انواع قهوه ها

قهوه از پرطرفدارترین و پر استفاده ترین نوشیدنی های دنیا می باشد. قهوه خواص بسیار زیادی دارد. قهوه از اعضا نوشیدنی های سالم به حساب می آید. ستفاده از قهوه مختص به یک ملت یا یک موقعیت جغرافیایی خاص نیست؛ بلکه سرتاسر دنیا از این نوشیدنی محبوب استفاده می کنند.

در ادامه همراه ما باشید با 20 نکته مهم از خواص و ویژگی انواع قهوه ها.

خواص و نکات ارزشمند درباره قهوه

1- قهوه، دشمن آلزایمر

کسانی که قهوه مصرف می کنند تا 65 درصد از ریسک دچار شدن به بیماری آلزایمر می کاهند.

2- قهوه، دشمن پارکینسون

بعد از آلزایمر ، پارکینسون خطرناک ترین بیماری می باشد که بیشترین آسیب را به به سیستم عصبی انسان وارد می کند. اصلی ترین دلیل تشکیل این بیماری نابود شدن نورون های تولید کننده دوپامین در مغز می باشد. کسانی که از قهوه استفاده می کنند 32 تا 60 درصد احتمال کمتری وجود که به پارکینسون مبتلا بشوند. رعایت نظم در مصرف کردن قهوه ها هم روی کمتر کردن احتمال مبتلا شدن به پارکینسون موثر می باشد.

3- قهوه بدون هیچ چشمداشتی به کمک کبد می آید

قهوه یکی از اصلی ترین مانع ها رویروی سیروز می باشد. قهوه از سیروز کبدی جلوگیری می کند. همچنین طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده توسط محققان ایتالیا، مصرف قهوه، خطر ریسک سرطان کبد را می کاهد. قهوه آنزیم کبد را هم کاهش می دهد.

4- قهوه ترک، عاملی مهم در کاهش وزن

قهوه ترک، منیزیم و پتاسیم را در ساختار خود دارد. منیزیم و پتاسیم به عملکرد بدن کمک می کند که به روش صحیحی از انسولین استفاده کند. در نتیجه این روند میزان قند خون پایین می آید و شما احساس و علاقه کمتری برای خوردن شیرینی جات پیدا می کنید.

در کنار ویژگی های بالا، کافئین موجود در قهوه ترک، سلول های چربی را  می سوزاند.

کافئین

5- کافئین، مخزن مواد مغذی و ضروری

کافئین حاوی اعضای خانواده ویتامین B مانند پانتوتنیک اسید، ریبوفلاوین و نیاسین است. همچنین حاوی منگنز، منیزیم و پتاسیم می باشد. نوشیدن قهوه باعث دریافت همه این مواد مغذی می شود.

6- قهوه، و رابطه معکوس آن با قهوه

افسردگی از رایج ترین بیماری هایی می باشد که امروزه آمار بالایی دارد. طبق تحقیقات منتشر شده از دانشگاه هاروارد، زنانی که روزی 4 فنجان یا بیشتر از آن مصرف می کنند، تقریبا 20 درصد کمتر دچار افسردگی می شوند.

طبق تحقیقاتی دیگر کسانی که روزی 4 فنجان یا بیشتر مصرف می کنند، حدود 53 درصد کمتر به سمت و فکر خودکشی می روند.

7- پوستی باطراوت، ارمغانی از سوی قهوه

قهوه سرشار از آنتی اکسدان های قدرتمند است. این آنتی اکسیدان ها نقش قابل توجهی روی سلامت پوست دارند. همچنین نوشیدن قهوه با پیری زودرسی که به واسطه گرما و آلودگی به وجود می آیند مقابله می کند.

8- قهوه طول عمر را زیاد می کند

از خواص پر اهمیت این نوشیدنی می توان به افزایش طول عمر انسان اشاره کرد. قهوه از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند؛ به همین دلیل باعث افزایش عمر می شود.

9- قهوه، عاملی برای کاهش آمار سرطان

عامل تشکیل شدن سرطان، رشد سلول هایی می باشد که روند این رشد توسط بدن کنترل نمی شود. سرطان کبد که در نکات بالایی به آن اشاره کردیم سومین عامل مرگ و میر در جهان می باشد.

10- قهوه سبز و کاهش قند خون

کلروژنیک اسید موجود در قهوه سبز باعث کاهش قند خون می شود. کلروژنیک اسید با جلوگیری از زیاد شدن سنتز چربی، باعث لاغری شما می شود. کاهش فشار خون هم از دیگر خواص قهوه سبز می باشد.

11- قدرت دادن به عملکرد حافظه کوتاه مدت

قهوه به صورت مستقیم روی حافظه کوتاه مدت و راندمان فعالیت های مغز تاثیرگذار می باشد.

12- کاهش ریسک دیابت نوع 2

نوشیدن 4 فنجان قهوه در روز ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را در حدود 50 درصد کاهش می دهد. در دیابت نوع 2 انسولین ایجاد شده در بدن به اندازه نیست یا بدن به هر دلیلی نمی تواند از آن استفاده کند. در حال حاضر حدود 300 میلیون نفر در جهان به دیابت نوع 2 مبتلا هستند و این اصلا آمار خوبی نیست. باید تمام مواردی را که باعث پیشگیری از این بیماری می شود را گرفت. همانگونه که اشاره کردیم قهوه یکی از راهکار ها می باشد.

13- قهوه و ارتباط آن با سنگ صفرا

سنگ صفرا در کیسه صفرا تشکیل می شود، که زیر کبد وجود دارد. عامل ایجاد سنگ صفرا کلسترول موجود بیش از حد، در یدن می باشد. قهوه برای جلوگیری از ایجاد سنگ صفرا کاربرد دارد.

14- قهوه، نگهبان قلب

مصرف قهوه از قلب در مقابل نارسایی و سکته جلو گیری می کند.

15- قهوه اندونزی، رتبه 3 در تولید دانه قهوه

قهوه اندونزی با طعم خاص و اعجاب انگیزش حاوی اسیدیته پایینی می باشد. اندونزی بعد از برزیل و ویتنام در رتبه سوم کشور های تولید کننده و صادر کننده قهوه به حساب می آید. به قهوه اندونزی، قهوه جاوه هم گفته می شود.

16- کافئین و اثر مثبت آن روی عملکرد فیزیکی بدن

یکی از خصوصیت های کافئین ، تحریک کردن سیستم عصبی بدن می باشد. با این کار سیگنال شکستن چربی ها به سمت سلول ها ارسال می شود. کافئین به سلول های چربی کمک می کند که که چربی ها را بشکنند. با تمام این توضیحات به این نکته می رسیم که کافئین عملکرد فیزیکی بدن را بین 11 تا 12 درصد بالا می برد.

بنابراین توصیه می شود که یک فنجان قهوه غیر رقیق ( غلیظ ) برای شروع روز و قبل از رفتن به سر کار یا تحصیل بنوشید.

17- قهوه، پیشرو در چربی سوزی

قهوه مقدار سوخت و ساز بدن را به صورت تقریبی، بین 3 تا 11 درصد افزایش می دهد. باز هم کافئین موجود در قهوه به خواص قهوه می افزاید. خاصیت دیگر کافئین چربی سوزی می باشد. کافئین قادر است که چربی سوزی را به اندازه 29 درصد در افراد لاغر و به اندازه 10 درصد در افراد چاق افزایش بدهد.

18- قهوه و واکنش آن نسبت به سرطان روده بزرگ

امروزه سرطان روده بزرگ یکی از اصلی ترین عوامل یا علت های مرگ و میر مردم در دنیا است. افرادی که قهوه می نوشند 40 درصد کمتر ریسک ابتلا به به سرطان روده بزرگ را دارند.

قهوه کلمبیا

19- قهوه کلمبیا از بهترین و پر خاصیت ترین انواع قهوه ها

طعم قهوه کلمبیا با توجه به این که در کدام قسمت از کلمبیا کاشت شده است متفاوت است. طعم قهوه کلمبیا منحصر به فرد به همراه طعمی ریز از میوه های گرمسیری مانند توت قرمز می باشد.

افزایش تمرکز، کاهش افسردگی، پیشگیری از سکته مغزی و پیشگیری از سرطان از انواع ویژگی ها . خواص قهوه کلمبیا می باشد. همچنین این قهوه به شما انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزانه را هم می دهد.

20- قهوه مانغ پوسیدگی دندان می شود

قهوه به طور طبیعی از کرم خوردگی و خراب شدن دندان ها جلوگیری می شود. در حقیقت قهوه به عنوان محافظ در اختیار دندان ها می باشد. علاوه بر استفاده از قهوه باید نکاتی مانند مسواک زدن روزانه را هم جدی بگیرید.

 

صحبت پایانی

همان طور که مطالعه کردید، متوجه شدید که قهوه دارای خواص و فواید زیادی می باشد. اما توجه داشته باشید که مصرف هر خوراکی یا ماده غذایی مستلزم رعایت نکاتی است. به عنوان نمونه نباید از قهوه بیش از حد توصیه شده مصرف کرد. مصرف بیش از اندازه آن منجر به بروز مشکلاتی می شود.