فهرست مطالب پنهان

جوانه گندم از جمله مواد غذایی است که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف می باشد و شاید اگر بدانید خواص جوانه گندم چیست در هر شرایطی این محصول را از سفزه خود دور نکنید

بسیاری از افراد از استفاده کردن این ماده مغذی غافل می شوند. در این مطلب از وبلاگ برگ سبز به بررسی خواص مختلف پودر جوانه گندم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

  • پودر جوانه گندم چیست؟

جوانه گندم قسمتی از دانه گندم است که گیاه گندم جدید از این قسمت رشد کرده و ایجاد می شود. این قسمت کوچک حدود 2.5 درصد از دانه گندم را تشکیل می دهد. بقیه قسمت های گیاه عمدا تشکیل دهنده مغز دانه بوده که اصطلاحا آندوسپرم گفته می شود. آندوسپرم که بخش بزرگی از دانه گندم را تشکیل می دهد دارای کربوهیدرات است و هنگام رشد گیاه جدید، آن را تغذیه می کند.

در طی فرآیند فرآوری تولیدکنندگان غالبا جوانه گندم و مغز آن را حذف می کنند. علت این کار وجود روغن در این قسمت است و می تواند باعث فاسد شدن محصول و کم شدن مدت زمان ماندگاری آن شود. با حذف شدن جوانه گندم، بسیاری از مواد مغذی و ویتامین ها حذف شده و در نهایت گندم فرآوری شده باقی می ماند.

به این علت که جوانه گندم در نهایت به یک گیاه جدید تبدیل می شود؛ غلظت بالایی از مواد مغذی دارد که برای رشد و توسعه گیاه جدید مورد نیاز است. این ویژگی باعث می شود که تامین کننده مواد مغذی مختلفی برای بدن نیز باشد. از جمله ویتامین آ، ویتامین ای، فولات، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، کلسیم، زینک، فسفر پتاسیم، آهن و منگنز مورد نیاز بدن را تامین می کند.

علاوه بر مواد مغذی که اشاره کردیم، این ماده فوق العاده پرخاصیت، منبع خوبی از کربوهیدرات های پیچیده، اسیدهای چرب ضروری و فیبر است و 28% آن پروتئین می باشد که از گوشت نیز درصد پروتئین بالایی دارد.

همه این مواد معدنی و ویتامین ها جزء نیاز های روزانه بدن هستند که با مصرف جوانه گندم می توان آن ها را تامین کرد.

جوانه گندم را می توانید با خیساندن دانه های گندم ایجاد کنید و با اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود از ویتامین ها و مواد مغذی آن بهره مند شوید. روش های زیادی وجود دارد که با کمک آن می توانید جوانه گندم را استفاده کنید :

از جمله این روش ها این است که پودر جوانه گندم را به اسموتی ها و شیک های پروتئین اضافه کنید. همچنین هنگام درست کردن کلوچه‌ ها، پنکیک، کیک و … می توانید به مواد اولیه آن ها اضافه کنید.

راحت ترین روش برای مصرف این پودر ریختن آن روی ماست، حبوبات و یا گرانولا است.  حتی می توانید در سالاد به صورت جوانه و یا روغن جوانه گندم استفاده کنید. هیچ محدودیتی برای استفاده از پودر جوانه گندم وجود ندارد. می توانید آن را به انواع غذاها اضافه کنید و از مزایای فوق العاده آن نهایت لذت را ببرید!

این نکته مهم را به یاد داشته باشید که جنین گندم را باید در یخچال نگهداری کرد تا علاوه بر این که ماندگاری بالایی داشته باشد، مواد غذایی آن نیز به شکل خوب حفظ شود.

 

به طور کلی دانه گندم دارای چند قسمت می باشد که هر کدام از آن ها خواص متفاوتی برای بدن دارند

 

سبوس یکی از بخش های گندم در نظر گرفته می شود که به عنوان پوست دانه گندم شناخته می شود.

سبوس گندم یک منبع عالی از فیبر است و برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی بسیار مهم است. این قسمت نیز اغلب در فرآیند تصفیه شدن آرد معمولی حذف می شود با این وجود آرد سبوس دار و خود سبوس گندم نیز عرضه می شود که می توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

بخش دیگر آندوسپرم نام دارد که بزرگ ترین قسمت دانه است و 83 درصد دانه را تشکیل می دهد.

آرد گندم از آندوسپرم ساخته می شود که دارای نشاسته است.

آخرین قسمتی که می خواهیم به آن اشاره کنیم جنین گیاه گندم است.

این قسمت در صورت قرارگیری در شرایط مناسب باعث جوانه زنی و رشد گیاه جدید می شود. جوانه گندم از رشد دانه گندم به دست می آید ولی جنین گندم بخش کوچکی در عمق هر دانه گندم است که مهم ترین منبع تغذیه گندم به حساب می آید. جنین گندم محصولی کاملا ارگانیک با اندازه ای بسیار کوچک اما منبعی غنی از مواد غذایی است.

جنین گندم اطلاعات ژنتیکی برای رشد و نمو جوانه گندم را نگهداری می کند و بدون وجود این بخش دانه گندم جدید نمی تواند رشد کند. مواد غذایی مورد نیاز برای رشد بذر، شامل پروتئین، ویتامین ها، املاح و چربی را نیز این قسمت تامین می کند.

این قسمت حاوی ۱۶ نوع ماده معدنی، تمامی ویتامین های گروه B ، ویتامینE ، اسیدهای چرب ضروری بدن و همچنین سرشار از پروتئین و چربی های گیاهی می باشد. مصرف یک قاشق غذاخوری از این محصول می تواند نیاز یک روز بدن انسان به ویتامین های ضروری را تامین کند.

جوانه گندم منبع قدرتمندی از انرژی، فیبر، پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده است که تاثیرهای مختلفی بر اجزای مختلف بدن می گذارند و برای هر کدام خواصی دارند.

برای این که جوانه گندم را بتوان به راحتی به رژیم غذایی انسان ها اضافه کرد، آن را فرآوردی کرده و تبدیل به پودر می کنند. پودر به دست آمده ماندگاری بالایی دارد و به سادگی می توان آن را با انواع غذاها، سالادها و دسرها ترکیب کرد.

 

در ادامه به بررسی خواص این پودر بر روی ارگان های مختلف بدن خواهیم پرداخت. ما را همراهی کنید.

 

خواص پودر جوانه گندم : چند خاصیت بی نظیر و جادویی!, (1)

 

  • ویتامین های موجود در پودر جوانه گندم

جوانه گندم خواص فراوانی دارد و مغذی ترین بخش هسته گندم است و سرشار از مواد معدنی می باشد.

در حقیقت جوانه گندم همان جنین گیاه گندم است. این جنین در نهایت گندم جدید را تغذیه می‌کند.

به این دلیل جوانه گندم این همه مواد مغذی فوق‌العاده را دارد. در این مطلب شما را با خواص پودر جوانه گندم آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

متاسفانه این هسته که جوانه گندم را شامل می‌شود، در طی تصفیه دانه‌های کامل گندم به آرد سفید از بین می رود.

در فرآیند تولید این قسمت حذف می‌ شود زیرا روغن‌های سالم آن می ‌توانند به سرعت فاسد شوند، بنابراین حذف آن برای شرکت ‌های تولید غذا آسان ‌تر می ‌شود تا گندم را در انبار نگه دارند.

جوانه گندم فقط حدود ۳ درصد از هسته را تشکیل می‌دهد و شما به بیش از ۵۰ پوند گندم نیاز دارید تا یک پوند از جوانه گندم را تهیه کنید.

شما می توانید پودر جوانه گندم فوق العاده با کیفیت را با کمک لینک زیر از فروشگاه اینترنتی برگ سبز خریداری نمایید:

 

محصولات پیشنهادی:

پودر جوانه گندم فله (بالک)

پودر جوانه گندم برند گندم شاد

پودر جوانه گندم زاگرس – بدون مواد نگهدارنده

 

 

خواص پودر جوانه گندم چیست؟

چون هدف از آن تغذیه گیاه جدید است، جوانه گندم سرشار از مواد مغذی خوب می باشد.

دو قاشق سوپ خوری پودر جوانه گندم حدود ۱.۵ گرم چربی اشباع‌نشده، ۹ گرم پروتئین، ۲ گرم فیبر، ۲ گرم شکر، بدون کلسترول و حدود ۶۰ کالری دارد.

از خواص پودر جوانه گندم این است که مقدار زیادی پروتئین و فیبر دارد. علاوه بر این، مقداری مواد مغذی دیگر برای بدن شما دارد:

وجود انواع ویتامین‌ های B از خواص پودر جوانه گندم می باشد.

پودر جوانه گندم حاوی ویتامین‌های مهم B  مانند اسید فولیک، ویتامین B۱ (thiamin)و ویتامین B۶ است.

ویتامین‌های B  برای قلب مهم هستند و مواد شیمیایی مناسب را برای مغز ما درست می ‌کنند و برای سلامت قلبی و عروقی حیاتی هستند.

در نتیجه از خواص پودر جوانه گندم کمک به حفظ سلامت قلب و عروق می باشد.

 

فیبر در جوانه گندم:

جوانه گندم حاوی فیبر زیادی است که برای تعادل خوب قند خون، کنترل کلسترول، سلامت روده ‌ای و سم زدایی ضروری است.

 

مرتبط بخوانید: 

 

فیتواسترول ها از مهم ترین خواص پودر جوانه گندم:

پودر جوانه گندم فیتواسترول دارد که در واقع اجزای استروئیدی مشابه کلسترول هستند.

این فیتواسترول ها می‌توانند کلسترول بد را پایین بیاورند و سلامت قلب سالم را بهبود ببخشند.

یک مطالعه فرانسوی از سال ۱۹۹۲ نشان داد که خوردن ۳۰ گرم یا حدود یک چهارم فنجان جوانه گندم به صورت روزانه به مدت ۱۴ هفته کل کلسترول را به ۷.۲ % کاهش می‌دهد.

آن هم چنین LDL و یا کلسترول بد را به میزان ۱۵.۴ درصد کاهش داد و تری گلیسرید، چربی و شکر در خون را تا ۱۱.۳ درصد کاهش داد.

مطالعه دیگر مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد که اگر فیتواسترول را از جوانه گندم حذف کنید، همان اثر کاهش کلسترول را نخواهد داشت.

این به ما نشان می‌دهد که فیتواسترول ها ترکیبی هستند که برای پایین آوردن کلسترول لازم است.

در این مطالعه، جوانه گندم با فیتواسترول اصلی، جذب کلسترول از روده‌ها را به مقدار 42.8 % کاهش داد.

مطالعات دیگر نشان می‌دهند که کاهش کلسترول بد توسط تنها ۷ درصد می‌تواند منجر به کاهش ۱۵ درصدی بیماری ‌های قلبی شود.

از خواص پودر جوانه گندم کاهش کلسترول بد می باشد چرا که یکی از قوی ترین منابع فیتواسترول است.

 

اسیدهای چرب سالم:

جوانه گندم منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است.

اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند به کاهش کلسترول، التهاب کم‌تر و حمایت از یک سیستم عصبی سالم کمک کند که می‌تواند سطح استرس را کاهش داده و وضعیت را بهبود بخشد.

 

مواد معدنی در جوانه گندم

هم چنین پودر جوانه شامل مقدار زیادی مواد معدنی از جمله آهن، روی، منیزیم، کلسیم، سلنیوم و منگنز است.

بدن ما برای ترمیم خود و اداره واکنش‌های شیمیایی که ما را سالم نگه می‌دارد، به مواد معدنی نیاز دارد.

 

ویتامین E

از خواص پودر جوانه گندم دارا بودن قدار زیادی ویتامینE  است.

این ویتامین به عنوان یک آنتی ‌اکسیدان قوی عمل می‌کند که روغن جوانه گندم را از فاسد شدن سریع حفظ می کند.

ویتامینE  یک آنتی ‌اکسیدان است که می‌ تواند غشای سلولی، سلول‌های مغز و مولکول‌های کلسترول را از آسیب رادیکال آزاد محافظت کند.

آسیب رادیکال آزاد به شدت به ساخت پلاک در شریان‌ها، به نام atherosclerosis کمک می‌کند.

خواص جوانه گندم

ویتامین E می‌ تواند به متوقف‌ کردن این فرآیند کمک کند.

ویتامین E همچنین برای سم زدایی کبد ، عملکرد سیستم ایمنی بدن و کنترل گلوکز خون در افراد سالم و دیابتی نیز مهم است.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ در موش ‌های صحرایی نشان داد که موش‌ هایی که به طور منظم جوانه گندم دریافت کرده اند به طور قابل‌ توجهی سطح حفاظتی ویتامین  E را در خون و کبد خود به دست آورده‌ اند و حفاظت از آنتی‌اکسیدان بیشتر را انجام می ‌دهند.

 

ارزش غذایی پودر جوانه گندم

جوانه گندم بخش بسیار کوچکی از دانه گندم را تشکیل می دهد اما ارزش غذایی فوق العاده بالایی داشته و می تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند.

سایر بخش های دانه گندم مانند سبوس نیز مفید است و خواصی برای سلامتی بدن دارد اما جوانه مواد غذایی ضروری بیشتری دارد که آن را به یک ماده غذایی فوق العاده تبدیل می کند.

پودر جوانه گندم دارای مقدار قابل توجهی انرژی، فیبر، پروتئین و کربو هیدرات ‌های بسیار پیچیده است که هر کدام از آن ها بر ارگان های داخلی بدن تاثیراتی بر جای می گذارند.

این پودر می تواند نیازهای روزانه بدن به اسید فولیک، ویتامین E و ویتامین های گروه ب شامل تیامین، نیاسین و ب 6 را تامین کند.

علاوه بر ویتامین ها جوانه گندم دارای مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن روی، کلسیم، پتاسیم، فسفر و سلنیوم نیز می باشد.

علاوه بر این ارزش غذایی که درباره پودر جوانه گندم اشاره کردیم، اسیدهای چرب امگا ۳ مورد دیگری مهم است که می توان به آن توجه کرد.

امگا 3 یکی از شکل‌ های ضروری و مفید کلسترول است که در بدن یافت می ‌شود و باید آن را از مواد غذایی مختلف مانند پودر جوانه گندم دریافت کرد.

 

جدول زیر ارزش غذایی پودر جوانه گندم را نشان می دهد :

مقدار ماده مغذی
۳۶۷ کالری انرژی
۷۳ گرم کربوهیدرات
۱۰ گرم پروتئین
۳ گرم چربی
۵۴ میلی گرم کلسیم
۶۱۱ میلی گرم فسفر
۶٫۹ میلی گرم آهن
۶۷۱ میلی گرم پتاسیم
۱٫۸ گرم فیبر
12 میلی گرم سدیم
12.29 میلی گرم روی
0.8 میلی گرم مس
13.3 میلی گرم منگنز
79.2 میلی گرم سلنیوم
1.88 میلی گرم تیامین
0.5 میلی گرم ریبوفلاوین
  • دیگر خواص پودر جوانه گندم

با ارزش غذایی پودر جوانه گندم آشنا شدید. مواد مغذی موجود در این پودر باعث ایجاد خواص مختلفی در بدن می شود. پودر جوانه گندم به خاطر داشتن املاح و مواد معدنی زیاد و فوق العاده ای که دارد برای افرادی در برای بدنسازی فعالیت دارند و تمرینات ورزشی مختلفی را انجام می دهند مفید است.

برای اینکه عضلات بتوانند رشد کنند به مقدار قابل توجهی فیبر، کربوهیدرات، پروتئین، مواد معدنی، چربی و… نیاز دارند. اما بدنسازان و ورزشکاران نسب به مردم عادی به مقدار زیادی به این مواد نیاز دارند.

پودر جوانه گندم حاوی مواد معدنی و مغذی متفاوتی است که می تواند تامین کننده نیاز بدن ورزشکاران باشد. اگر در بدنسازی یا رشته های مختلف ورزشی فعالیت می کنید می توانید این پودر را به عنوان یک مکمل طبیعی و بدون عوارض در کنار وعده های غذایی خود مصرف کنند تا نتیجه بهتری را به دست آورید. این پودر روند عضله سازی و رشد آن ها را سرعت خواهد بخشید.

مصرف پودر جوانه گندم در کنار دیگر مکمل ها تاثیر بی نظیری بر بدن افرادی که به دنبال پرورش اندام هستند، دارد.

پودر جوانه گندم در فروشگاه برگ سبز به مشتریان عرضه می شود که نه تنها عوارض جانبی ندارد بلکه سلامت بدن را نیز بهبود می بخشد و می تواند برای ورزشکاران نیز در تهیه مکمل های خانگی دست ساز مورد استفاده قرار بگیرد.

در ادامه به بررسی خواص پودر جوانه گندم خواهیم پرداخت که نه تنها برای ورزشکاران بلکه برای همه افراد دارد. با ما همراه باشید.

  • چاق کننده صورت

برخی از افراد وجود دارند که صورت لاغری داشته و به دنبال راهی برای چاق کردن صورتشان هستند.

به این افراد توصیه می شود تا از مواد غذایی خاصی به عنوان چاق کننده صورت استفاده کنند. جوانه گندم به خاطر داشتن کالری بالا باعث افزایش سریع وزن شده و به چاقی صورت نیز کمک می کند. باید توجه داشته باشید این افزایش وزن و چاقی در همه نقاط بدن به ویژه صورت خود را نشان می‌ دهد.

ویتامین E و B از جمله ویتامین ‌هایی هستند که به زیبایی و سلامت پوست کمک می کنند چرا که باعث آبرسانی و افزایش آب میان بافتی می شود.  این ویژگی ها در نهایت صورت را چاق می کنند. ویتامین E و B به مقدار زیادی در جوانه گندم وجود دارد و مصرف آن می تواند به چاقی صورت کمک کند.

علاوه بر این جوانه گندم پروتئین ‌های مختلفی دارد که برای افزایش حجم ماهیچه‌ها هم مفید است.

خاصیت آنتی اکسیدانی جوانه گندم دیگر ویژگی است که به زیبایی صورت کمک می کند چون که می تواند چین و چروک پوست را رفع کرده و آن ها را جمع کند. این ویژگی ها هم باعث می ‌شوند صورتی چاق داشته باشید.

روش های زیادی وجود دارد که می توانید از جوانه گندم استفاده کنید. از جمله این که با انواع سالاد در وعده‌های غذایی خود مصرف کنید. توصیه می شود که در وعده شام از سالاد استفاده کنید تا باعث افزایش شادابی و نشاط پوست شما و همچنین چاقی صورت شما شود.

همچنین می توانید پودر جوانه گندم را در ماست بریزید و به مقدار دو قاشق از آن را در هر وعده غذایی مصرف کنید. البته به این نکته هم توجه کنید که خوردن بیش از دو قاشق جوانه گندم و ماست می ‌تواند چاقی زیاد را به همراه داشته باشد. علاوه بر ماست این پودر را می توان با شیر نیز ترکیب کرد و بعد از وعده های غذایی اصلی مصرف کرد.

علاوه بر این روش ها می توانید پودر جوانه گندم را به انواع غذاها اضافه کنید.

 

پودر جوانه گندم را می توان به صورت ماسک نیز استفاده کرد تا باعث چاقی صورت شود.

 

برای چاقی صورت با پودر جوانه گندم، آن را با ماست تازه ترکیب کرده تا یک خمیر یک دست ایجاد شود.

این ماسک را روی پوست صورت خود قرار دهید. اجازه بدهید ۵ الی ۱۰ دقیقه ماسک بر روی پوست بماند. ماسک را روی صورت خود ماساژ دهید تا به طور کامل جذب پوست شما شود. سپس صورت را با آب سرد بشویید.

روش دیگر برای تهیه ماسک جوانه گندم، ترکیب یک قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم با نصف موز کاملا له شده و دو قاشق چای خوری روغن زیتون است.

این ماسک را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست گذاشته و سپس با آب گرم بشویید. استفاده از این ماسک را ادامه دهید تا زمانی که شاهد چاق شدن صورت خود باشید.

در مطلب زیر می توانید ماسک های بیشتری با پودر جوانه گندم پیدا کنید.

 

  • جوان سازی پوست

همانطور که اشاره کردیم جوانه گندم مواد مغذی مختلفی دارد که باعث ایجاد تاثیرات در قسمت های بدن می شود. جوان سازی پوست یکی از این موارد می باشد که به علت ویتامین ها و مواد معدنی موجود در جوانه گندم ایجاد می شود.

روغن جوانه گندم دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. همانطور که می دانید خاصیت آنتی اکسیدانی با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند. این ویژگی ها در نهایت موجب می شود تا جریان خون به پوست افزایش پیدا کرده و باعث شادابی و درخشانی آن شود.

وجود ویتامین E  نیز از عواملی است که باعث تاثیرگذاری پودر جوانه گندم بر روی جوان سازی پوست می شود. روغن گندم در بین انواع روغن های گیاهی به عنوان منبع ویتامین E شناخته شده است  .ویتامین ای به عنوان اکسیر جوانی در نظر گرفته می شود.

یکی از مزایای روغن جوانه گندم در جوانسازی پوست این است که سلامت کلی بدن را می تواند تضمین کند. همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود .

خواص جوانه گندم

روغن جوانه گندم سرشار از پروتئین و لسیتین می باشد. همچنین از ویتامین های A و D به میزان بالایی برخوردار است .

همچنین می توان برای درمان بیماری های پوستی مثل پسوریازیس و اگزما از روغن جوانه گندم استفاده کرد. برای سوختگی، زخم های پوستی، از بین بردن جای زخم، آفتاب سوختگی و … نیز می توان از خواص پودر جوانه گندم استفاده کرد.

علاوه بر این موارد، جوانه گندم باعث افزایش خونرسانی به پوست می شود. این مورد هم به حفظ شادابی و جوانسازی پوست کمک قابل توجهی می کند.

 

 

البته نباید فراموش کنید که در پوست های که در اثر حرارت خورشید آسیب دیده اند نیز از این مورد کمک می گیرند . پس  در نهایت باید دقت کنید که این روغن بسیار در سلامت عمومی مهم است و می توانیم در بسیاری از موارد از آن استفاده کنید .

توصیه می شود افرادی که پوست خشکی دارند روزی ۲ بار از روغن جوانه گندم استفاده کنند . بهتر است صبح ها بعد از حمام و شب ها قبل از خواب از این روغن استفاده کنید. می توانید روغن جوانه گندم را با روغن اسطوخودوس و یا هر روغن خوش بویی که دوست دارید ترکیب کنید تا تاثیرگذاری آن را افزایش دهید.

در روغن جوانه گندم اسید لینولئیک، اسید پالمتیک و اسیدهای چرب استئاریک وجود دارد که از مواد ضروری مورد نیاز پوست بوده و در نهایت در سیستم ایمنی بدن و سیستم عصبی نقش دارد و به رشد سلول های سالم و بازسازی و ترمیم کمک می کند. این مواد توسط بدن تولید نمی شوند و باید در رژیم غذایی وارد بدن شوند.

  • تنظیم کننده سیستم عصبی

از مهم ترین خواص این ماده تنظیم سیستم عصبی می باشد. جنین گندم همچنین برای بهبود روحیه و مود مفید است چون حاوی مقدار خوبی اسیدهای چرب امگا ۳ است که به تنظیم سیستماتیک سیستم عصبی کمک می ‌کند.

این ماده شما را پر انرژی می ‌کند و همچنین استرس را تا حد زیادی در شما کاهش می ‌دهد چون شامل مجموعه ویتامین B است.

  • بهبود ایمنی بدن

این ماده غذایی مفید سیستم دفاعی و ایمنی بدن را تقویت می کند و از ابتلا به بسیاری از امراض جلوگیری می کند.

گیاهک گندم حاوی موادی است که به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. پروتئین های هیدرولیزه شده در این ماده آنتی اکسیدان های موجود در سلول ها و اندام های بدن را افزایش می دهد.

این آنتی اکسیدان، رادیکال های آزاد اکسید کننده و میکرو ارگانیسم های بیماری زا را شناسایی و نابود می کند. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های متفاوت کاهش می یابد.

این از آسیب بافت ها و سلول ها جلوگیری می کند و در نهایت مکانیزم دفاعی بدن را بهبود می بخشد.

با افزودن جنین گندم به رژیم غذایی، شما ممکن است به طور مثبت سیستم ایمنی خود را برای مبارزه با تعدادی از بیماری‌ ها و شرایط سخت مثل بیماری‌ های قلبی و سرطان تقویت کنید.

نتایج تجربی با استفاده از هیدرولیزه های پروتئین گندم نشان می‌ دهد که ممکن است فعالیت آنتی ‌اکسیدان موجود در سیستم‌ های ارگانیک را به طور مثبت افزایش دهد. همانطور که اشاره شد آنتی اکسیدان ها به دنبال بیرون کردن و نابود کردن رادیکال‌ های آزاد و دیگر بیماری ‌های شایع شده در بدن، کاهش یا حذف خطر بیماری‌ های جدی هستند.

نشان‌ داده شده‌ است که گیاهک گندم به طور طبیعی دارای سطوح بالایی از این هیدرولیزه ها است که آنتی ‌اکسیدان‌ ها را در سیستم ایمنی تحریک می ‌کنند.

  • رفع کم خوابی

مصرف جوانه گندم با ماست باعث افزایش ویتامین B6 می ‌شود. ویتامین ب 6  باعث تنظیم خواب شده و مشکلات  بی خوابی و کم خوابی را برطرف می کند. علت این تاثیر نقش ویتامین ب 6 در کاهش استرس و اضطراب می باشد.

یک قاشق چای خوری از جنین گندم را برای بهتر خوابیدن و افزایش کیفیت خواب به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

  • تقویت حافظه

شما با مصرف خوراکی های تقویت کننده حافظه می توانید حافظه خود را بهبود ببخشید، از ابتلا به بیماری آلزایمر تا حد زیادی جلوگیری کرده و عملکرد مغز را افزایش دهید. این ممکن است برای شما غیرقابل باور باشد اما واقعیت این است که غذا های مفیدی برای مغز وجود دارند و به همین خاطر بخش ‌مهمی از رژیم غذایی سالم و متعادل را تشکیل می دهند.

پودر جوانه گندم نیز یکی از مواد غذایی تقویت کننده حافظه است. به این علت که دارای مقدار زیادی ویتامین‌ های B بوده و باعث کاهش سطح هموسیستئین می شود. هموسیستئین یک آمینو اسید است که می‌ تواند منجر به بیماری ‌آلزایمر و نیز سکته شود بنابراین با مصرف پودر جوانه می توان از بروز آلزایمر و سکته جلوگیری کرد.

اثبات شده است که ویتامین E به عملکرد مغز در بزرگسالان مسن ‌تر تاثیر دارد و همانطور که قبلا اشاره کردیم جوانه گندم نیز مقدار بالایی ویتامین ای دارد.

صبحانه یک وعده غذایی مهم است که می تواند در رشد مغز و تقویت حافظه نیز موثر باشد. بهتر است روز خود را با یک صبحانه مغذی شروع کنید تا مواد مورد نیاز را به مغز خود برسانید. می توانید بلغور جو دوسر یا گرانولا را که هر دو کربوهیدرات دارند امتحان کنید تا انرژی مورد نیاز مغز شما را تامین کنند

. علاوه بر این می توانید جنین گندم را برای مبارزه با کمبود حافظه کوتاه ‌مدت و افزایش عملکرد مغز و گردو را که دارای اسید ها‌ی چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌ ها بوده و به بالا بردن قدرت مغز کمک می‌ کنند به صبحانه خود اضافه کنید.

 

"<yoastmark

  • جلوگیری از دیابت

مواد غذایی دارای کربوهیدرات از جمله نان، حبوبات، پاستا، خمیر ذرت و … در چند سال اخیر توسط بسیاری از مردم کم تر مصرف می شود. با این وجود، تعداد زیادی از تحقیقات علمی انجام شده نشان می ‌دهند که مصرف غلات کامل یک روش مهم برای جلوگیری از بروز دیابت نوع ۲ است.

استاندارد های مراقبت پزشکی ۲۰۱۸ در دیابت توصیه می کند که به جای مصرف محصولات غلات تصفیه ‌شده که اکثرا دارای مقدار زیادی قند و چربی ‌هستند، مصرف غلات سبوس دار را توصیه می ‌کند. علاوه بر این در یک مطالعه تحقیقاتی که انجام شده است، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ برابر با ۳۴ % کم‌ تر برای مردان و ۲۲ درصد کم ‌تر برای زنان است که بیش‌ترین مقدار غلات سبوس دار را مصرف می‌ کردند.

دلایل دقیق این که چرا غلات سبوس دار یک مکانیزم مهم برای جلوگیری از دیابت نوع ۲ هستند، کاملا شفاف نیستند، اما ممکن است عوامل زیر در آن موثر باشند :

غلات سبوس‌ دار می توانند حساسیت به انسولین را افزایش ‌دهند که باعث می شود تا بدن بتواند به طور موثر و کارآمد تر از قند خون استفاده کند.

این نظریه هم وجود دارد که غلات سبوس ‌دار به آرامی هضم می ‌شوند. بنابراین سطح قند خون پس از خوردن آن ها به تدریج افزایش پیدا می کند.

مواد مغذی موجود در دانه ‌های سبوس دار و همچنین وجود فیبر می تواند به کاهش سطح تورم بدن ما کمک کند که ارتباط نزدیکی با دیابت نوع ۲ دارد.

فیبر موجود در غلات سبوس دار به طور ناقص در دستگاه گوارش هضم می ‌شود. این باعث تولید اسید‌های چرب زنجیره کوتاه می شود که حساسیت انسولین را کاهش می‌ دهد.

اسید فولیک نیز یک غذای موثر در برابر دیابت است. اسید فولیک به مقدار زیادی در پودر جوانه گندم وجود دارد و میزان هموسیستئین را در بدن کاهش می دهد. این باعث می شود تا خطر بسیاری از بیماری ‌های مزمن مانند دیابت و اختلالات عروقی تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

یک مکمل روزانه از جنین گندم در رژیم غذایی به شدت برای افراد در معرض خطر توسعه چنین بیماری‌ هایی توصیه می ‌شود.

 

  • تقویت تخمک زایی زنان

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، پودر جوانه گندم مقدار زیادی ویتامین E دارد. ویتامین ای موجود در جوانه گندم برای رفع اختلالات قاعدگی و ضعف تخمک گذاری زنان و ضعف جنسی مردان فوق العاده مفید است.

جوانه گندم مواد مغذی و ضروری فوق العاده ای دارد که مصرف آن مزایای مختلفی برای بدن دارد.

همانطور که اشاره کردیم وجود ویتامین ‌ها و املاح معدنی در پودر جوانه گندم از چروک شدن پوست پیشگیری کرده و غدد جنسی را فعال می‌ سازد. جوانه گندم در طب سنتی دارای طبع گرم و تر است و در خون‌سازی نیز نقش مهمی دارد.

جوانه گندم را می ‌توان به روش های مختلفی مصرف کرد و به راحتی به انواع غذاها اضافه کرد.

شما می توانید جوانه گندم را در منزل درست کنید و یا اینکه پودر جوانه گندم را به صورت آماده خریداری کنید. زمانی که جوانه گندم به اندازه یک سانت رشد کرد آن را خشک کنید و سپس آسیاب کنید. آرد جوانه گندم به دست آمده را می‌ توان در تهیه انواع شیرینی ‌ها و غذاها استفاده کرد.

وجود ویتامین E برای اختلالات قاعدگی و ضعف تخمک گذاری زنان و ضعف جنسی مردان مفید است و می ‌توان برای تامین ویتامین‌ ها و مواد معدنی مفید برای بدن جوانه گندم را به رژیم غذایی اضافه کرد.

به طور کلی گندم بهترین غذا برای همه افراد است، ارزش غذایی بالایی داشته، چاق کننده و نیروبخش است.

اگر شما نیز با مشکلات تخمک گذاری مواجه هستید مصرف پودر جوانه گندم می تواند در بهبود شرایط شما موثر باشد.

 

  • رفع خستگی

به علت وجود مواد مغذی مختلفی که در این ماده وجود دارد می توان از آن برای افزایش انرژی بدن استفاده کرد. مصرف جوانه گندم خستگی مفرط، ضعف و بی حالی را کم می کند. علاوه بر این وجود ویتامین B1 در جوانه گندم برای تعادل سیستم عصبی ضروری است.

 

  • سلامت مو

ویتامین ای  برای سلامت و زیبایی پوست و مو ضروری است. موهای سالم با اضافه کردن ویتامین E به رژیم غذایی شما می تواند به دست آید. اگر بدن شما مقدار کافی ویتامین E دریافت نکند، موهای شما خشک، شکننده و آسیب پذیر می ‌شود و این احتمال وجود دارد که به راحتی سلامت خود را از دست بدهند.

به همین خاطر اگر دوست دارید مو های قوی، سالم و براق داشته باشید، روغن جوانه گندم می‌ تواند شما را به هدفتان برساند. شما می ‌توانید آن را به شکل روغن به عنوان ماسک مو استفاده کنید و یا اینکه آن را به صورت خوراکی مصرف کنید.

این به شما کمک می‌ کند که سالم بمانید و موهای خوبی هم داشته باشید.

 

"<yoastmark

 

  • سالم سازی دستگاه گوارش

کارشناسان تغذیه توصیه می ‌کنند که افراد سالم باید هر روز بین ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر رژیمی مصرف کنند تا سیستم گوارشی آن ها عملکرد سالمی داشته باشد. با این حال، بیشتر افراد به طور متوسط تنها حدود ۱۴ گرم فیبر رژیمی در روز مصرف می کنند.

اضافه کردن مواد غذایی دارای فیبر مانند جوانه گندم به رژیم غذایی تان یک روش فوق العاده برای افزایش میزان مصرف فیبر شما است با این که این ماده مواد معدنی و ویتامین های مختلفی را نیز برای بدن شما دارد.

جوانه گندم هر دو نوع فیبر رژیمی به صورت محلول و غیرمحلول را دارد. شما می توانید به روش های زیادی جوانه گندم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این پودر به آسانی با مواد غذایی مختلفی ترکیب می شود.

می توانید آن را با گرانولا ترکیب کرده و در مواد اولیه برای غذا های پخته شده اضافه کرده و یا با خوراک گوشت مخلوط کنید. همچنین می توانید آن را روی ماست یونانی و یا انواع سالادها بریزید.

حدود ۳ قاشق سوپ خوری جنین گندم ۳.۹ گرم فیبر رژیمی و یا تقریبا ۱۳ درصد از مقدار مصرف روزانه توصیه ‌شده از فیبر برای بزرگسالان را تامین می‌ کند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که افرادی که رژیم غذایی آن ها حاوی مقدار زیادی فیبر رژیمی از غذاهایی مانند جوانه گندم است احتمال کمتری وجود دارد که به فشار خون بالا، بیماری‌ های قلبی، چاقی و بیماری ‌های رفلاکس مبتلا شوند.

سه قاشق سوپ خوری گیاهک گندم حاوی ۰.۷ گرم فیبر محلول است. این مقدار برابر با میزان فیبری است که نصف فنجان کلم پیچ و یا یک کیوی بزرگ می تواند تامین کند. زمانی که  فیبر محلول مصرف می شود، آب را جذب می ‌کنند تا یک توده بزرگ و ژل مانند را در لوله گوارشی ایجاد کند.

در طی عبور این توده از سیستم گوارشی بدن ما، سرعت هضم غذا آهسته شده و باعث می شود مواد غذایی بهتر جذب شوند.

همچنین مصرف جوانه گندم می تواند فیبر غیرمحلول مورد نیاز بدن را نیز تامین کند. 3 قاشق سوپ خوری جنین گندم ۳.۲ گرم فیبر غیر محلول دارد و به همین خاطر به یکی از غنی ‌ترین منابع فیبر غیر محلول تبدیل شده است.

فیبر غیر محلول شامل لیگنین، سلولز و همی سلولز است. این موارد دیواره های محکم سلول گیاه را تشکیل می ‌دهند. در سیستم گوارشی بدن ما، فیبر غیر محلول شکسته نمی شود و آب را نیز جذب نمی ‌کند. با این وجود شاید فکر کنید که پس فیبر غیرمحلول چه تاثیری در بدن دارد؟

در واقع فیبر غیر محلول می‌ تواند باعث تنظیم حرکات روده شده و از بروز بواسیر، یبوست و بیماری گوارشی جلوگیری کند.

در مصرف همه مواد غذایی باید اعتدال را رعایت کرد. با این که مصرف جوانه گندم در رژیم غذایی به طور مرتب می‌ تواند میزان دریافتی فیبر شما را افزایش داده و عملکرد سیستم گوارشی شما را بهبود بخشد، اما باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد ممکن است مشکلاتی مانند نفخ، درد شکم، اسهال و گاز ایجاد کند.

به خاطر وجود این مشکلات توصیه می کنیم که جوانه گندم را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنید و در طول دو یا سه هفته کم کم با وعده ‌های غذایی مختلف ترکیب کنید تا از ایجاد مشکل جلوگیری شود. علاوه بر این ها باید هر روز ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.

اگر مشکلات گوارشی جدی دارید که با اصلاح رژیم غذایی نیز رفع نمی شود، حتما با پزشک متخصص در این مورد صحبت کنید تا عملکرد سیستم گوارش شما تنظیم شود.

به طور کلی باید بگوییم که فیبر وظایف مختلف مهمی در بدن انجام می دهد، یکی از مهم ‌ترین این موارد پاکسازی دستگاه گوارش است. مصرف مواد غذایی دارای فیبر مانند جوانه گندم باعث جلوگیری از تجمع سموم می ‌شود که ممکن است مشکلات شکمی ایجاد کرده و در نهایت باعث به وجود آمدن کیست، تومور ها و یا انواع مختلف سرطان شود.

با خوردن دوزهای معمول از جوانه گندم، شما به عمکلرد منظم سیستم گوارشی خود و جلوگیری از بروز هر کدام از این مشکلات کمک می‌ کنید.

 

  • رفع یبوست

از دیگر خواص جوانه گندم رفع یبوست است

همانطور که اشاره کردیم جوانه گندم دارای فیبر محلول و غیر محلول است. اضافه کردن آن به رژیم غذایی می تواند فیبر موردنیاز بدن شما را تامین کند. وجود فیبر در رژیم غذایی از ضروریات است چرا که عملکرد سیستم گوارشی را تنظیم می کند.

اغلب میوه ها و سبزیجات به خاطر داشتن فیبر معروف هستند و مصرف آن ها در رژیم غذایی توصیه می شود. اما وجود فیبر فقط محدود به این گروه از مواد غذایی نمی شود. جوانه گندم مقدار قابل توجهی فیبر دارد که می تواند درصد زیادی از نیاز بدن به فیبر را تامین کند.

فیبر باعث بهبود حرکات روده می شود و عمل دفع را آسان می کند. مزمن شدن یبوست ممکن است مشکلات جدی تری مانند هموروئید؛ شقاق مقعدی و … ایجاد کند. به همین خاطر باید توجه کافی به مصرف مقدار قابل توجهی از فیبر داشته باشید تا از بروز این گونه از مشکلات جلوگیری شود.

 

  • تقویت قوای جنسی

با خواص زیادی از پودر جوانه گندم آشنا شدید. تقویت قوای جنسی مورد دیگری است که می خواهیم به آن بپردازیم. از طریق مطالعات علمی ثابت شده است که رژیم های غذایی که غنی از جوانه گندم هستند، در کمک به زنان برای باردار شدن می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. شما نیز اگر می‌ خواهید اقدام به بارداری کنید، یا اگر تلاش کرده ‌اید که باردار شوید اما موفق نشده اید، توصیه می کنیم که پودر جوانه گندم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مصرف طولانی مدت این پودر و اضافه کردن آن به روتین رژیم غذایی می ‌تواند به رشد باروری شما کمک کرده و شانس باروری شما را افزایش دهد.

همچنین جوانه گندم مقدار زیادی اسید فولیک دارد که بعد از باردار شدن نیز می تواند سلامت جنین و جفت را در رحم مادر تضمین کند. با توجه به تاثیر مثبت این ماده بر رحم مادر احتمال بروز بیماری هایی مانند نقص لوله عصبی و بسیاری از مشکلاتی که در اثر کمبود فولات در بدن مادر برای جنین رخ میدهد بسیار کمتر می شود.

 

  • تقویت بینایی

رژیم غذایی خوب نقش بسیار مهمی در سلامت کل بدن دارد. قدرت بینایی نیز همانند سایر ارگان های بدن به میزان قابل‌ توجهی تحت تاثیر رژیم غذایی قرار دارد.

بخش شبکیه چشم از سلول‌ های ویژه به نام های مخروطی و استوانه‌ ای تشکیل شده است. وظیفه این سلول‌ ها انتقال نور در قالب پیام عصبی است که مغز این پیام ها را دریافت کرده و ما تصاویر را میبینیم. سلول‌ های مخروطی ویژه دید در روز و سلول های استوانه ‌ای ویژه دید در شب هستند.

هر دو نوع این سلول ها برای عملکرد مناسب خود به ویتامین آ نیاز دارند.

نتیجه می گیریم که مصرف مقدار کافی از ویتامین آ برای تقویت قدرت دید در شب و روز ضروری است. مهم ‌ترین عملکرد این ویتامین تطابق مناسب چشم با تاریکی و همچنین تر کردن آن برای جلوگیری از خشکی چشمی است.

اگر به میزان کافی ویتامین آ در رژیم غذایی خود دریافت نکنید ممکن است برخی علائم و بیماری ‌هایی مانند کاهش تیزبینی و خشکی چشم ایجاد شود.  خوراکی‌ های مختلفی دارای ویتامین A هستند.

برای تامین ویتامین آ مورد نیاز بدن و به طور خاص چشم ‌ها می توانید از خوراکی هایی مانند تخم‌مرغ (بیشتر در زرده تخم‌مرغ این ویتامین وجود دارد) جگر گاو یا گوسفند، کره، گوشت، ماهی، هویج، گوجه‌فرنگی، زردآلو، اسفناج، کدوتنبل، کاهو، فلفل، خربزه استفاده کنید.


بتاکاروتن نقش مهمی در بینایی و تقویت آن دارد، زیرا این آنتی‌ اکسیدان پیش ساز ویتامین آ است.

میوه هایی با رنگ زرد و نارنجی دارای بتاکاروتن هستند. بنابراین‌ سعی کنید تا حد ممکن خوراکی‌ های رنگی بخورید. از مهم‌ ترین میوه‌ ها و سبزیجات دارای بتاکاروتن می توان به هویج، زردآلو، سیب ‌زمینی شیرین، انبه، گوجه‌ فرنگی، اسفناج، جعفری، کلم بروکلی و … اشاره کرد.

از دیگر مواد غذایی دارای ویتامین A می تواند به جوانه گندم اشاره کرد. پودر جوانه گندم دارای مقدار زیادی از ویتامین A است و مصرف روزانه آن می تواند به تقویت بینایی و سلامت چشم‌ ها کمک ‌کند.

شما با اضافه کردن این پودر به رژیم غذایی تان می توانید از مواد مغذی فوق العاده آن بهره مند شده و سلامت چشم های خود را هم تضمین کنید.

 

  • کمک به افزایش وزن و قد کودک

دانه ها طی روند جوانه زنی، میزان مواد مغذی موجود در آن افزایش پیدا می‌ کند. برای مثال سلنیوم موجود در دانه غلات یا قابل دسترسی نیست یا در کمترین حالت وجود دارد. اما وقتی دانه ها شروع به جوانه زنی می کنند، مقدار سلنیومی که می ‌تواند به بدن وارد شود چندین برابر افزایش پیدا می کند.

به طور کلی جوانه ‌ها دارای سلنیوم هستند و مصرف آن ها باعث افزایش قد کودکان می ‌شود. به همین خاطر به مادران توصیه می‌ شود به فرزندان خود انواع جوانه ‌ها را بدهند تا شاهد افزایش قد کودکان خود شوند.

با وجود این که عامل وراثت بر روی قد افراد تاثیر قابل توجهی دارد اما با کنترل تغذیه و ورزش کردن می توان قد را افزایش داد. تغذیه به خصوص در کودکان نقش زیادی در افزایش قد دارد.

کمک به رشد بهتر کودکان و افزایش رشد وزنی و قدی کودک از جمله مواردی است که در رابطه با خواص پودر جوانه گندم می توانیم به آن اشاره کنیم. پودر جوانه گندم، به خاطر داشتن ویتامین ‌های مختلف، اسید فولیک و مواد معدنی از قبیل آهن، منگنز، سلنیوم، روی، فسفر، منیزیم می تواند به رشد کودک شما کمک کرده و مواد مغذی مورد نیاز بدن آن ها تامین کند.

استفاده از این پودر برای کودکان علاوه بر این که باعث رشد بهتر آن ها از لحاظ وزن و قد می شود می تواند  باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کند. همچنین بدن را گرم نگه داشته و فعالیت‌ های مغزی را افزایش داده و باعث رشد بهتر دندان، لثه و تقویت استخوان ‌سازی می ‌شود. مصرف این ماده غذایی فوق العاده را می‌ توانید از هشت ماهگی برای کودک خود شروع کنید.

اگر چه می توانید پودر جوانه گندم را به صورت آماده خریداری کنید اما بهتر است که آن را خودتان در داخل منزل تهیه کنید.

 

  • طرز تهیه پودر جوانه گندم در خانه

حال که با خواص جوانه گندم به طور کامل آشنا شدید و از ارزش بالای تغذیه ای این محصول مطلع گشتید، بد نیست با روش تهیه جوانه گندم در خانه نیز آشنا شوید

آماده کردن پودر جوانه گندم بسیار راحت است و شما می ‌توانید با مواد اولیه ساده ای به آسانی آن را در منزل خود تهیه کنید و از خواص شگفت‌ انگیز آن برای سلامتی و زیبایی پوست و مو و … استفاده کنید. هنگامی که دانه ‌های گندم شروع به جوانه زنی می کنند، تغییراتی در آن ها شروع به انجام شدن می کند.

تغییرات شیمیایی که در دانه‌ ها در این زمان رخ می ‌دهد، باعث می ‌شود مواد مغذی مختلف از جمله پروتئین، املاح و ویتامین‌ های دانه گندم بیشتر شود. در ادامه این مقاله شما را با روش تهیه پودر جوانه گندم در منزل آشنا می‌ کنیم. این مراحل را دنبال کنید تا خودتان در منزل جوانه گندم درست کنید.

روش تهیه پودر جوانه گندم در منزل به صورت زیر می باشد:

در مرحله اول برای تهیه پودر جوانه گندم در منزل باید به مقدار مد نظر خوددانه گندم مرغوب را خریداری کرده ، بعد آن را تمیز کرده، خوب بشویید و سپس آن‌ها را خیس کنید.
در مرحله دوم اجازه دهید گندم ‌ها به مدت دو روز در آب ولرم خیس بخورند. برای این که آب گندم بدبو و فاسد نشود هرشب آب آن را عوض کنید.

در مرحله سوم باید گندم ها را داخل یک ظرف مانند آبکش ریخته و یک پارچه نمدار روی آن قرار دهید. دمای محیط شما باید گرم باشد تا دانه ها بتوانند شروع به جوانه زنی کنند.

در مرحله چهارم باید تا زمانی که تمام گندم‌ ها جوانه بزنند به صورت روزانه با کمک اسپری سطح پارچه را مرطوب نگه دارید تا آب لازم برای جوانه زنی را تامین کنید.

در مرحله پنجم زمانی که اندازه جوانه ‌ها به 3 تا 5 میلیمتر رسید دانه ها را از ظرف خارج کرده و داخل یخچال نگهداری کنید. شما می توانید جوانه گندم را به صورت تازه نیز مصرف کنید و آن را به انواع غذا ها اضافه کنید. اما باید توجه داشته باشید که ماندگاری کمی دارد.

تا زمانی که دانه های گندم خشک هستند احتمال کمی وجود دارد که دچار فساد قارچی و یا کپکی شوند؛ اما وقتی دانه شروع به جوانه زنی می کند چون میزان آب آن زیاد است، می تواند در زمان کوتاهی فاسد شود.

ماندگاری جوانه گندم در یخچال بین ۲ تا ۶ روز است. توصیه می‌ شود برای جلوگیری از فساد و بد بو شدن جوانه، آن ها را در یخچال نگهداری کرده و در زمان کوتاهی مصرف کنید. تغییر رنگ جوانه ها و لزج شدن آن؛ باعث تغییر بو و طعم آن می شود که نشانه ‌هایی از ایجاد فساد هستند.

برای این که ماندگاری جوانه های گندم را زیاد کنید می توانید آن را به پودر تبدیل کنید. در ادامه مراحل تبدیل جوانه گندم به پودر را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. این مراحل را دنبال کنید تا پودر جوانه گندم را به دست آورید.

برای تهیه پودر جوانه گندم، جوانه ‌های آماده شده را روی یک سینی یا پارچه تمیز پهن کنید و در محیطی سایه قرار دهید تا خشک شوند.
بعد از گذشت چند روز که همه جوانه‌ ها خشک شدند، آن‌ ها را توسط آسیاب پودر کرده و در یک ظرف در بسته داخل یخچال نگهداری کنید.

شما می توانید پودر جوانه گندم را به انواع مواد غذایی مانند آش، ماست، سوپ، فرنی و … اضافه کنید.

 

پردازش و نگهداری پودر جوانه گندم

از آنجا که روغن و محتوای آنتی‌اکسیدان بخش عمده‌ای از آنچه که جوانه گندم وجود دارد، می باشد در زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد بسیار فاسد شدنی است و می‌تواند در طول فرآیند آسیاب فاسد شود.

وقتی جوانه گندم پردازش می ‌شود تلاش بر این است که تا حد ممکن در معرض هوا قرار نگیرد.

برخی از جوانه گندم نیز با استفاده از مواد شیمیایی به نام hexanes  تهیه می ‌شود؛ ما توصیه می ‌کنیم که از اینها اجتناب کنید، زیرا این فرم‌ها هیچ روغن مفید یا ویتامین E ندارند.

بعد از باز کردن بسته پودر جوانه گندم آن را یخچال نگه داری کنید تا آن را تازه نگه دارید و از خواص پودر جوانه گندم بهره مند شوید.

شما می توانید جوانه گندم با کیفیت را از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید.

 

چگونه می توان پودر جوانه گندم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؟

در حالی که بیشتر ما به اندازه کافی گندم در رژیم غذایی خود داریم، چون جوانه گندم حذف می ‌شود، ما معمولا بهترین قسمت گندم را مصرف نمی ‌کنیم.

پودر جوانه گندم غذای فوق‌ العاده‌ای برای حفظ سلامتی بدن است و با مصرف این ماده می توانید از خواص پودر جوانه گندم بهره مند شوید.

شما می‌توانید به راحتی آن را در شیک پروتئین، بلغور جو دو سر، مافین و یا انواع دسر استفاده کنید همچنین می توانید آن را با ماست ترکیب کنید.

همچنین می توانید با آن پنکیک درست کنید.

شما حتی می‌توانید با اضافه کردن یک قاشق سوپ خوری در هر دو فنجان آب با آن چای درست کنید.

برای ۲۰ دقیقه صبر کنید، سپس آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید.

 

 نیاز به مشاوره در خصوص پودر جوانه گندم و دیگر مکمل های بدن سازی مفید و همچینین خرید آنها را دارید؟!

این محصولات را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید.

برای تهیه با ما تماس بگیرید

۹۳ ۴۵ ۹۱ ۷۷ – ۰۲ ۲۲ ۸۱ ۴۶ (۰۲۱)  از فروشگاه آنلاین خرید کنید!

آرزومند سلامت شما هستیم.