارای حدود ۹۰ درصد پروتئین می‌باشد. این ماده همچنین در ساخت پودرهای مخصوص ماهیچه‌سازی در بین ورزشکاران کاربرد دارد. این ماده غذایی می‌تواند به عنوان یک ماده‌ی اولیه در بسیاری از صنایع مثل صنعت گوشت، تولید انواع سس‌ها، انواع سوپ‌ها، انواع آب میوه‌ها، تولید لبنیات مثل پنیر، انواع نان، دسرهای منجمد، غذای کودک و همچنین مورد استفاده در صبحانه، ماکارونی قرار می‌گیرد.

 

ویژگیهای پودر ایزوله سویا:

  • مناسب برای تقویت عضلات
  • کمک به چربی سوزی
  • مناسب برای گیاه خواران و کسانی که به پروتئین های لبنی حساسیت دارند.
  • کمک به رشد ماهیچه و عضله
  • ازدیاد سطح هورمون رشد
  • جلوگیری از سرطان‌های وابسته به هورمون مانند سرطان پستان و سرطان پروستات
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • کاهش کلسترول خون

 

پروتئین ایزوله سویا به عنوان بهترین و باکیفیت ترین پروتئین گیاهی دنیا شناخته شده و حاوی همه ۹ آمینواسید ضروری و مورد نیاز بدن است.

با توجه به نتایج به دست آمده از این آزمون، کنجاله پروتئین سویا دارای ۵۰ الی ۶۴٫۹ درصد پروتئین سویا، ۳۳۵/۷ کیلو کالری انرژی، ۰% قند، ۸/۳% چربی، ۰/۰۶۷% نمک، ۰ گرم اسیدهای چرب ترانس، ۱/۳% چربی، ۲۹% کربوهیدرات، ۰% اسیدهای چرب اشباح شده، ۲۷ میلی گرم نمک سدیم در هر ۱۰۰ گرم بر پایه ماده خشک طبق استاندارد ۳۳۳۲ ملی سویا و فرآورده های پروتئینی سویا می باشد.

 

پودر ایزوله سویا

کاربرد پودر ایزوله سویا در صنایع غذایی:

کاربرد این ماده در صنایع غذایی به دلیل خصوصیاتی هم چون افزایش میزان پروتئین ماده غذایی، خواص امولسی فایری، جذب آب و چربی و خاصیت چسبندگی از اهمیت خاصی برخوردار است. برای مثال این ماده می تواند در ماکارونی جهت افزایش ارزش تغذیه ای، افزایش قدرت جذب آب و کاهش مقدار نشاسته ته نشین شده در هنگام پخت استفاده می شود. در محصولاتی هم چون سوسیس و کالباس استفاده از این محصول به دلیل باعث بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی از جمله خواص امولسی فایری و نگهداری آب می شود و در محصولات کم چرب گوشتی باعث بهبود خصوصیات حسی می شود.

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود  بدنسازی با ایزوله آب پنیر + موارد مهم!

 

چگونگی تهیه ایزوله سویا:

پودر ایزوله سویا با حذف چربی و کربوهیدرات ها از کنجاله سویا بدست می آید و حاوی حدود 90 درصد پروتئین میباشد به همین دلیل بدنسازان برای عضله سازی از آن استفاده می کنند. شما این محصول را می توانید در بسته های 400 و 1000 گرمی از فروشگاه گیاه سبز چه به صورت اینترنتی و چه به صورت حضوری خریداری کنید.

 

عضله سازی

اثرات پودر ایزوله سویا روی عضله سازی:

دیگر شخص ورزشکاری در دنیا وجود ندارد که سلطان پروتئین های گیاهی، پروتئین سویا را نشناسد. اما کم لطفی هایی نسبت به این سلطان پروتئین های گیاهی شده است و آن هم اینکه هر روز صحبت ها و نتایج مطالعات ضد و نقیضی در مورد این ماده ارزشمند در مجلات و سایت های بدنسازی منتشر می شود.

 

اگر تحقیق کوتاهی در مورد سویا داشته باشید می بینید که عده ای به خاطر طبیعی و ارگانیک بودن طرفداری پروتئین سویا را می کنند و عده ای به خاطر استروژنی بودن مصرف سویا را به کلی رد می کنند. عده ای می گویند مصرف پروتئین سویا هورمون مردها را بهم ریخته و به هیچ وجه توصیه نمی شود!

 

پروتئین سویا از گیاه یکساله سویا به دست آمده و یکی از اعضای خانواده حبوبات است. تاریخچه استفاده از سویا در تغذیه انسان به حدود ۵۰۰۰ سال پیش باز می گردد.

 

نحوه و مقدار مصرف:

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد، باید دقت کنید که سویا همانند سکه ای است که دو رو دارد و باید به هر دوی آن توجه کنید. هیچ ورزشکار یا بدنسازی نباید سویا را جایگزین پروتئین های مصرفی دیگرش همانند وی کند، زیرا با اینکار عضلاتش را در معرض آسیب قرار خواهد داد.

یادتان باشد که اهمیت نوع پروتئین مصرفی در حین رژیم چند برابر بیشتر از حالت عادی است. زیرا با کاهش کالری دریافتی، بدن نیاز به پروتئین با کیفیت تری برای حفظ عضلات پیدا خواهد کرد. یادتان باشد که پروتئین سویا خاصیت آنتی کاتابولیکی، عضله سازی و حفظ نیتروژن کافی را نداشته و اصلا با گوشت قرمز، پروتئین وی و تخم مرغ کامل قابل مقایسه نیست.

به همین خاطر باید میزان بیشتری پروتئین سویا دریافت کنید، آن هم به شکل پروتئین سویا ایزوله شده. میزان ۱۰ تا ۳۰ گرم پروتئین سویا ایزوله با کیفیت در روز می تواند مقدار خوبی باشد. البته می توانید ترکیبی از پروتئین سویا و وی داشته باشید و آن را با نسبت ۲:۱ ترکیب کرده و ۲ تا ۳ بار در روز میل کنید.

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میشود  بدنسازی با پودر گینر : معجزه ای در بدنسازی!

 

دو نکته مهم یرای استفاده از ایزوله سویا توسط ورزشکاران:

  •  اگرچه که هورمون های تیروئیدی به عنوان هورمون های کاتابولیکی تلقی می شوند، در حقیقت بیشتر جنبه کاتابولیکی شان روی چربی ها و کربوهیدرات ها است و در صورتی سنتز پروتئین را تحریک می کنند که شخص کالری کافی مصرف کرده باشد و میزان هورمون های تیروئیدی اش بیش از حد نباشد. با رعایت موارد بالا پروتئین سویا به چربی سوزی و سنتز پروتئین تاحد زیادی کمک خواهد کرد.
  • وقتی که رژیم می گیرید و بدن متوجه این قضیه می شود بلافاصله، میزان ترشح هورمون تیروئید را کاهش می دهد. این عکس العمل در نتیجه کاهش کالری دریافتی اتفاق افتاده و نرخ متابولیسم بدن را کاهش می دهد که باید به آن توجه داشته باشید.

بدنسازی

پودر سویا ایزوله شده است برای کمک بیشتر به عضله سازی!

متأسفانه مواد ضد مغذی ای داخل پروتئین سویای خام وجود دارد که مانع جذب پروتئین می شود. به همین خاطر تولید کنندگان این ماده پروتئینی به این فکر افتادند که با تولید سویا ایزوله شده این مشکل را کاهش دهند.
در این فرآیند ایزوله سازی سویا، متیونین (methionine) به سویا اضافه می شود که موجب افزایش BV یا همان میزان جذب پروتئین موجود در سویا خواهد شد و ارزش غذایی سویا را بهبود می بخشد. هرچند بازهم پروتئین سویا به تخم مرغ کامل یا پروتئین وی نخواهد رسید ولی میزان جذب پروتئین آن با کازئین برابر خواهد بود.

 

صحبت پایانی:

سویا مهمترین منبع غذایی ایزوفلاون است. اثرات فارماکولوژیک سویا شامل کاهش سطح هموسیستئین، مهار تجمع پلاکتها، کاهش فشار خون، مهار جذب کلسترول در روده کوچک و کاهش کلسترول LDL است. ایزوفلاون سویا نیز دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد انعقادی و استروژنی است.

در سال های اخیر، پرسش‌های متعددی در زمینه‌ی فواید و مضرات این ماده در میان مصرف‌کنندگان مطرح شده است. عده‌ای معتقدند که آزمایش‌های مختلف فواید پروتئین «وی» را اثبات کرده است، بنابراین ضرورتی ندارد که سویا به‌عنوان یک منبع پروتئینی وارد رژیم غذایی شود.

در حال حاضر تمرکز محققان در حال بررسی اثرات پودر ایزوله سویا در بدنسازی و عضله سازی هستند که نکاتی را در این موضوع، مورد بررسی قرار دادیم.