غذای رژیمی

همه کالری ها به صورت یکسان ایجاد نمی شوند. غذا های مختلف از مسیرهای متابولیک مختلف در بدن شما عبور می‌ کنند. آن ‌ها می ‌توانند تاثیرات بسیار متفاوتی بر گرسنگی، هورمون‌ها و تعداد کالری که می سوزانید داشته باشند. موارد زیر 7 ماده غذای رژیمی هستند که تاثیر آن ها بر کاهش وزن توسط علم حمایت  می شود.

۱. تخم ‌مرغ کامل یک غذای رژیمی آسان

با اینکه تخم مرغ سطح کلسترول بد را در برخی از مردم بالا می‌برد، اما یکی از بهترین غذاها برای خوردن هستند اگر شما قصد دارید که وزن کم کنید. آن‌ها پروتئین و چربی بالایی دارند.

یک مطالعه در ۳۰ زن دارای اضافه‌ وزن نشان داد که خوردن تخم ‌مرغ برای صبحانه به جای نان‌، احساس سیری را افزایش می دهد و باعث شد شرکت کنندگان برای ۳۶ ساعت آینده کم تر غذا بخورند.

یک مطالعه هشت هفته‌ای دیگر نشان داد که تخم‌ مرغ برای صبحانه، کاهش وزن را در یک رژیم غذایی افزایش می‌دهد. تخم ‌مرغ همچنی دارای مواد مغذی است و می‌تواند به شما در تامین تمام مواد غذایی که در رژیم نیاز دارید کمک کند. به طور شگفت‌انگیز، تقریبا تمام مواد مغذی در زده تخم مرغ یافت می‌شوند.


محصول پیشنهادی:  پودر سفیده تخم مرغ


۲. سبزیجات با برگ سبز

سبزیجات سبز شامل کلم‌ پیچ، اسفناج، کلم برگ، کاهو و غیره غذا رژیمی هستند.

سبزیجات چندین خاصیت دارند که آن‌ها را برای رژیم کاهش وزن مناسب می‌سازند، مثل کم بودن میزان کالری و کربو هیدرات‌ها و دارا بودن مقدار زیادی فیبر.

خوردن سبزیجات راه خوبی برای افزایش حجم وعده‌های غذایی خود بدون افزایش کالری است. مطالعات متعدد نشان می ‌دهند که غذاها و رژیم‌های غذایی با چگالی انرژی پایین باعث می‌شود مردم کالری کمتری مصرف کنند.

سبزیجات همچنین بسیار مقوی و دارای مقدار زیادی ویتامین، آنتی‌اکسیدان ‌ها و مواد معدنی از جمله کلسیم هستند که در برخی از مطالعات نشان‌ داده شده ‌است به سوزاندن چربی کمک می‌ کنند.

غذای رژیمی
غذای رژیمی

۳. سالمون یک غذای رژیمی

ماهی چرب مثل ماهی قزل‌آلا به طور باور نکردنی سالم و بسیار رضایت ‌بخش است و شما را برای ساعت‌ها با کالری کمی سیر نگه می ‌دارد. سالمون با پروتئین با کیفیت بالا، چربی‌های سالم و مواد غذایی مهم یک غذای رژیمی فوق العاده محسوب می‌ شود.

ماهی – و به طور کلی غذای دریایی – می‌تواند مقدار قابل‌توجهی از ید را نیز تامین کند.

این ماده مغذی برای عملکرد مناسب تیروئید لازم است، که مهم است تا متابولیسم شما را بهینه نگه دارد.

مطالعات نشان می ‌دهد که نیازهای ید تعداد قابل ‌توجهی از مردم برآورده نمی شود.

ماهی قزل‌آلا نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به کاهش التهاب کمک کرده و مشهور است که نقش عمده ‌ای در چاقی و بیماری‌های متابولیک ایفا می ‌کند.

انواع دیگر ماهی چرب از جمله ماهی قزل‌آلا، ساردین، شاه ‌ماهی و … نیز یک غذای رژیمی عالی هستند.


مرتبط بخوانید: شیرینی رژیمی : دستور پخت 4 خوشمزه بی همتا!


4.آجیل:

برخلاف داشتن مقدار زیادی چربی، آجیل به میزانی که انتظارش را دارید چاق کننده نیست. آن ‌ها یک اسنک بسیار عالی و حاوی مقادیر زیادی پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم هستند.

مطالعات نشان داده‌اند که خوردن آجیل می‌تواند سلامت متابولیک را بهبود بخشیده و حتی باعث کاهش وزن می شود.

علاوه بر آن، مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که آجیل می‌خورند، سالم‌تر و لاغرتر از کسانی هستند که این ماده مغذی را مصرف نمی کنند.

فقط مطمئن شوید که زیاده‌روی نکنید چون کالری زیادی دارند. اگر شما تمایل به پرخوری و خوردن مقادیر انبوهی آجیل داشته باشید، بهتر است از آن‌ ها دوری کنید.

غذای رژیمی
غذای رژیمی

5.مواد غذایی سبوس‌دار یک غذای رژیمی فوق العاده

مواد غذایی سبوس دار دانه‌ های کاملی هستند که با سرشار از فیبر بوده و حاوی مقادیر نسبتا مناسبی از پروتئین هستند. نمونه‌های برجسته این غذای رژیمی شامل جو دوسر، برنج قهوه‌ای و کینوا است.

دانه جو دوسر غنی شده با رشته‌های بتاگلوکان، حاوی فیبرهای قابل‌حل هستند که باعث افزایش سیری و بهبود سلامت متابولیک می شود.

هر دو برنج قهوه‌ای و سفید می‌توانند حاوی مقادیر قابل‌ توجهی از نشاسته مقاوم باشند، به خصوص اگر پخته شوند و سپس اجازه خنک شدن بعد از آن را داشته باشند.

اگر رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات داشته باشید، باید از دانه‌های سبوس دار جلوگیری کنید چون کربوهیدرات زیادی دارند. اما اگر می‌توانید آن‌ها را تحمل کنید هیچ چیز اشتباهی در مورد خوردن دانه‌های سبوس دار وجود ندارد.


محصول پیشنهادی: دانه کامل جو دوسر OAB

محصول پیشنهادی: کینوا ارگانیک OAB


6.دانه چیا

دانه چیا از جمله مقوی ترین غذاهای موجود در این سیاره هستند.

آن‌ها حاوی ۱۲ گرم کربوهیدرات در هر اونس (۲۸ گرم) هستند که نسبتا بالا می باشد، اما ۱۱ گرم از این مقدار فیبر است.این باعث می‌شود که دانه‌های چیا یک غذای رژیمی کم کربوهیدرات و یکی از بهترین منابع فیبر در جهان باشند.

به دلیل محتوای بالای فیبر، دانه‌های چیا می‌تواند ۱۱ تا ۱۲ برابر وزن خود را در آب جذب کند و ژل مانند شده و در معده شما گسترش یابند.

اگرچه برخی مطالعات نشان داده‌اند که دانه‌های چیا می‌توانند به کاهش اشتها کمک کنند، اما اثر آماری معنی ‌داری بر کاهش وزن پیدا نکرده اند. با این حال، با توجه به ترکیب مواد مغذی آن‌ها، احساس می‌شود که دانه چیا می‌تواند بخش مفیدی از رژیم غذایی کاهش وزن شما باشد.


محصول پیشنهادی  : دانه چیا


7.روغن نارگیل :

همه چربی‌ها برابر نیستند. روغن نارگیل دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب با طول میانی هستند.

نشان‌داده شده‌است که این اسیدهای چرب، احساس سیری را بهتر از دیگر چربی‌ها افزایش داده و مقدار کالری را افزایش می‌ دهند.

علاوه بر این، دو مطالعه – یکی در زنان و دیگری در مردان – نشان دادند که روغن نارگیل میزان چربی شکم را کاهش می ‌دهد.

البته، روغن نارگیل دارای کالری دارد، بنابراین اضافه کردن آن بر روی چیزی که می‌خورید یک ایده بد است.

این در مورد افزودن روغن نارگیل به رژیم غذایی شما نیست، بلکه در مورد جایگزینی برخی از روغن های سرخ کردنی با روغن نارگیل است.

پیدا کردن غذاهای سالم برای گنجاندن در رژیم کاهش وزن آسان است. اینها عمدتا شامل غذاهایی مانند ماهی، سبزیجات، میوه، آجیل، دانه‌ها و حبوبات هستند. چندین غذای فرآوری شده مانند ماست پروبیوتیک، روغن زیتون بکر و جو دو سر نیز انتخاب‌های بسیار خوبی هستند. همراه با میانه‌روی و ورزش منظم، خوردن این غذاهای مغذی راه شما را به سمت موفقیت و زندگی سالم‌تر هموار می کند.

از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم با تهیه مواد غذایی رژیمی از فروشگاه گیاه سبز از زندگی سالم خود لذت ببرید.


بیشتر بخوانید: چگونه گینر خانگی درست کنیم؟