صبحانه برای کودکان

صبحانه یکی از مهمترین و پر اهمیت ترین وعده های غذایی در روز می باشد که برای تمام گروه های سنی به ویژه کودکان لازم و ضروری می باشد. خوردن صبحانه دستگاه گوارش را برای ادامه روز آماده نگه می دارد. به همین دلیل عملکرد بدن انسان در طول روز تقویت پیدا می کند؛ در جمله ای ساده و گویا تر، انسان در طول روز شاداب تر و سرحال تر خواهد بود. با ما همراه باشید با بررسی نکات مهم در اهمیت صبحانه و ارتباط آن با سلامت کودکان. همچنین معرفی کردن چند دستور سالم و مقوی برای صبحانه کودکان.

نقش صبحانه در سلامت کودکان

کودکان از دیگر گروه های سنی تحرک بیشتری دارند؛ در نتیجه به انرژی خیلی بیشتری هم نیاز دارند. صبحانه عاملی است برای فراهم نمودن و تامین انرژی کودکان در طول روز. صبحانه برای دانش آموزان هم خیلی ضروری است. خوردن صبحانه به آن ها کمک می کند که میزان یادگیری خود را ارتقا بدهند. بر اساس مطالعاتی که انجام شده، بی اهمیتی به صبحانه و نخوردن آن باغث چاقی و کاهش میزان یادگیری می شود.

بر اساس آمار، امروزه اغلب دانش آموزان صبحانه مصرف نمی کنند. به همین علت با افت قند خون مواجه هستیم. افت قند خون موجب اثرات بد و مخرب روی رشد و نمو کودکان می شود.

کودکانی که صبحانه نمی خورند، حس گرسنگی آن ها افزایش پیدا می کند. در وعده های غذایی دیگر و در دیگر ساعات روز غذای بیشتری مصرف می کنند. بنابراین پرخوری آن ها موجب چاقی می شود و همین طور که باید بدانید، چاقی و افزایش وزن در دوران کودکی اصلا خوب نیست. توصیه اکید می شود که برای جلوگیری از افت قند خون و تامین انرژی مورد نیاز حتما با روش خودتان به فرزندانتان بگویید که خوردن صبحانه مفید و نخوردن آن مضر است.

خوردن صبحانه باعث افزایش سوخت وساز کودکان می شود. صبحانه ای قابلیت تامین انرژی کودکان را دارد که بتواند بین 500 تا 700 کالری را فراهم کند. توجه داشته باشید که وجود یک منبع پروتئینی در صبحانه لازم است. پروتئین به رشد هر چه بهتر کودکان کمک می کند. کودکانی که صبحانه نمی خورند دچار مشکلاتی در بدن خود مانند تهوع، استفراغ و سرگیجه می شود. برای دعوت کودکان به مصرف صبحانه، صبحانه را با استفاده مواد مناسب و تزئین زیبا، جذاب کنید. یکسان بودن خوراکی های موجود در صبحانه به صورت روزانه میل کودکان و دانش آموزان را به خوردن صبحانه کم می کند.

بهترین زمان یرای مصرف صبحانه توسط دانش آموزان ساعت 7 تا 9 می باشد. مصرف نکردن صبحانه یکی از دلایل افت تحصیلی کودکان می باشد.

چند راهکار برای عادت دادن کودکان به خوردن صبحانه

  • معمولا کودکان صبح ها احساس گرسنگی نمی کنند. سعی کنید که صبحانه آن ها را با آبمیوه یا لقمه ای کوچک شروع کنید.
  • سعی کنید از صبحانه های متنوع و جذاب استقاده کنید.
  • صبحانه فقط نان و پنیر وکره نیست. به راحتی می توان با مواد غذایی موجود در خانه یک صبحانه جدید و خاص آماده کرد.
  • اجازه دهید که کودکان هم، همراه شما صبحانه را آماده کنند.
  • اگر فرزندتان باید به مدرسه برود صبح ها او را زودتر بیدار کنید که وقت کافی برای خوردن صبحانه را داشته باشد. یعنی که بتواند با آرامش و طمانینه صبحانه را میل کند.
  • همه اعضا خانواده با هم سر سفره یا میز صبحانه جمع بشوند.
  • تا حد امکان، جزئیات سفره را به انتخاب فرزندتان بچینید.

وعده غذایی سالم شامل چه مواردی می شود

عسل

عسل

این خوراکی اعجاب انگیز و خوشمزه فواید بی اندازه ای دارد. از مهمترین خصوصیت های آن، می توان به تامین قند خون اشاره کرد. عسل را می توانید همراه با دیگر مواد صبحانه مصرف کنید تا لذت بیشتری از آن ببرید.

عسل چند گلی

۲۲۵,۰۰۰ تومان

عسل چند گلی با ساکاروز کمتر از 3/8 در ظرف 500 گرمی میزان ساکاروز این محصول در عسل برداشت فصل بهار بین 3 تا 3/8 و در عسل برداشت فصل پاییز بین 2 تا 3 میباشد

غلات

نان ها و غلات یک منبع برای فیبر، املاح معدنی و ویتامین های B می باشد. فیبر باعث تقویت عملکرد دستگاه گوارش می شود. همچنین باعث می شود که احساس گرسنگی دیرتر به سراغ انسان بیاید. ویتامین های B هم باعث شاداب و تندرست بودن کودکان در طول روز می شود.

نان هفت غله، نان گندم کامل، سوپ جو و عدسی از  انتخاب های نتیجه بخش برای صبحانه هستند.

شیر

این نوشیدنی که مصرف آن برای هر انسانی، حیاتی است، شامل اغلب مواد مغذی بدن از جمله پروتئین، ویتامین، چربی و املاح معدنی می باشد. شیر کم چرب یکی از اساسی ترین گزینه های برای صبحانه هر کودکی می باشد. حتما به ای نکته توجه داشته باشید که آیا فرزند شما به لاکتوز شیر حساسیت دارد یا نه؛ سپس نوع شیر مورد نظر را خریداری کنید.

انواع میوه

میوه ها دارای مقادیر زیادی از مواد معدنی و ویتامین ها هستند. میوه ها بخش تقویت کننده و تماشایی صبحانه هستند. با میکس کردن میوه ها برای فرزندانتان، فیبر بدن آن ها را تامین می کنید.

صبحانه هایی راحت و سالم

اسموتی پروتئین

این نوشیدنی هر کسی، از جمله کودکان را به سمت خود می کشد. بسیار مغذی و مقوی است و به آسانی آماده می شود. با موز، پودر ناریگل، پودر کاکائو، پودر دارچین، وانیل، زرده تخم مرغ و کره بادام زمینی می توان یک اسموتی پروتئینی شگفت انگیز تهیه کرد. البته با توجه به سلایق فرزندتان می توانید مواد تشکیل دهنده این اسموتی را کمی تغییر بدهید.

گرانولا

این صبحانه که اکثرا با شیر مصرف می شود و اسم عجیبی هم دارد، از مخلوط کردن مغز بادام، گندم، جو دوسر، کنجد، عسل و میوه های خشک شده تهیه می شود. این صبحانه به دلیل وجود مواد اولیه مورد نیازش به ویژه عسل و جو دوسر یک منبع مغذی می برای کودکان باشد. همچنین این صبحانه کربوهیدرات مورد نیاز برای به درستی کار کرد مغز را فراهم می کند.

پوره میوه

بر اساس نظریات برخی از محققان و متخصصان، کیوی خاصیت بیشتری نسبت به میو های دیگر دارد. برای آماده کردن پوره میوه، کیوی پوست گرفته را به همراه موز و تمشک و آب سیب در مخلوط کن بریزید که شکل پوره به خود بگیرد. از این پوره برای صبحانه کودکان استفاده کنید.

املت تخم مرغ و گل کلم

مواد مورد نیاز :

  • تخم مرغ درشت : 1 و نیم عدد
  • گل کلم : به مقدار دلخواه
  • پنیر فتای رنده شده : نصف فنجان
  • روغن زیتون : 2 و نیم قاشق غذاخوری
  • برگ ریحان خرد شده : یک چهارم فنجان
  • سیر : 1 حبه
  • نمک : یک چهارم قاشق چایخوری
  • فلفل : یک هشتم قاشق چایخری

طرز تهیه :

گل کلم ها را در روغن داغ بریزید تا نرم شوند و رنگ قهوه ای به خودشان بگیرند. سیر را رنده کنید و نمک و فلفل را به آن ها اضافه کنید. تخم مرغ را به همراه گل کلم ها به مدت 4 الی 5 دقیقه بپزید. املت آماده است؛ فقط کافی است آن را روی بشقابی زیبا قرار بدهید و روی آن پنیر فتا و ریحان ببپاشید.

کسادیا
کسادیا

کسادیا

تهیه این خوراک میکزیکی هیچ سختی ندارد و در 5 دقیقه آماده می شود. جزو غذاهای حاضری می باشد. شما باید روی تورتیا به صورت یکنواخت پنیر بمالید و روی آن برش های سیب را قرار بدهید. سپس یک تورتیای دیگر برداشته و روی آن قرار بدهید. آن را به مدت 30 ثانیه درون مایکروفر قرار داده تا پنیر آن آب بشود.

پیتزا صبحانه

این پیتزا با دیگر پیتزا های دیگر متفاوت است. این پیتزا پیشنهادی بسیار سالم و خوشمزه است و می توانید آن را برای کودکان در صبحانه آماده کنید.

مواد مورد نیاز :

  • موزارلای ریز شده : یک چهارم فنجان
  • گوجه فرنگی : 1 برش بزرگ
  • مافین گندم کامل : 1 عدد
  • ریحان ریز شده : 1 قاشق غذا خوری
  • تخم مرغ پخته شده ( به صورت دلخواه ) : 1 عدد
  • چاشنی پیتزا برگ سبز
صبحانه برای کودکان : نکات مهم + دستورهای ساده و سالم, (5)

لذت ببرید

15% تخفیف

کد تخفیف: ILOVEPIZZA

طرز تهیه :

در ابتدا فر را روشن کنید. روی یک نصفه مافین، برش گوجه و موزارلا قرار بدهید. سپس آن را روی یک کاغذ شیرینی قرار قرار بدهید و همراه نصفه دیگر مافین، آن را درون فر قرار بدهید و اجازه دهید تا بپزد. صبر کنید تا پنیر موزارلا آب شود. آن ها را از فر بیرون آورده و روی آن ها ریحان و تخم مرغ پخته قرار بدهید. در آخر هم نیمه دیگر ار روی همه آن ها بگذارید.

کینوا
کینوا

هریسه کینوا و کدو حلوایی

کینوا از خانواده غلات می باشد. کینوا فاقد گلوتن می باشد. کدو حلوایی هم غنی از ویتامین A می باشد. برای تهیه این صبحانه مقوی یک بخش کینوا را همراه با دو بخش شیر مخلوط کنید. این مخلوط را روی حرارت قرار بدهید. زمانی که به جوش رسید، شعله را کم کنید و اجازه دهید که 10 دقیقه دیگر روی حرارت باشد.

در مرحله بعدی به این مخلوط به مقدار لازم دارچین، کدو حلوایی و جوز هندی اضافه کنید و دوباره آن را روی حرارت ملایم قرار بدهید و 5 دقیقه منتظر بمانید. می توانید قبل از مصرف روی آن نارگیل رنده شده ، شکر قهوه ای و مغز خرد شده بریزید.

صحبت پایانی :

تا الان حتما متوجه شده اید که خوردن صبحانه چه فواید و نخوردن آن چه مضراتی دارد. هر جور شده کاری کنید که کودکانتان به خوردن صبحانه علاقه مند شوند. خوردن صبحانه باعث بالا جلوگیری از افزایش وزن می شود و یادگیری و عملکرد مغز را تقویت می کند. همچنین روی رفتار کودکان هم تاثیر گذار است و باعث می شود که کودکان در سنین بزرگسالی به بیماری هایی نظیر دیابت و بیماری های قلبی دچار نشوند.

با توجه به اینکه دانش آموزان برای آمادگی خود در طول روز و انجام فعالیت های تحصیلی به انرژی کافی نیاز دارند، صبحانه اصلی ترین منبع انرژی برای آن ها می باشد.