خوراکی سالم

خوراکی سالم : رژیم غذایی تاثیر مستقیمی بر سلامتی بدن ما دارد. به همین دلیل باید از خوراکی های سالم و مقوی استفاده کنیم. استفاده از مواد غذایی مغذی باعث تامین نیازهای بدن به انواع ویتامین ها و مواد معدنی می شود. در ادامه این مطلب به معرفی چند خوراکی سالم اشاره خواهیم کرد که می توانید به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید.

1.جو دوسر یکی از بهترین موارد خوراکی سالم

جو دوسر از مواد غذایی بسیار مغذی می باشد که به روش های مختلفی می توان آن را به رژیم غذایی اضافه کرد. بلغور جو دوسر ، آرد جو دوسر، سبوس جو دوسر، جو دوسر پرک صبحانه و درشت از از جمله خوراکی های سالم در دسترس هستند.

جو دوسر دارای ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی می باشد. آهن یکی از عناصر مهمی است که به مقدار فراوان در جو وجود دارد. منگز موجود در دانه های جو ورم و التهاب را از بین برده و باعث بهبود سریع زخم، کوفتگی و سوختگی می شود.

مصرف این دانه های پرخاصیت، پروتئین مورد نیاز ماهیچه ها را فراهم می کند. از دیگر خواص این ماده می توان به وجود ویتامین E، آنتی اکسیدان ها و گلوتامین اشاره کرد. به علت وجود کربوهیدرات ها در جو دوسر، انرژی مورد نیاز بدن شما تامین خواهد شد.

جو دوسر در  کاهش وزن و لاغری، کاهش کلسترول، درمان یبوست، درمان پوکی استخوان، درمان فشار خون و کاهش ریسک سرطان موثر است.

محصولات پیشنهادی: بلغور جو دوسر

2.گندم سیاه

گندم سیاه خوراکی سالم دیگری است که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این ماده خواص مختلفی برای سلامتی بدن شما می شود. منیزیم یکی از مواد تشکیل دهنده گندم سیاه می باشد که بهبود گردش خون در بدن کمک می کند. همچنین مقدار زیادی آنتی اکسیدان و فلاونوئیدها می باشد. این اجزائ تشکیل دهنده به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کرده و از روند پیری و چین و چروک شدن پوست جلوگیری می کند.

اگر دچار اضافه وزن هستید، مصرف گندم سیاه می تواند به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

فولات موجود در گندم سیاه باعث تبدیل این ماده به یک خوراکی سالم در دوران بارداری می شود. مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گندم سیاه به بهبود رشد جنین کمک می کند. همچنین گندم سیاه مقادیر بالای فیبر دارد و مصرف آن در دوران بارداری به بهبود هضم غذا، کاهش نفخ، درمان یبوست و کاهش کلسترول خون بالا کمک می کند.

همچنین دارای ویتامین های B و E می باشد. این ماده در بهبود شرایط سلیاک، کلسترول خون، فشار خون، سلامت قلب، سرطان، معده و گوارش، یبوست و … تاثیرگذار است.

لازم به ذکر است که مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین آنتی اکسیدان های موجود در گندم سیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد.

 

3.تخم کتان از فوق العاده ترین موارد خوراکی سالم

تخم کتان خواص مختلفی برای سلامتی بدن دارد، از جمله اینکه به سلامت قلب کمک می کند و چربی خون را کاهش می دهد. همچنین قند خون را تثبیت کرده و از مقدار آن کم می کند بنابراین برای افراد دیابتی مفید است.

همچنین تخم کتان حاوی مقادیر زیادی کلسیم است و برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان سودمند است.

تخم کتان برای افرادی که تمایل به کاهش وزن و کنترل وزن دارند یک خوراکی سالم و مناسب می باشد. مصرف تخم کتان 30 دقیقه قبل از خوردن وعده غذایی سبب پر شدن معده و احساس سیری در افراد شده و در نتیجه موجب کنترل اشتها و کاهش میزان دریافت کالری می شود.
از مواد مغذی موجود در تخم کتان می توان به فیبر خوراکی، منگنز، آنتی اکسیدان، ویتامین B1 و اسید های چرب امگا 3 اشاره کرد.

 

خوراکی سالم
خوراکی سالم

4.کینوا ماده فوق العاده مغذی

کینوا یکی دیگر از موارد خوراکی سالم می باشد که سرشار از فیبر، منیزیم، ویتامین‌ های گروه ب، آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین E و آنتی ‌اکسیدان‌های مفید مختلف می ‌باشد. همچنین فاقد گلوتن و دارای مقدار زیادی پروتئین است.

فیبر موجود در کینوا به کاهش سطح کلسترول خون کمک کرده و باعث بهبود سلامت قلب می شود. همچنین کینوا دارای بسیاری از فلاونوئیدهاست که می ‌تواند در مقابل بیماری ‌های قلبی محافظت کننده باشد. علاوه بر این فیبر به بهبود سیستم گوارش نیز کمک می کند.

برای دیابت و فشار خون نیز می توانید از کینوا به عنوان یک خوراکی سالم استفاده کنید. کینوا سرشار از آنتی اکسیدان ‌هایی به نام کورستین بوده و پتانسیل بیشتری برای مدیریت دیابت و پرفشاری خون دارد. کینوا را به روش ‌های مختلفی همچون پوره، اضافه کردن به سالاد، سوپ یا مواد غذایی دیگر آماده کنید.

 

5.خوراکی سالم : چاودار پرک

چاودار پرک را می توان به عنوان یک خوراکی سالم برای وعده صبحانه استفاده کرد. همچنین از این محصول می توانید برای تهیه انواع سوپ، آش، حلیم، الویه و خورش استفاده نمایید. این خوراکی برای کودکان نیز بسیار مفید است. می توانید چاودار را با شیر بپزید و به کودکان خود بدهید.

چاودار مزایای مختلفی برای سلامتی بدن دارد که می توان به کاهش وزن و لاغری اشاره کرد. چاودار کالری کم و فیبر زیادی دارد. فیبر به سم زدایی و پاک سازی روده ها و کاهش چربی شکمی کمک قابل توجهی می کند. مصرف چاودار خطر ابتلا به آسم در کودکان را کاهش می دهد. همچنین باعث کاهش تولید گلوکز در خون شده و به کاهش قند خون کمک می کند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

از دیگر خواص این خوراکی سالم می توان به بهبود عملکرد معده و گوارش، از بین رفتن یبوست، درمان سنگ کیسه صفرا، کاهش کلسترول خون، بهبود سلامت قلب، جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان و … اشاره کرد.

 

خوراکی سالم
خوراکی سالم

6.شکر قهوه ای یک خوراکی سالم

شکر قهوه ای نسبت به شکر سفید سالم تر بوده و خواص بیشتری دارد. بنابراین اگر به دنبال استفاده از خوراکی های سالم هستید، این ماده را باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

این نوع شکر حاوی املاح مفیدی از جمله کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است. با توجه به ساکارز و کالری کمتر در شکر قهوه ای نسبت به شکر سفید مصرف آن توصیه می شود و طبیعت عصاره آن برای سلامت افراد مفید است.

طبع شکر قهوه ای با شک سفید تفاوت چندانی ندارد و از آن برای مصارف خانگی، شیرینی پزی و طبخ انواع کیک استفاده می شود.

مصرف شکر قهوه ای مانع از چاقی و اضافه وزن می شود و این به علت کالری کمتری است که دارد. شکر قهوه ای طبیعی برای دستگاه گوارش مفید است و به بهبود عملکرد هضم و گوارش کمک می کند. اگر دچار سرماخوردگی شده اید کافی است مقداری شکر قهوه ای و زنجبیل را به یک لیوان آب داغ افزوده و میل کنید.

از دیگر خواص این خوراکی سالم می توان به بهبود آسم و بیماری های تنفسی، دیابت، گوارش و هضم، درمان جوش و آکنه، مرطوب کننده پوست و … اشاره کرد.

 

7.سبوس برنج

سبوس برنج خوراکی سالم دیگری است که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. سبوس، پوشش بیرونی دانه برنج است که اغلب در طول فرآیند پردازش حذف شده و به عنوان خوراک دام استفاده می ‌شود. اما این ماده بسیار پرخاصیت است که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. سبوس برنج برای درمان دیابت، فشار خون و کلسترول بالا، اعتیاد به الکل، چاقی و ایدز به کار می ‌رود.

همچنین برای جلوگیری از سرطان معده و روده بزرگ، بیماری‌ های قلبی و عروقی، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی، بهبود عملکرد کبد و به عنوان آنتی اکسیدان نیز کاربرد دارد.

از سبوس برنج می ‌توان به عنوان غذایی سالم و مفید به همراه غلات، در نان، کیک و یا در نوشیدنی ‌ها استفاده شود.

نیاز به مشاوره در خصوص محصولات غذایی و خرید آنها را دارید؟!
این محصولات را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید. برای تهیه با ما تماس بگیرید 93 45 91 77 – 02 22 81 46 (021) – 3022756 (0912) یا از فروشگاه آنلاین خرید کنید! آرزومند سلامت شما هستیم.