معایب گیاهخواری

معایب گیاهخواری : خیلی وقت پیش ایده پیروی از رژیم غذایی گیاهخواری به طور افراطی و غیر عملی در نظر گرفته شد. یک گیاهخوار هیچ محصول حیوانی مانند گوشت، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و یا عسل را نمی‌خورد. با این حال علاقه به اینو نوع رژیم غذایی این اواخر افزایش ‌یافته است: شاهد تعداد زیادی کتاب آشپزی گیاهخواری موفق؛ دسترسی بیشتر به محصولات گیاهی و افراد مشهوری چون بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق و آلیسیا سیلورستون بازیگر آمریکایی، اعلام کردند که رژیم غذایی گیاهی را پذیرفته ‌اند که منجر به سلامتی بهتر شان شده ‌است.

درست است که یک رژیم غذایی گیاهی مزایای مختلفی برای سلامتی بدن دارد اما برخی مضرات ذاتی نیز وجود دارد. ما با چندین کارشناس تغذیه و پزشک در مورد رژیم غذایی گیاهخواری برای مردم بالای ۵۵ سال صحبت کردیم. ما به شدت بر سلامت، نه به اعتقادات سیاسی و فلسفی، تمرکز کردیم. در ابتدا به فواید و سپس به معایب گیاهخواری اشاره خواهیم کرد.

فواید رژیم غذایی گیاهخواری:

می ‌تواند به کاهش کلسترول کمک کند: جکی کلر، متخصص تغذیه، بهداشت سلامت و بنیانگذار  NutriFit، یک مطالعه در زمینه دیابت در سال ۲۰۰۷ نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که رژیم غذایی گیاهی را دنبال می کنند کلسترول LDL را به میزان ۲۱ درصد کاهش دادند و به طور قابل‌توجهی بیش از ۹ درصد کاهش در رژیم غذایی انجمن دیابت آمریکا را مشاهده کردند.

می توان به کاهش فشار خون کمک کند : Paragi Mehta متخصص رژیم غذایی ثبت‌شده و ایجاد کننده www.healthfulfilling.com می‌ گوید که با توجه به گزارش وضعیت سال ۲۰۰۹ انجمن رژیم آمریکا، تغذیه گیاهی با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری سکته قلبی مرتبط است. این گزارش همچنین به این نتیجه رسید که افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند تمایل به کاهش سطح LDL و شیوع کمتر فشار خون و دیابت نوع ۲ در مقایسه با افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی نمی کنند دارند.

معایب گیاهخواری
معایب گیاهخواری

افزایش مقدار دریافت آنتی ‌اکسیدان: خوردن مواد غذایی گیاهی معمولا جذب غذاهای سالم مثل سبزیجات، میوه ‌ها، لوبیا، حبوبات و غلات کامل را افزایش می ‌دهد که فرصتی عالی برای دستیابی به آنتی ‌اکسیدان‌ها، فیبر رژیمی و ویتامین و مواد معدنی است.

ممکن است خویشن داری را افزایش دهد: مایکل Applebaum، پزشک و رئیس شرکت  FitnessMed، صاحب شرکت مشاوره ‌ای تناسب اندام و نویسنده چندین کتاب تناسب اندام می‌ گوید: ” افرادی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می کنند، برای موفقیت در آن نیازمند کنترل، تعهد و فداکاری هستند.” علاوه بر این، او می ‌گوید خوردن غذاهای گیاهی به کاهش تدریجی فرآیند خوردن کمک می ‌کند و ما را بیشتر آگاه می‌ کند (حداقل در مراحل اولیه تغییر به رژیم غذایی گیاهی)، در مورد آنچه که ما در دهان خود می ‌گذاریم. او می‌ گوید که این کار می ‌تواند باعث کاهش رفتار های تکانشی شود.

مرتبط بخوانید : محصولات گیاهخواری : خرید از بهترین فروشگاه آنلاین و راحت!

معایب گیاهخواری:

با مزایای رژیم گیاهخواری آشنا شدید. در کنار مزایای مختلفی که این نوع رژیم به شما ارائه می دهد، معایبی نیز دارد که باید آن ها را در نظر بگیرید.

یک تغییر اساسی: گیاهخواری یک تغییر بزرگ است و حتی اگر مجاز به خوردن ترکیبات خاصی از قبیل سویا نباشید، این کار پیچیده تر خواهد شد. پروتئین‌ های گیاهی کامل در محصولات سویا یافت می‌ شوند، بنابراین اگر می‌خواهید میزان مصرف سویا را کم کنید، باید یاد بگیرید چگونه غذاهای مکمل را کنار هم قرار دهید تا پروتئین‌ های گیاهی کامل را در رژیم غذایی دریافت کنید.

تداخل بالقوه با شرایط پزشکی موجود: اگر شما شرایطی مانند پوکی استخوان یا دیابت داشته باشید، مشورت با پزشک و یک کارشناس تغذیه برای شروع و پیاده سازی یک برنامه غذایی رژیم گیاهی ضروری است، زیرا رژیم غذایی گیاهخواری ممکن است با شرایط شما تداخل داشته باشد.

مشکل در هنگام غذا خوردن: بسیاری از رستوران‌ها گزینه ‌های گیاهی سالم را پیشنهاد نمی ‌کنند و این می ‌تواند غذا خوردن را دشوار کند. کارشناسان تغذیه به همراه داشتن غذاها و میان وعده‌های غذایی گیاهی راتوصیه می‌کند تا زمانی که در مسافت‌های طولانی سفر می ‌کنید بتوانید همچنان ار رژیم غذایی گیاهخواریتان پیروی کنید.

معایب گیاهخواری
معایب گیاهخواری

از دست دادن ویتامین و مواد معدنی ضروری: شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد رژیم غذایی گیاهخواری حاوی ویتامین ب ۱۲ که یک ماده مغذی ضروری است نمی باشد. گیاهخواران برای از بین بردن این مورد از معایب گیاهخواری می ‌تواند ویتامین ب ۱۲ را از غذا های فرآوری شده (برخی از برند های شیر سویا، گوشت مصنوعی، غلات صبحانه و مخمر) و  مکمل‌ ها دریافت کنند. Reed Mangels پزشک و کارشناس تغذیه می گوید که : رژیم غذایی گیاهخواری ممکن است کلسیم و ویتامین D کمی داشته باشد اگرچه منابع گیاهی خوبی برای تامین این مواد معدنی وجود دارد.

انتظارات غیرواقع گرایانه از معایب گیاهخواری: Applebaum.  می گوید : یک فرد ممکن است باور کند که با گیاهخواری خود را سالم‌ تر می‌کنند. هیچ اطلاعات خوبی وجود ندارد که من از آن آگاه باشم و ثابت کنم که به سادگی یک رفتار منحصر به فرد سلامت را بهبود می‌ بخشد “. باید تعادل رژیم غذایی، ورزش و رژیم تناسب اندام مناسب وجود داشته باشد.

مرتبط بخوانید : کاهش وزن با گیاهخواری :نکاتی که باید بدانید!

اگر می ‌خواهید از رژیم گیاهخواری استفاده کنید، همه متخصصان توصیه می ‌کنند که اول با پزشک خود مشورت کنید. هنگامی که چراغ سبز را از پزشک خود دریافت کردید، این رهنمودها ممکن است به شما کمک کند که رژیمتان را شروع کنید:

زمان نسبتا طولانی نیاز است تا آشپزی کردن را به عنوان یک گیاه خوار یاد بگیرید، بنابراین دستور العمل ‌های مختلفی را امتحان کنید که برای ذائقه شما جذاب و آماده کردن آن‌ ها آسان است.

برچسب ‌ها را به دقت بخوانید: محصولات حیوانی در بسیاری از محصولات بسته‌بندی شده‌ وجود دارند که اغلب به روش ‌های سخت شناسایی می‌ شوند.

به صورت تدریجی از رژیم گیاهخواری پیروی کنید تا بدن شما بتواند با آن سازگار شود. درک کنید که خوردن مواد گیاهی محدودتر از همه چیزخواری است. Mehta می‌ گوید: شما ممکن است چندین انتقال را در نظر بگیرید، مانند رژیم همه چیز خواری به گیاهخوار نسبی، سپس به گیاهخواری حاوی شیر و تخم مرغ و سپس تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مناسب‌تر است.”

برای پیشگیری از معایب گیاهخواری، پروتئین گیاهی کافی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

منابع گیاهی آهن را با مواد اولیه دارای ویتامین C ( مانند فلفل دلمه‌ای قرمز، پرتقال‌ ها و توت‌فرنگی) ترکیب کنید تا بدن شما بتواند آهن را به خوبی جذب کند.

همچنین یک منبع مطمئن از ویتامین ب را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.

نیاز به مشاوره در خصوص محصولات غذایی و خرید آنها را دارید؟!

این محصولات را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید. برای تهیه با ما تماس بگیرید 93 45 91 77 – 02 22 81 46 (021) – 56 27 302 (0912)یا از فروشگاه آنلاین خرید کنید! آرزومند سلامت شما هستیم.