خواص دانه چیا

در مطلب امروز فروشگاه برگ سبز به شرح خواص دانه چیا و تاثیرات بی نظیر آن بر روی سلامت بدن پرداخته ایم. با ما همراه باشید!

دانه چیا چیست؟

دانه چیا اجسامی کوچک با رنگ های سیاه و سفید است که از گیاه سلویا هیسپانیکا تهیه می شود. سلویا هیسپانیک از خانواده نعناییان است . ظاهر دانه چیا شبیه به سیاه دانه و تخم شربتی است و جزو خوراکی ها مهم و ضروری برای بدن است.

مصرف دانه چیا از دوره های گذشته تا به امروز ادامه داشته است زیرا انرژی فوق العاده ای را به بدن منتقل می کند.

خواص کلی دانه چیا

دانه چیا غنی از  امگا ۳ است. روغنی که از این دانه میگیرند ترکیبی از امگا 3،امگا 6 و امگا 9 است. ماهی و روغن ماهی سرشار از امگا 3 هستند. افرادی که به هر دلیلی مایل به مصرف ماهی و روغن ماهی نیستند(افرادی که همیشه نگران فلزات سنگین و سمی موجود در ماهی هستند و یا بو و طعم ماهی آنها را آزار می دهد و…)  میتوانند با خیال راحت دانه چیا را جایگزین آن کنند و اطمینان داشته باشند که دچار مشکل کمبود امگا 3 نمی شوند.

مرتبط بخوانید: خواص چای ماچا

تاثیر دانه چیا بر ابعاد مختلف سلامتی

1-تاثیر دانه چیا بر لاغری:

اگر به دنبال راهی برای لاغری هستید دانه چیا برای لاغری موثر است، مصرف دانه چیا را فراموش نکنید!! این دانه غنی از فیبر است. فیبر موجود در آن با پر کردن حجم معده موجب کاهش اشتها، شکستن چربی های تجمع یافته در ناحیه شکم و در نتیجه لاغری می شود. دانه چیا علاوه بر فیبر حاوی پروتئین، اسید آمینه و… است که این مواد مغذی نیز، در روند لاغری و کاهش اشتها بسیار موثر است. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید، این است که دانه چیا آب زیادی  به خود جذب میکند و حجیم میشود در نتیجه بر روند لاغری موثر است.

2- تاثیر دانه چیا بر مشکلات قلبی و عروقی:

چنانچه مشکلات قلبی و عروقی دارید می توانید از دانه چیا کمک بگیرید و روند بهبودتان را تسریع کنید. طبق تحقیقات انجام شده، دانه چیا سرشار از آلفا لینوئیک اسید است. این دانه بسیار بر سلامت قلب موثر است و برای بهبود عملکرد عروق کلسترول بد خون را کاهش و کلسترول مفید را افزایش می دهد.

3- تاثیر دانه چیا بر یبوست:

همانطور که گفتیم دانه چیا سرشار از فیبر است. فیبر موجود در آن با تاثیر بر عملکرد روده و دستگاه گوارش به راحتی میتواند یبوست را از بین ببرد. مکانیسم عمل آن به این صورت است که با جذب آب در دستگاه گوارش و تبدیل شدن به ماده ای ژله ای، باعث بهبود حرکت مواد در روده میشود.

 

خواص دانه چیا

4-  تاثیر دانه چیا بر بارداری، زنان باردا و جنین:

اگر به دنبال ماده ای مغذی برای تغذیه بهتر در دوران بارداری هستید، مصرف دانه چیا را به شما توصیه میکنیم. این ماده به دلیل میزان بالای پروتئین و کلسیمی که دارد به استحکام و رشد بافت استخوانی و اسکلت جنین کمک می کند. از دیگر تاثیرات دانه چیا بر بارداری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امگا 3 موجود در دانه چیا به راحتی نیاز جنین را بر طرف میکند.
  • زنان باردار که کم خونی دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که مصرف دانه چیا میتواند روند بهبود این بیماری را تسریع کند. دانه چیا همچنین میتواند از ابتلا به کم خونی در دوران بارداری جلوگیری کند.
  • دانه چیا فشار خون بالا در دوران بارداری را کاهش می دهد.
  • این دانه باعث درمان یا پیشگیری از یبوست در زنان باردار می شود.

مرتبط بخوانید: دستور آشپزی؛ پودینگ دانه چیا

5- خواص دانه چیا و تاثیر آن بر اختلالات سوخت و ساز:

بر طبق پژوهش هایی که در سراسر دنیا انجام شده ، چربی موجود در دانه چیا سازگار با بدن است که باعث افزایش کلسترول خوب بدن می شود. هنگامی که چربی دانه چیا را به جای چربی های مضر دیگر جایگزین می کنید به طور خودکار چاقی در نواحی مختلف بدن، کم کم از بین میرود. این کاهش چربی بیشتر در ناحیه مرکزی بدن دیده میشود.

6- خواص دانه چیا و تاثیر آن بر جوش و آکنه:

این دانه کوچک مغذی سر شاز از املاح و مواد معدنی است و هرکدام از این مواد به نوبه خود بر جوش و آکنه تاثیر گذارند. چند نمونه از اثرات آن به شرح زیر است:

  • به دلیل داشتن روی به آسانی با باکتری های مولد آکنه مقابله می کند.
  • التهابات ناشی از آکنه به راحتی توسط امگا 3 بر طرف می شود.
  • کمک به پاکسازی پوست از سموم و عوامل ایجاد کننده باکتری.
  • ترمیم و بازسازی سلول های پوستی و در نتیجه ترمیم زخم و جای جوش.

 

خواص دانه چیا

تفاوت تخم شربتی و دانه چیا چیست؟

جالب است بدانید که در بیشتر مواقع مردم ، دانه چیا را با تخم شربتی اشتباه می گیرند در حالی که هر یک از این مواد خواص منحصر به فرد خود را دارند و تنها به دلیل ظاهر مشابه شان اشتباه گرفته می شوند.

تخم شربتی معمولا در فصول گرم و برای تهیه شربت ها و نوشیدنی های خنک استفاده میشود. ولی باید به این نکته توجه کنید که هم تخم شربتی و هم دانه چیا لعاب موسیلاژی دارند.

روش مصرف دانه چیا چگونه است؟

دانه چیا مصارف گوناگونی دارد به عنوان مثال:

  • بهتر است برای هر بار مصرف دانه چیا از شب قبل آن را بخیسانید و صبح آن را در کنار صبحانه میل کنید.
  • خیسانده دانه چیا را می توان برای تهیه کیک استفاده کرد.
  • در صورتی که عجله دارید به مدت 10 الی 15 دقیقه خیساندن هم کافی است.
  • پودر دانه چیا در تهیه انواع مواد غذایی قابل استفاده است(کیک، شیرینی، کوکو و…)
  • همیشه دانه چیا را لازم نیست به صورت خیسانده مصرف کنید، گاهی خام دانه چیا را می توانید در تهیه انواع سوپ،سالاد و … به کار ببرید.
  • مصرف دانه چیا به همره جو دو سر، ترکیبی پر انرژی و بی نظیر است.

محصول پیشنهادی: جو دو سر پرک درشت

از دیگر خواص دانه چیا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1- درمان پف و سیاهی دور چشم

2- درمان خشکی لب

3- تقویت ناخن های دست و پا

4- تقویت و رطوبت رسانی به پوست و مو

5- لایه برداری و جوان سازی پوست

6- سم زدایی و پاکسازی سلول های بدن

7- انرژی بخشی

8- درمان افسردگی

نیاز به مشاوره در خصوص خواص دانه چیا و خرید این محصول را دارید؟!

این محصول را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید. برای تهیه با ما تماس بگیرید

93 45 91 77 – 02 22 81 46 (021) – ۴۹ ۳۳ ۱۲۳ (۰۹۰۳) یا از فروشگاه آنلاین خرید کنید!

آرزومند سلامت شما هستیم.