تغذیه برای کم خونی

مطلب امروز فروشگاه برگ سبز در خصوص تغذیه برای کم خونی است. اما اصولا کم خونی چه زمانی اتفاق می افتد و به چه معناست؟  کم خونی زمانی اتفاق می افتد که بدن گلبول های قرمز کافی نداشته باشد. این وضعیت عمدتا ناشی از خونریزی، تخریب سلول های قرمز خون یا عدم توانایی بدن برای ساخت گلبول های قرمز خون است.

انواع مختلف کم خونی و نکات مهم جهت تغذیه برای کم خونی

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد. شایع ترین نوع کم خونی ناشی  فقر آهن است. گلبول های قرمز دارای پروتئینی به نام هموگلوبین هستند. هموگلوبین غنی از آهن است و بدون آهن کافی، بدن نمیتواند هموگلوبین ایجاد کند در نتیجه ساخت گلبول قرمز به مشکل بر می خورد.

اگر میزان گلبول های قرمز خون  شما کم باشد، بدن شما باید برای حمل اکسیژن به مشکل برمیخورد، در نتیجه باید بیشتر تلاش کند. بدن انسان هر روزه، میلیون ها گلبول  قرمز را به واسطه مواد غذایی خون ساز تولید می کند. این گلبول ها در مغز استخوان تولید می شوند و حدود 120 روز در بدن گردش می کنند. نوع دیگر کم خونی، کم خونی ناشی از ویتامین است. در کم خونی ناشی از کمبود ویتامین، تعداد گلبول های قرمز کاهش یافته و لذا بدن نمی تواند تمام اکسیژنی را که برای عمکرد قوی  نیاز دارد را  بدست آورد. کم خونی ناشی از کمبود ویتامین همچنین می تواند منجر به دیگر مشکلاتی مانند تضعیف حافظه و یا حس سوزش و گز گز در دست ها و یا پاها  شود.

مرتبط بخوانید: رژیم غذایی سالم: 20 نکته مهم که باید بدانید!

کم خونی می تواند شما را در معرض خطر عوارض جانبی مختلفی قرار دهد، بنابراین بسیار اهمیت دارد که سطح گلبول قرمز خون را دربه موقع به میزان نرمال برسانید.

اگرچه برنامه های درمان کم خونی(آنمی) برای هر فرد متفاوت هستند، اما به طور معمول  150 تا 200 میلی گرم آهن روزانه مورد نیاز بدن است که این مقدار آهن را میتوانید از طریق تغذیه سالم به راحتی به دست آورید.

بیشترین عوارض کم خونی عبارتند از: تنگی نفس، سستی، خستگی مفرط، تپش قلب، تعریق بیش ازحد و حساس بودن به سرما.از دیگر عوارض کم خونی میتوان به سوزش معده، خون در مدفوع، استفراغ و ورم در دست وپاست اشاره کرد.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ورزش منظم  می‌تواند به بهبود وضعیت کم‌خونی کمک کند، همچنین اگر دارای علائم کم خونی هستید و گلبول های قرمز شما کاهش یافته است با رعایت رژیم غذایی مناسب میتوانید به درمان کامل یا بهبود این بیماری کمک کنید.

تغذیه برای کم خونی : 13 نکته مهم!, (2)
تغذیه برای کم خونی

نکته اول در تغذیه برای کم خونی : مصرف آهن در رژیم غذایی

بهترین رژیم غذایی کم خونی شامل غذاهای غنی از آهن و دیگر ویتامین های ضروری برای تولید هموگلوبین و تولید گلبول قرمز است. این رژیم باید شامل غذاهایی باشد که به بدن شما کمک می کند تا آهن را بهتر جذب کند.

مواد غذایی خون ساز غنی از آهن عبارتند از:

1- گوشت قرمز مانند گوشت گاو

2- سبزیجات با برگ های سبز تیره، مانند اسفناج

3- میوه های خشک مانند آلو و کشمش

4- حبوبات خشک مانند لوبیا و عدس

5- زرده تخم مرغ

نکته دوم در تغذیه برای رفع کم خونی : مصرف گرده گل را از یاد نبرید!

گرده گل  در درمان کم خونی های خطرناک و کم کردن فشار خون موثر است و شاید برای شما جالب باشد که گرده گل چگونه کم خونی را رفع میکند. گرده گل  هموگلوبین واریتروسیت خون را افزایش میدهد و از این طریق در رفع کم خونی موثر است.

محصول پیشنهادی : گرده گل

نکته سوم در تغذیه برای  رفع کم خونی : استفاده از مواد غذایی حاوی اسید فولیک

فولات که به عنوان ویتامینB9  نیز شناخته می شود، در صورتی که رژیم غذایی شما فاقد این ماده غذایی باشد بدن به کمبود فولات (اسید فولیک) دچار می شود. همچنین ناتوانی در جذب فولات نیز می تواند باعث  کمبود این ویتامین شود.

اکثر مواد مغذی موجود در غذاها در روده باریک جذب می شوند. افرادی که دچار بیماری های روده باریک مثل ، بیماری کرون باشند و یا افرادی که عمل بای پس  انجام داده اند امکان دارد در جذب فولات (اسید فولیک) مشکل داشته باشند.

مواد غذایی خون ساز غنی از ویتامین B9  (اسید فولیک) عبارتند از:

1- غلات غنی شده، مثل نان یا کورن فلکس و…

2- سبزیجات برگ دار و سبز تیره مانند اسفناج

3- نخود فرنگی

4- آجیل

5- میوه ها و نوشیدنی های دسته مرکبات

6- حبوبات خشک مانند لوبیا و عدس

نکته چهارم در تغذیه برای رفع کم خونی : مصرف الکل ممنوع!

مصرف الکل باعث کاهش جذب فولات در بدن میشود، در نتیجه زیاده روی در مصرف الکل منجر به کم خونی ناشی از کمبود فولات می شود.

مرتبط بخوانید:صبحانه مغذی! دستور تهیه 34 صبحانه فوق العاده مقوی و آسان !

نکته پنجم در تغذیه برای کم خونی : تامین ویتامین B12 مورد نیاز بدن

کمبود این ویتامین اغلب زمانی اتفاق می افتد که روده کوچک قادر به جذب آن نباشد . این مشکل ممکن است طی جراحی معده یا روده اتفاق بیافتد (مثل عمل بای پس معده)، رشد باکتری های آنرمال در روده و یا بیماری های روده مثل بیماری سلیاک، که جذب ویتامین را با مشکل روبه رو میکند. همچنین کمبود ویتامین B12 می تواند به دلیل خوردن کرم کدو در اثر مصرف ماهی های آلوده باشد( کرم کدو از مواد مغذی بدن انسان تغذیه میکند)  در هرحال کمبود این ویتامین معمولاً ناشی از نبود و یا کمبود فاکتور داخلی معده می باشد و این پروتئین برای جذب B12 لازم و ضروری می باشد.

مواد غذایی خون ساز غنی از ویتامین B12 عبارتند از:

1- محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست

2- گوشت سفید(ماهی و مرغ) و قرمز (گاو و گوسفند)

3- تخم پرندگان

تغذیه برای کم خونی
تغذیه برای کم خونی

نکته ششم در تغذیه برای کم خونی : سلول های خونی سالم با مصرف ویتامین C!

ویتامین C جهت ساخت سلول های خونی سالم مورد نیاز بدن است. این ویتامین بیشتر در مرکبات یافت می شود . همچنین این ویتامین به جذب آهن کمک می کند. در نتیجه میتوان گفت که کمبود ویتامینC یکی از دلایل کم خونی  است.

از درگر دلایل که ممکن است باعث این نوع کم خونی شود می توان به  سوء تغذیه عمومی ، سرطان ، هایپرتیروئیدی و یا کاهش توانایی جذب آهن مواد موجود در  رژیم غذایی نام برد . همچنین داروهای خاص درمان سرطان نیز می توانند سبب کمبود ویتامین شوند .

مواد غذایی خون ساز غنی از ویتامین C عبارتند از:

1- انواع میوه ها مانند آلو، سیب، زرد آلو، گریپ فروت، کیوی، انبه، پرتغال، موز

2- انواع سبزیجات مانند خانواده ی کلم ها (بروکلی،بروکسل و…)، چغندر، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه ای

روش های درمان کم هزینه و آسان برای کم خونی

نکته هفتم  در تغذیه برای کم خونی : مصرف پودر اسپیرولینا کمک به درمان کم خونی!

این پودر به دلیل دارا بودن ویتامین B12 در درمان کم خونی بسیار موثر است. اسپیرولینا خون را تا حدودی قلیایی میکند که همین امر باعث بهبود کیفیت سوخت و ساز در بدن میشود. با قلیایی شدن خون هم چنین بیماری دیابت پیشگیری و کنترل می گردد. نکات مهمی در ارتباط با استفاده از غذاهایی که حاوی آهن هستند، ذکر کردیم. برای جلوگیری از کم خونی توصیه می شود رژیم غذایی خود را با غذاهای حاوی مقادیر فراوان آهن غنی کنید. با این حال ، اگر آهن با پروتئین و ویتامین C همراه نباشد، هضم و سرعت جذب آن پایین می آید. بنابراین تنها استفاده از این غذاها راهکار کاملی برای جذب آهن نیست. اما اسپیرولینا نه تنها حاوی مقدار آهن بیشتری از جگر است ، بلکه حاوی مقادیر زیادی پروتئین و کلروفیل خون ساز نیز هست. به دلیل این که هضم و جذب میزان آهن در اسپیرولینا بسیار بالاست، بنابراین می توان گفت که اسپیرولینا در مبارزه با کم خونی بسیار موثر است.

محصول پیشنهادی: پودر اسپیرولینا

نکته هشتم در تغذیه برای  رفع کم خونی :درمان کم خونی با عسل

این ماده غذایی به محض ورود به کبد، تبدیل به خون می‌شود. در قدیم از عسل را برای کاهش تاثیرات منفی افت فشار خون یا فشار خون پایین استفاده می‌کردند. تاثیر عسل در سرعت بخشیدن به ساخت هموگلوبین بی نظیر است(عسل محلول در آب ولرم میزان هموگلوبین‌های خون را افزایش می‌دهد) عسل حاوی  آهن، منگنز و مس نیز می باشد. بنابراین در تقویت دستگاه ایمنی و رفع کم خونی بسیار موثر است. 

نکته نهم در تغذیه برای رفع کم خون :درمان کم خونی با ژل رویال

این ژل به دلیل دارا بودن ویتامین B12 و انواع ویتامین ها و آهن برای مقابله و رفع کم خونی بسیار مفید است. استیل کولین موجود در این ژل باعث گشاد شدن رگ های خونی نیز شده و موجب کاهش فشار خون در افرادی دچار مشکل فشار خون بالا هستند، میشود.

نکته دهم در تغذیه برای رفع کم خونی :درمان کم خونی خرما

خرما بشدت خون ساز است به صورت شربت و رنگینک زیاد مصرف شود. پوست خرما جدا شود، با شیر یا ماست کم چرب آسیاب شود بصورت شربت مصرف شود. به شما توصیه میکنیم خرما خام و خالی کم مصرف شود.

مرتبط بخوانید:قهوه هسته خرما

نکته یازدهم در تغذیه برای کم خونی :درمان کم خونی با لیمو ترش

لیموترش تازه تصفیه کننده خون است هر روز روی غذا و آب خوردن دو تا سه قطره مصرف شود.

نکته دوازدهم در تغذیه برای کم خونی: مصرف پودر جوانه گندم

پودر جوانه گندم به کنترل فشار خون کمک می‌کند این ماده سرشار از ویتامین ها از جمله ویتامین های گروه B و اسید فولیک و همچنین  املاح معدنی می باشد و از دیدگاه طب سنتی جوانه گندم  دارای طبیعت گرم بوده که برای خون سازی بسیار مفید است. جوانه گندم با افزایش اشتها و تنظیم قاعدگی بانوان به طور غیر مستقیم باعث بهبود کم خونی میگردد.

نکته سیزدهم  در تغذیه برای رفع کم خونی: مصرف پودر جوانه جو

جوانه جو دارای انواع ویتامین ها از جمله ویتامین C، ویتامین های گروه B و فولات(اسید فولیک)  است که به خون سازی کمک و از کم خونی جلوگیری می کند.یکی از بهترین مواد برای کاهش قند خون است. با مصرف پودر جوانه جو بدن را وادار به ساخت سلول های خونی سالم می کنید.

 

نیاز به مشاوره در خصوص تغذیه برای کم خونی و تهیه محصولات خون ساز را دارید؟! این محصولات را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید. برای تهیه با ما تماس بگیرید 93 45 91 77 – 02 22 81 46 (021) – ۴۹ ۳۳ ۱۲۳ (۰۹۰۳) یا از فروشگاه آنلاین خرید کنید! آرزومند سلامت شما هستیم.