خواص دانه کاکائو خام

آیا دوست دارید بدانید خواص دانه کاکائو خام برای سلامتی بدن چیست ؟ کاکائو برای ساختن شکلات و دیگر محصولات مرتبط با شکلات استفاده می‌شود اما کاکائو همان شکلات نیست. کاکائو از درخت Theobroma Cacao  درست می شود. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و دانه این گیاه به عنوان دانه کاکائو شناخته می‌شود. اصطلاح کاکائو و کاکائو خام اغلب به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند اما قرار است معانی مختلفی داشته باشند.

خواص دانه کاکائو خام
خواص دانه کاکائو خام

کاکائو خام به محصولاتی اشاره می‌کند که کم‌تر فرآوری شده اند و محصولات کاکائو در هنگام پردازش گرم می‌شوند. دو محصول اصلی که از کاکائو خام گرفته می‌شوند کاکائو و پودر کاکائو هستند. چوب کاکائو لوبیا شکل است که در قطعات کوچک خرد می‌شوند.

پودر کاکائو خام با از بین بردن چربی کاکائو از لوبیا با کم‌ترین گرما تولید می‌شود. از آن جایی که چوب کاکائو و پودر کاکائو به طور حداقلی پردازش می‌شوند و چربی حذف می‌شود، بیش‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها به ازای هر گرم را فراهم می‌کنند.

خواص دانه کاکائو خام
خواص دانه کاکائو خام

پودر کاکائو که تقریبا همان پودر کاکائو پخته است اما دما در طول فرآیند بالاتر است. دمای بالا مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها در کاکائو خام را کاهش می‌دهد. حتی با وجود تخریب، پودر کاکائو هنوز یکی از بالاترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ها است.۲ نوع عمده از پودر کاکائو وجود دارد؛ طبیعی و آلکالیزه. طبیعی بسیار شبیه به پودر کاکائو است و آلکالیزه با مواد قلیایی فرآوری می‌شود. فرآوری برای دادن رنگ تیره‌تر به شکلات انجام می‌شود و برخی از تلخی را حذف می‌کند اما این هم باعث کاهش آنتی‌اکسیدان‌ها در کاکائو می‌شود.

مرتبط بخوانید: خواص دانه چیا و تاثیر بی نظیر آن بر سلامت بدن

شکلات از کاکائو ساخته می‌شود. بعد از تخمیر، خشک و کباب شدن، دانه ها در خمیر قرار می‌گیرند. به جای برداشتن کره کاکائو برای تولید پودر کاکائو، کره در آن باقی می ماند و خمیر به منظور تولید مایع شکلات ذوب می‌شود.

وقتی مایع شکلات سرد می‌شود، به چیزی تبدیل می‌شود که ما آن را به عنوان شکلات شیرین نشده می‌شناسیم. شکر می‌تواند برای تولید شکلات تلخ، نیمه شیرین و شیرین اضافه شود.

خواص دانه کاکائو خام
خواص دانه کاکائو خام

اگر می‌خواهید فواید کاکائو را از شکلات دریافت کنید، شکلات تیره را توصیه می‌کنیم چون پودر کاکائو بیشتری دارد. همچنین توصیه می‌کنیم که بالاترین درصد از فواید کاکائو را دریافت کنید؛ اما از آنجایی که شکر ندارد، ممکن است برای برخی افراد خیلی تلخ باشد. شکلات سفید فقط شامل کره کاکائو است و هیچ پودر کاکائو در آن وجود ندارد بنابراین هیچ یک از مزایای پودر را ندارد.

پس حالا که می‌دانید تفاوت بین انواع مختلف کاکائو را تشخیص می‌دهید، بیایید به برخی از روش‌ها برسیم که می‌توانند سلامتی شما را بهبود بخشند.

مرتبط بخوانید: برنامه غذایی بدنسازی : باید ها و نباید ها در تغذیه بدنسازان

6 مورد از بهترین خواص دانه کاکائو خام

کاکائو شامل بیش از ۳۰۰ ترکیب شامل پروتئین، کربو هیدرات‌ها و چربی است. همچنین منبع خوبی از فیبر، منیزیم، آهن، منگنز و مس است. در حالی که اینها همه چیز خوبی هستند، چیزی که کاکائو را متمایز می‌کند تمام موارد دیگری است که کاکائو وجود دارد و در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

۱. از خواص دانه کاکائو خام داشتن آنتی اکسیدان فراوان است.

خواص دانه کاکائو خام
خواص دانه کاکائو خام

آنتی اکسیدان یک واکنش شیمیایی است که رادیکال‌های آزاد مضر تولید می‌کند. اینها می‌توانند منجر به چیزهایی مثل التهاب، سرطان و بیماری‌های قلبی شوند. آنتی اکسیدان ها می‌توانند از اکسیداسیون سلول‌ها جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر بیندازد و یکی از بهترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ها کاکائو است. پودر کاکائو دارای سطوح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی فنول ها و فلانول ها است.

بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها در کاکائو هستند فلاونوئید هستند مانند اپیکاتچین که هم چنین می‌تواند اکسیداسیون را کاهش دهد. از دیگر خواص دانه کاکائو خام داشتن فلاونوئیدها است که در تولید کلاژن نیز نقش دارند. کلاژن عمدتا در بافت ارتباطی و پوست یافت می‌شود.

مرتبط بخوانید: قهوه و دانستنیهای آن

۲.  از خواص دانه کاکائو خام کاهش کلسترول LDL می باشد.

خواص دانه کاکائو خام
خواص دانه کاکائو خام

برای این که کلسترول تبدیل به ماده ای خطرناک شود، باید ابتدا اکسید شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، می‌تواند به طور بالقوه به سلول‌های دیگر آسیب بزند و شریان‌ها را مسدود کند.

پلی فنول ها در کاکائو می‌تواند به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL  کمک کند. آن‌ها همچنین می‌توانند به افزایش HDL  و کاهش  LDL کمک کنند. یک مطالعه دیگر افزایش مشابه در HDL  و کاهش LDL  را نشان داده است.

همه مطالعات همان نتایج را با HDL  ایجاد نکردند. برخی از مطالعات کاهش کلسترول LDL  را نشان می دهند، اما هیچ تغییری در کلسترول HDL  را نشان نداده اند.

۳. کاهنده ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی از خواص دانه کاکائو خام می باشد.

خواص دانه کاکائو خام
خواص دانه کاکائو خام

یک مطالعه طولانی مدت نشان داده است که مصرف کاکائو، احتمال مرگ ناشی از بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد. مطالعه دیگر  نشان دهنده ایجاد رابطه معکوس با خوردن شکلات و بیماری‌های قلبی است.

فشار خون بالا عامل خطر دیگری برای بیماری قلبی و مقاومت انسولین است. نشان داده شد که شکلات سیاه هم فشار خون و هم مقاومت انسولین را کاهش می‌دهد. مطالعه دیگر نیز نتایج مشابهی را نشان داده است.

محصول پیشنهادی: پودر کاکائو

محصولات کاکائو همچنین در بهبود جریان خون و کاهش فشار خون مفید هستند. یکی از دلایل این مورد از خواص دانه کاکائو خام است که به افزایش تولید اکسید نیتریک کمک می‌کند که باعث آرام کردن سرخرگ‌ها می شود. اکسید نیتریک هم یک مکمل بدن‌سازی است، چون ممکن است به افزایش توده عضلانی کمک کند.

هم چنین کاهش این بیماری توسط یک مطالعه از دانشگاه هاروارد در مورد هندیان کونا از جزایر سن بلاس در پاناما نشان‌داده شده‌است. این افراد هر روز یک نوشیدنی کاکائو می‌نوشند و میزان قابل‌توجهی از بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان را نسبت به مناطق دیگر پاناما کاهش داده است.

۴. استرس را کاهش می دهد.

خواص دانه کاکائو خام
خواص دانه کاکائو خام

شکلات تیره باعث کاهش میزان استرس ناشی از هورمون کورتیزول می شود. برخی از این موارد به خاطر خواص ضد التهاب اپیکاتچین است. شکلات همچنین به کاهش استرس کمک می کند.

نقش اپیکاتچین در کاهش استرس اکسیداتیو نیز می‌تواند به افزایش ماهیچه با دیابت نوع ۲ و بیماران نارسایی قلبی کمک کند.

از آنجا که تنزل کمتری از مواد شیمیایی مفید در کاکائوی خام وجود دارد، شما باید تاثیر بیشتری با کاکائو خام بیشتر از شکلات تیره تجربه کنید.

مرتبط بخوانید: مکمل های دست ساز بدنسازی: معرفی ۹ راه واقعا کاربردی

۵. از خواص جادوئی دانه کاکائو خام بهبود وضعیت روحی می باشد.

خواص دانه کاکائو خام
خواص دانه کاکائو خام

پلی فنول موجود در کاکائو نشان داده است که دارای اثر مثبت بر روی حالت روحی بدون تاثیر بر عملکرد مغز است اما یک مطالعه جداگانه افزایش در حالت روحی و توانایی شناختی را نشان می‌دهد.

کاکائو حاوی ماده Phenethylamine یا  PEA است. PEA یک نوتروپیک مرتبط با آمفتامین می‌باشد و برای بهبود حالت، عملکرد ورزشی، کاهش وزن و افسردگی استفاده می‌شود.

PEA  باعث می‌شود بدن انتقال‌دهنده‌های عصبی قدرتمند مغز که شامل دوپامین، سروتونین و نور اپی نفرین می‌شوند را آزاد کند. این مواد شیمیایی به عنوان “هورمون‌های خوشحالی” شناخته می‌شوند و می‌توانند حس خوشحالی را به بدن بدهند. وقتی عاشق می‌شویم، PEA  به طور طبیعی در بدن ما آزاد می‌شود، بنابراین اغلب به آن “داروی عشق” می‌گویند.

اگرچه سطح PEA در کاکائو نسبتا بالا است اما در مورد این که چقدر به مغز می‌رسد بحث وجود دارد چون خیلی سریع متابولیزه می شود.

۶. بهبود عملکرد مغز از خواص دانه کاکائو خام

خواص دانه کاکائو خام
خواص دانه کاکائو خام

محرک ها مواد شیمیایی هستند که به افزایش هشیاری و تمرکز مشهور هستند.کاکائو حاوی ۲ محرک از نوع گزانتیت، شامل کافئین و تئوبرومین است. اگرچه به لحاظ شیمیایی مشابه هستند، هر دو دارای اثرات متفاوتی هستند اما با هم همکاری می‌کنند تا درک، حالت و فشار خون را بهبود بخشند. کافئین و تئوبرومین هر دو خاصیت ضد باکتری دارند.

دانه‌های کاکائو خام بین ۰.۱ درصد و ۰.۷ درصد کافئین و حدود ۱ %  تئوبرومین دارند. این مقادیر زیاد نیستند، اما اگر شما نسبت به محرک ها حساس باشید، می‌تواند یک مساله باشد.

این مواد شیمیایی هستند که می‌توانند شکلات و دیگر محصولات کاکائو را برای حیوانات خانگی خطرناک کنند چون نمی‌توانند این مواد را مثل انسان‌ها پردازش کنند.

مرتبط بخوانید: شیر کم چرب، کامل و یا شیر اسکیم؟! کدام بهتر است؟!

چگونه از دانه کاکائو خام استفاده کنیم؟

خواص دانه کاکائو خام
خواص دانه کاکائو خام

کاکائو و محصولات آن مقداری از این مزایا را به شما خواهد داد. گستره مزایا توسط میزان مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن بعد از پردازش تعیین می‌شود. بنابراین در ادامه به بیشترین مزایا و کمترین مزایای حاصل از کاکائو خواهیم پرداخت.

اگر می‌خواهید بهترین فوائد را دریافت کنید، دانه خام کاکائو بهترین مورد است.

پودر کاکائو از نظر مقدار فرآوری شدن در جایگاه بعدی قرار دارد.

پودر کاکائو طبیعی با دمای بیشتری فرآوری می شود و در جایگاه پایین تری قرار دارد.

پودر کاکائو آلکالیزه به این دلیل بعد از موارد بالا می‌آید که پردازش قلیایی برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر مواد شیمیایی خوب را به حداقل می‌رساند. حتی با وجود این که این مقدار آنتی‌اکسیدان دارد، این ممکن است برای برخی افراد بسیار خوش‌مزه باشد زیرا تلخی آن کاهش‌یافته است. (این ممکن است برای بسیاری از مردم تلخ باشد.)

شکلات تلخ در آخرین جایگاه قرار دارد. شکلات سیاه برچسب درصد دارد. هر چه درصد بیشتر باشد، کاکائو بیشتر و قند کم‌تری در آن وجود دارد. بنابراین بدیهی است که ۱۰۰ درصد بیشتر کاکائو است و نه شکر. همچنین ۹۰ %، ۸۶ % و ۷۲ % از گزینه‌های موجود هستند. در موارد زیر 70 درصد مقدار شکر بالاتر خواهد رفت و خطرات شکر برخی از مزایای کاکائو را از بین می برد.

نتیجه گیری

و این تمام مواردی بود که باید درباره خواص دانه کاکائو خام باید می دانستید. امیدواریم که بتوانید یکی از این گزینه‌ها را که برایتان به اندازه کافی خوش‌مزه است انتخاب کنید تا بتوانید برخی از مزایایی مانند کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عملکرد بهتر مغز را تجربه کنید. دانه و یا پودر کاکائو می توانند با مواد دیگری تبریک شوند و شکلات می‌تواند به تنهایی خورده شود.

منبع: musclebuildingfoodshq

نیاز به مشاوره در مورد محصولات سلامتی دارید؟!

این محصولات را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید.

برای تهیه با ما تماس بگیرید ۹۳ ۴۵ ۹۱ ۷۷ – ۰۲ ۲۲ ۸۱ ۴۶ (۰۲۱) – ۴۹ ۳۳ ۱۲۳ (۰۹۰۳) یا از فروشگاه آنلاین خرید کنید!

آرزومند سلامت شما هستیم.