خواص قارچ گانودرما

پزشکی شرقی از بسیاری از گیاهان و قارچ‌ها استفاده می‌کند. قارچ گانودرما به طور خاص محبوب است. این قارچ فواید سلامتی متعددی دارد، از جمله خواص قارچ گانودرما تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با سرطان. این مقاله به شما خواهد گفت که چه چیزهایی باید در مورد فواید و خطرات قارچ گانودرما بدانید.

قارچ گانودرما چیست؟

قارچ گانودرما که به قارچ reishi و lingzhi نیز مشهور است، قارچی است که در مناطق گرم و مرطوب در آسیا رشد می‌کند. برای سال‌های بسیار، این قارچ یک رشته اصلی در پزشکی شرقی بوده‌است. در قارچ، چندین مولکول وجود دارد که شامل triterpenoids ها، polysaccharides و peptidoglycans می باشد و ممکن است دلیل فواید این قارچ برای سلامتی بدن باشند. در حالی که قارچ‌ها می‌توانند به صورت تازه مصرف شوند، اما استفاده از آن به صورت پودر نیز متداول است. این اشکال مختلف در مطالعات سلولی، حیوانی و انسانی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

در ادامه به 6 مورد از فواید قارچ گانودرما که از لحاظ علمی ثابت شده است اشاره خواهیم کرد. سه مورد اولی توسط شواهد مختلفی ثابت شده است، در حالی که بقیه موارد قطعیت چندانی ندارند. شما می توانید قارچ گانودرما را از فروشگاه اینترنتی برگ سبز تهیه کنید و از خواص بی نظیر این قارچ بهره مند شوید.

محصول مرتبط: قارچ گانودرما

۱. از خواص قارچ گانودرما تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.

یکی از مهم‌ترین خواص قارچ گانودرما این است که می‌تواند قدرت سیستم ایمنی بدن شما را افزایش دهد. در حالی که برخی از جزئیات هنوز مشخص نیست، اما مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که قارچ های گانودرما می‌توانند بر ژن‌های موجود در سلول‌های سفید خون تاثیر بگذارند، که بخش حیاتی سیستم ایمنی بدن شما هستند. علاوه بر این، این مطالعات نشان داده‌اند که برخی از اشکال قارچ گانودرما می‌توانند مسیرهای التهاب را در گلبول‌های سفید خون تغییر دهند.

تحقیق در بیماران مبتلا به سرطان نشان داده شده‌است که برخی از مولکول‌های موجود در این قارچ می‌تواند فعالیت نوعی از سلول‌های سفید خون که natural killer cells نامیده می شوند را افزایش دهد.این سلول ها با عفونت‌ها و سرطان های موجود در بدن مبارزه می‌کنند.

یکی دیگر از مطالعات نشان داده است که natural killer cells می‌تواند تعداد گلبول‌های سفید دیگری را به نام (lymphocytes) در افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ افزایش دهد. گرچه بیشتر فواید قارچ گانودرما برای سیستم ایمنی در افراد بیمار دیده شده‌است، اما شواهدی وجود دارند که نشان می دهد که این قارچ می‌تواند به افراد سالم نیز کمک کند.

در یک مطالعه، این قارچ عملکرد lymphocyte را بهبود بخشید که به مبارزه با عفونت‌ها و سرطان و همچنین به ورزشکارانی که دچار استرس می‌شوند کمک می کند. با این حال، تحقیقات دیگری در افراد سالم، هیچ پیشرفتی در ایمنی بدن یا التهاب بعد از مصرف 4 هفته از عصاره گانودرما را  نشان نداد. روی هم رفته، روشن است که قارچ گانودرما سلول‌های سفید خون و عملکرد سیستم ایمنی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان فواید برای افراد سالم  و بیمار مورد نیاز است.

قارچ گانودرما می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را از طریق تاثیر بر روی سلول‌های سفید خون افزایش دهد، که به مبارزه با عفونت و سرطان کمک می‌کند. این ممکن است در درجه اول برای کسانی که بیمار هستند موثر باشد و به عنوان نتایج ترکیبی در افرادی که سالم هستند، دیده ‌شوند.

۲. از خواص قارچ گانودرما ضد سرطان بودن است.

بسیاری از افراد این قارچ را به دلیل خواص بالقوه آن برای مبارزه با سرطان مصرف می‌کنند. در حقیقت، یک مطالعه بر روی بیش از ۴۰۰۰ نفر از بازماندگان سرطان پستان نشان داده است که در حدود ۵۹ درصد قارچ گانودرما را مصرف می کرده اند. به علاوه، چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داده‌اند که این قارچ می‌تواند منجر به مرگ سلول‌های سرطانی شود. با این حال، نتایج این مطالعات لزوما برابر با اثربخشی در حیوانات و یا انسان‌ها نیستند.

برخی تحقیقات اطلاعات مقدماتی درباره خواص قارچ گانودرما بر سرطان پروستات با توجه به اثرات آن بر هورمون تستوسترون به دست آورده اند. قارچ گانودرما به خاطر نقش آن در پیش‌گیری یا مقابله با سرطان روده بزرگ مورد مطالعه قرار گرفته‌است. برخی تحقیقات نشان دادند که یک سال درمان با گانودرما تعداد و اندازه تومورها را در روده بزرگ کاهش داده است.

علاوه بر این، گزارش مفصلی از مطالعات متعدد نشان داده است که قارچ می‌تواند بر روی بیماران سرطانی اثرات مثبت بگذارد. این‌ اثرات شامل افزایش فعالیت خون سفید بدن است که به مبارزه با سرطان و بهبود کیفیت زندگی در بیماران سرطان کمک می‌کنند.

با این حال، محققان می‌گویند که قارچ گانودرما می تواند در ترکیب با درمان سنتی استفاده شوند. همچنین بسیاری از مطالعات بر روی تاثیر قارچ بر روی سرطان با کیفیت بالا انجام نشده است. به همین دلیل تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

اگرچه به نظر می رسد قارچ گانودرما در پیش‌گیری یا درمان سرطان موثر است، اما اطلاعات بیشتری قبل از اینکه تبدیل به بخشی از درمان استاندارد شود مورد نیاز است. با این حال، استفاده از آن ممکن است علاوه بر مراقبت نرمال در برخی موارد مناسب باشد.

خواص قارچ گانودرما
خواص قارچ گانودرما

۳. یکی از خواص قارچ گانودرما مبارزه با خستگی و افسردگی می باشد.

خواص قارچ گانودرما برای سیستم ایمنی اغلب مورد تاکید است، اما مزایای بالقوه دیگری نیز دارد. این موارد شامل کاهش خستگی و افسردگی و نیز بهبود کیفیت زندگی هستند.

یک مطالعه تاثیر آن را در ۱۳۲ نفر با ضعف اعصاب بررسی کرد. شرایط موجود مربوط به درد، سرگیجه، سردرد و عصبانیت بود. محققان دریافتند که بعد از ۸ هفته مصرف مکمل‌های غذایی قارچ گانودرما خستگی کاهش‌یافته و وضعیت عمومی بهبود یافته‌است.

یکی مطالعه دیگر نشان داد که پس از ۴ هفته استفاده از پودر قارچ گانودرما در یک گروه از ۴۸ بیمار مبتلا به سرطان سینه خستگی کاهش یافته و کیفیت زندگی بهبود یافته‌است. علاوه بر این، مردم در این مطالعه اضطراب و افسردگی کمتری را تجربه کرده‌اند.

در حالی که قارچ گانودرما ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری‌های خاص فوایدی داشته باشد، اما روشن نیست که آیا برای کسانی که سالم هستند، فوایدی دارد یا نه.

برخی مطالعات اولیه نشان داده‌اند که قارچ گانودرما می‌تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد و همچنین کیفیت زندگی در افرادی با شرایط پزشکی خاص را بهبود بخشد.

مرتبط بخوانید: تغذیه گیاهخواران : برای سلامتی این نکات را رعایت کنید!

۴-۶. سایر خواص قارچ گانودرما

علاوه بر خواص قارچ گانودرما بر سیستم ایمنی و کیفیت زندگی، همچنین به خاطر پتانسیل خود برای بهبود سایر جنبه‌های سلامت مورد مطالعه قرار گرفته‌است.

۴. سلامت قلب

یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای از ۲۶ نفر نشان داد که قارچ گانودرما ممکن است سطح HDL “خوب” را افزایش داده و تری گلیسرید را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات دیگری در بزرگسالان سالم هیچ بهبودی را در ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی نشان نمی‌دهند.

علاوه بر این، یک آنالیز بزرگ هیچ تاثیر مفیدی پس از بررسی پنج مطالعه مختلف که شامل حدود ۴۰۰ نفر بودند را برای سلامت قلب نشان نداد. محققان دریافتند که مصرف قارچ گانودرما به مدت ۱۶ هفته کلسترول خون را بهبود نبخشید. به طور کلی، تحقیقات بیشتری در رابطه با قارچ گانودرما و سلامت قلب مورد نیاز است.

۵. کنترل قند خون

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که مولکول‌هایی که در قارچ گانودرما یافت می‌شوند می‌توانند قند خون را در حیوانات کاهش دهند. برخی تحقیقات اولیه در انسان‌ها یافته‌های مشابهی را گزارش کرده‌اند.

با این حال، اکثر تحقیقات از این مزیت قارچ پشتیبانی نکرده اند. بعد از ارزیابی صدها شرکت کننده، محققان هیچ تاثیری بر روی قندخون سریع دریافت نکرده اند.

نتایج ترکیبی برای قند خون بعد از صرف وعده غذایی دیده شده است. در برخی موارد، این قارچ قند خون را پایین می‌آورد. تحقیقات بیشتری برای اثبات این موارد مورد نیاز است.

مرتبط بخوانید: تغذیه سالم: معرفی 20 خوراکی که نباید از آن ها غافل شوید!

۶. خواص آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان ها مولکول‌هایی هستند که به جلوگیری از آسیب به سلول‌های شما کمک می‌کنند. به دلیل این عملکرد مهم، علاقه زیادی به مصرف غذاها و مکمل‌های غذایی وجود دارد که می‌توانند سطح آنتی‌اکسیدان را در بدن افزایش دهند.

بسیاری ادعا می‌کنند که قارچ گانودرما برای این منظور موثر است. با این حال، مطالعات متعدد هیچ تغییری در سطح آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان های موجود در خون بعد از مصرف قارچ به مدت ۴ تا ۱۲ هفته‌ها مشاهده نکرده اند.

تعداد کمی از تحقیقات نشان داده‌است که قارچ گانودرما می‌تواند به بهبود کلسترول خوب یا قند خون کمک کند. با این حال، اکثر تحقیقات نشان می‌دهد که این قارچ کلسترول، قند خون و یا آنتی اکسیدان را در بدن را بهبود نمی بخشد.

خواص قارچ گانودرما
خواص قارچ گانودرما

توصیه‌های دوز مصرفی مبتنی بر فرم استفاده‌شده

برخلاف برخی غذاها یا مکمل‌ها، مقدار قارچ گانودرما می‌تواند به طور قابل‌توجهی براساس نوع مورد استفاده متغیر باشد. بالاترین میزان دوز در زمانی دیده می‌شود که فرد خود قارچ را مصرف می‌کند. در این موارد، بسته به اندازه قارچ، ممکن است از ۲۵ تا ۱۰۰ گرم باشد. به طور معمول، عصاره خشک‌شده قارچ به عنوان جایگزین قارچ تازه استفاده می‌شود. در این موارد، مقدار دوز مصرفی حدود ۱۰ برابر کم‌تر از زمانی است که قارچ تازه مصرف می شود.

برای مثال ۵۰ گرم قارچ گانودرما می تواند قابل‌مقایسه با حدود ۵ گرم عصاره قارچ باشد. میزان مصرف عصاره قارچ می تواند متفاوت باشد اما معمولا بین ۱.۵ تا ۹ گرم در روز است. به علاوه، برخی مکمل‌ها تنها از بخش‌های ویژه‌ای از عصاره استفاده می‌کنند. در این موارد، دوزهای توصیه‌شده، بسیار کم‌تر از مقادیری است که در بالا به آن اشاره کردیم. چون دوز پیشنهاد شده می‌تواند به طور گسترده‌ای بر اساس شکل قارچ مورد استفاده متفاوت باشد، بسیار مهم است که نوع چیزی که مصرف می کنید را بدانید.

مقدار مصرف قارچ گانودرما می تواند براساس شکل قارچ تغییر می‌کند، به همین دلیل است که شما باید بدانید از کدام فرم استفاده می‌کنید. هنگام مصرف قارچ تازه می توان دوزهای بالاتر را استفاده کرد، در حالی که با مصرف عصاره‌ها دوز کمتری باید استفاده کرد.

مرتبط بخوانید:  15 غذای مفید برای تغذیه دیابتی ها

عوارض جانبی احتمالی و خطرات

علی‌رغم محبوبیت و خواص قارچ گانودرما ، کسانی هستند که امن بودن این قارچ را زیر سوال برده‌اند. برخی تحقیقات نشان داده که آن‌هایی که به مدت ۴ ماه قارچ گانودرما را مصرف کرده اند به احتمال زیاد یک اثر جانبی را تجربه می کنند. با این حال، این اثرات ناچیز بوده و شامل کمی ناراحتی معده و یا ناراحتی های گوارشی می باشد. عوارض جانبی برای سلامتی کبد گزارش نشده‌است.

تحقیقات دیگر نیز نشان داده که چهار هفته مصرف عصاره قارچ باعث ایجاد هیچ گونه عوارض جانبی در کبد یا کلیه‌ها در بزرگسالان سالم ایجاد نکرده است.

بر خلاف این گزارش‌ها، مشکلات مهم کبدی در دو مطالعه موردی گزارش شده‌است. در هر دو مورد قبلا از قارچ گانودرما بدون هیچ مشکلی استفاده کرده بود، اما بعد از مصرف پودر این قارچ عوارض جانبی را تجربه کرده اند.

این باعث می‌شود که دانستن اینکه خود قارچ باعث مشکلات کبدی می شود و یا مشکلی با حالت پودری وجود دارد را دشوار کند.

هم چنین است مهم است توجه کنیم که بسیاری از مطالعات قارچ گانودرما اطلاعات ایمنی را گزارش نکرده است. به همین دلیل اطلاعات محدودی در دسترس است. با این وجود، چندین گروه از افراد وجود دارند که باید از گانودرما اجتناب کنند.

این گروه شامل زنان باردار یا شیرده، کسانی که اختلال خونی دارند، تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت و یا فشار خون پایین دارند می شود. برخی مطالعات از قارچ گانودرما اطلاعات ایمنی را ارایه نکرده اند، با این وجود، چندین مورد خسارت شدید به کبد با مصرف عصاره این قارچ گزارش شده است.

نتیجه گیری

قارچ گانودرما قارچ مشهوری است که در پزشکی شرقی استفاده می‌شود. این قارچ ممکن است سیستم ایمنی را از طریق تاثیر بر روی سلول‌های سفید خون تقویت کند. به خصوص در افرادی که بیمار هستند، مانند آن‌هایی که مبتلا به سرطان هستند.

گانودرما همچنین ممکن است بتواند اندازه و تعداد تومورها را در انواع خاصی از سرطان‌ها کاهش دهد و همچنین کیفیت زندگی برخی از بیماران مبتلا به سرطان را بهبود بخشد.

بیشتر تحقیقات انسانی نشان داده‌اند که کلسترول، قند خون یا آنتی‌اکسیدان‌ها را بهبود نمی بخشد، اما ممکن است در کاهش خستگی و یا افسردگی در برخی موارد موثر باشد.

نیاز به تهیه این محصول دارید؟! برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید! 93 45 91 77 – 02 22 81 46 (021) – 55 15 315 (0903