غذاهای عضله ساز و چربی سوز

بهترین و عاقلانه ترین راه برای عضله سازی و چربی سوزی به همراه ورزش مصرف غذاهایی با مزایای خاص می باشد. ورزش و تغذیه دو رکن اساسی و همراه هم در این راه می باشند.

سوالی که مطرح می باشد این است که چرا اصلا باید چربی سوزی کنیم. چربی به طور معمول برای بدن انسان لازم و مفید است. اما اگر درصد مقدار آن در بدن از یک حد خاصی بالاتر برود؛ می تواند منجر به وجود مشکلات بزرگی برای سلامت انسان بشود. افزایش چربی بدن عواقبی همچون افزایش وزن، سکته، کاهش ماهیچه ها و حملات قلبی می شود.

در این مطلب 25 موردی که مصرف آن ها برای عضله سازی و چربی سوزی الزامی می باشد را مطرح می کنیم.

 

غذاهایی که به چربی سوزی و عضله سازی کمک می کنند

1- زنجبیل

استفاده از زنجبیل باعث افزایش جریان خون به عضلات و کاهش التهاب می شود. نه تنها باعث ریکاوری عضلات می شود بلکه با از بین بردن کالری ها به کنترل وزن شما هم کمک قابل توجهی می کند.

 

2- گوشت گاو

منبعی غنی از پروتئین که به عنوان یکی از مواد غذایی عضله ساز از آن یاد می شود. بی اندازه ضد التهاب می باشد. اگر گوشت مصرفی برای گاوی باشد که از علف تغذیه کرده باشد، آن گوشت حاوی اسید لینولئیک می باشد.

 

3- تیلاپیلا

دارای طعمی ملایم و حاوی پروتئین ها، سلنیم و ویتامین B می باشد. با خوردن این ماهی به عضلات خود حجم بدهید.

 

4- پروتئین وی

پروتئین وی یا پودر آب پنیر اگر بهترین مکمل برای عضله سازی نباشد، یکی از پرچمداران این حوزه می باشد.

لوسین باعث افزایش سنتز پروتئین عضلات می شود و به رشد و تقویت آن ها کمک می کند. زیادترین غلطت لوسین در بین مواد غذایی در دست محصولات لبنی به ویژه آب پنیر جای دارد. پروتئین غنی از لوسین و منبعی از یا کیفیت ترین پروتئین ها می باشد.

 

5- ماست یونانی

یک از انواع ماست ها که به سلامتی بدن توجه ویژه ای دارد. قند کم و پروتئین بالا از خواص مثال زدنی این ماست می باشد. با مصرف این ماست به چربی سوزی کمک کنید.

 

گریپ فروت

6- گریپ فروت

گریپ فروت در ساختار خود ماده ای به نام نارینژن دارد که جلوگیری از ذخیره چربی، از خصوصیت های این ماده شیمیایی می باشد.

 

7- سفیده تخم مرغ

به جرات می توان گفت یکی از مخازن پروتئین در بین مواد غذایی همین سفیده تخم مرغ می باشد. خوردن سفیده علاوه بر این باعث عضله سازی می شود، مواد معدنی و ویتامین ها را هم به بدن شما تزریق می کند.

اگر قصد خوردن تخم مرغ را ندارید اما می خواهید از خواص سفیده بهره ببرید می توانید از پودر سفیده تخم مرغ استفاده کنید.

 

8- گلابی

غنی از فیبر می باشد و نسبت به سایر میوه ها فیبر بیشتری دارد. اشتها را کاهش داده؛ در نتیجه باعث می شود غذای کمتری مصرف کنید و وزن خود را کنترل کنید. مواد مغذی همچون ویتامین ها، آهن، مواد معدنی در ساختار گلابی وجود دارند تا انرژی مورد نیاز شما را در روز تامین کنند.

 

9- عسل

یکی از بهترین خوراکی های خلق شده، انسولین خون را در سطح پایینی نگه می دارد و به چربی سوزی کمک می کند. عسل حاوی اکسید نیتریک می باشد که می تواند چربی را از سلول های چربی خارج کند.

10- کدو حلوایی

خوردن آن قدرت چربی سوزی در زمان ورزش را افزایش می دهد. یک فنجان کدو حلوایی نزدیک 33 درصد از نیاز روزانه هر شخص به فیبر را تامین می کند.

11- فلفل تند

منبع ویتامین C می باشد. این آنتی اکسیدان دارای هیچگونه چربی اشباع و کلسترولی نیست. سدیم، پتاسیم، ویتامین ها و پروتئین ها بخشی از ساختار فلفل تند هستند که یه فواید و خواص آن اضافه می کنند.

کلم بروکلی

12- کلم بروکلی

سولفورافان سطوح تستوسترون را افزایش داده و همین عمل باعث می شود که عضلات شما در برابر صدمه ها و آسیب های احتمالی دز زمان انجام ورزش در امان بماند.

13- روغن نارگیل

از ایده آل ترین مواد غذایی با توجه به ویژگی های شیمیایی خود می تواند ویروس ها و باکتری های گرم را به نابودی بکشاند.

15- لوبیای سیاه

عضله سازی با خوردن لوبیای سیاه به آسانی صورت می گیرد. علاوه بر این قند خون را بالا نمی برد. سرشار از ویتامین B و اسید فولیک می باشد. مس موجود در این نوع لوبیا باعث می شود که تاندون ها تقویت بشوند.

16- شیر

شیر منبعی عظیم از مواد مغذی مانند پروتئین ها، ویتامین ها، کربوهیدرات ها و مواد معدنی می باشد. اگر بعد از هر فعالیت ورزشی یک لیوان شیر کم چرب بنوشید، کمک بزرگی به عضله سازی خود کرده اید.

17- بلغور جو دوسر

پایین نکه داشتن قند خون و انسولین از ویژگی های این بلغور می باشد. در واقع بلغور جو دوسر یک کربوهیدرات دیر جذب می باشد که مصرف آن مخصوصا در صبحانه باعث چربی سوزی می شود.

18- قارچ

به سوخت و ساز بدن نیرو می دهد و بدن شما را در طول روز پر انرژی نگه می دارد. قارچ به خاطر کالری کم، بسیار مورد توجه می باشد و می توان با مصرف آن به تناسب اندام مورد نظرتان دست پیدا کنید.

19- سینه مرغ

از محبوب ترین غذا ها در سراسر جهان به حساب می آید. محبوب است چون کالری و چربی پایین و سطح پروتئین بالایی دارد. این وعده غذایی کامل در اکثر رژیم های غذایی قرار دارد و شما را به تناسب اندام می رساند.

20- آووکادو

این میوه عجیب که در اکثر لیست های خوراکی های مقوی، سلام و مفید وجود دارد سرشار از پتاسیم می باشد. حاوی چربی غیر اشباع که بدن می تواند بعد از سوزاندن آن انرژی تولید کند.

21- موز

حاوی قند های قابل هضم، پتاسیم و گلوکز است. موز در آن دسته میوه هایی قرا می گیرد که مصرف آن توسط ورزشکاران توصیه می شود. زیرا موز با پتاسیمی که درون خود موجود دارد می تواند فشار خون و ضربان قلب شما را کنترل کند. موز در حالت عادی دارای 467 میلی گرم پتاسیم است.

چاودار

22- گندم سیاه

گندم سیاه یا همان چاودار منبعی غنی از پروتئین است که فاقد گلوتن می باشد. فیبر و منیزیم هم از اعضا مواد مغذی چاودار به حساب می آیند. فیبر فرآیند گوارش را آرام می کند؛ بنابراین قند خون کنترل می شود. چاودار سطح کلسترول را پایین آورده و به کاهش وزن کمک می کند.

23- کینوا

نوعی شبه غله به حساب می آید که حاوی مواد معدنی و ویتامین ها می باشد. مصرف آن به شما حالت سیری می دهد و منجر به این می شود که شما کالری کمتری مصرف کنید. کینوا عاملی مهم در کاهش وزن افراد به حساب می آید.

24- حبوبات

کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین ها و فیبر از اعضای مواد مغذی خانواده حبوبات به حساب می آیند. کربوهیدرات های پیچیده تامین کننده انرژی لازم برای فعالیت در طول روز هستند. پروتئین موجود در حبوبات باعث ساخت و تقویت عضلات می شود.

25- ماهی سالمون

بدون شک، یک منبع کامل از امگا 3 می باشد که به صورت مستقیم بر روی چربی سوزی و از بین بردن چربی ها تاثیر می گذارد.

 

جمع بندی

همه افراد علی الخصوص ورزشکاران و بدنسازان به دنبال غذاهای هستند که بتوانند با استفاده صحیح از آن ها نه تنها چربی سوزی کنند بلکه عضله سازی هم بکنند. شمار این غذا ها بسیار زیاد است. ما سعی کردیم که 25 مورد از بهترین آن ها را به شما عزیزان معرفی کنیم.