مواد غذایی برای نقرس

نقرس نوعی آرتروز و التهاب مفاصل است. افراد مبتلا به نقرس، حملات ناگهانی و شدید درد، تورم و التهاب مفاصل را تجربه می‌کنند. خوشبختانه، نقرس می‌تواند با داروها، رژیم غذایی مناسب و تغییر سبک زندگی کنترل شود. این مقاله بهترین مواد غذایی برای نقرس را مورد بررسی قرار می‌دهد و به شما درباره اینکه چه موادی را باید مصرف کنید و از کدام مواد غذایی اجتناب کنید، راهنمایی می کند.

نقرس چیست؟

نقرس نوعی آرتروز است که شامل درد ناگهانی، تورم و التهاب مفاصل است. تقریبا نیمی از موارد ابتلا به نقرس، انگشتان پا را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، در حالی که موارد دیگر، انگشتان دست، مچ، زانوها و پاشنه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.

نشانه‌ها و یا “حملات” زمانی رخ می‌دهد که اسید اوره زیادی در خون وجود دارد. اسید اوریک یک فراورده زاید است که توسط بدن وقتی که غذاهای خاص را هضم می‌کند ایجاد می‌شود.

مرتبط بخوانید: 6 ماده غذایی مفید برای پوکی استخوان

هنگامی که سطوح اسید اوره بالا است، کریستال‌های آن می‌توانند در مفاصل شما جمع شوند. این فرآیند باعث تورم، التهاب و درد شدید می‌شود. حملات نقرس معمولا در شب و ۳ تا ۱۰ روز طول می‌کشد.

بیشتر افرادی که این بیماری را دارد این علائم را تجربه می‌کنند زیرا بدن آن‌ها نمی‌تواند اسید اوره اضافی را به طور موثر از بین ببرد. این به اسید اوره اجازه می‌دهد تا جمع شوند، کریستال شوند و در مفاصل جا به جا شوند. برخی دیگر از افراد مبتلا به نقرس، اسید اوره زیادی را به خاطر ژنتیک یا رژیم غذایی خود تولید می‌کنند.

نقرس نوعی آرتروز است که شامل درد ناگهانی، تورم و التهاب مفاصل است. این اتفاق زمانی می‌افتد که اسید اوره زیادی در خون وجود دارد و باعث می‌شود که این اسید در مفاصل به شکل کریستال‌ باقی بماند.

چگونه رژیم غذایی بر بیماری نقرس تاثیرگذار است؟

اگر شما نقرس دارید، برخی غذاها ممکن است با بالا بردن سطح اسید اوره، به یک حمله تبدیل شوند. بعضی از غذاها معمولا دارای پورین (ماده‌ای که به طور طبیعی در غذاها یافت می‌شود) بالایی هستند و وقتی شما پورین را هضم می‌کنید، بدن شما اسید اوره را به عنوان یک محصول زاید تولید می کند.

این نگرانی برای افراد سالم نیست چون آن‌ها به طور موثر اسید اوره اضافی را از بدن حذف می‌کنند.

با این حال، افراد مبتلا به نقرس نمی‌توانند اسید اوره اضافی را حذف کنند. بنابراین، یک رژیم مشتق‌شده از پورین ممکن است به اسید اوره اجازه تجمع و ایجاد یک حمله نقرس را بدهد. خوشبختانه، تحقیقات نشان می‌دهد که محدود کردن غذاهای دارای پورین و مصرف داروی مناسب می‌تواند از حملات نقرس جلوگیری کند.

غذاهایی که عموما باعث حملات نقرس می‌شوند شامل گوشت اندامی، گوشت قرمز، غذاهای دریایی، الکل و آبجو می‌شود. آن‌ها شامل مقدار بسیار زیاد از پورین هستند. با این حال، یک استثنا در این قانون وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که سبزیجات دارای  پورین باعث حملات نقرس نمی‌شود.

مواد غذایی برای نقرس
مواد غذایی برای نقرس

و جالب است که فروکتوز و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند خطر ابتلا به نقرس و حملات آن را افزایش دهد، با این وجود که آن‌ها دارای پورین نیستند. در عوض، آن‌ها می‌توانند سطح اسید اوره را با سرعت بخشیدن به چندین فرآیند سلولی افزایش دهند.

به عنوان مثال، یک مطالعه شامل بیش از ۱۲۵ هزار نفر از شرکت کنندگان دریافتند که افرادی که بیشتر فروکتوز را مصرف می‌کنند دارای ۶۲ % خطر ابتلا به نقرس هستند.

از سوی دیگر، تحقیقات نشان می‌دهند که محصولات لبنی کم‌چرب، محصولات سویا و مکمل‌های ویتامین سی ممکن است به جلوگیری از حملات نقرس با کاهش سطح اسید اوره کمک کند.

به نظر نمی‌رسد که محصولات لبنی پرچرب بر سطوح اسید اوره تاثیر بگذارند.

غذاها می‌توانند میزان اسید اوره را بسته به محتوای پورین خود بالا یا پایین بیاورند. با این حال، فروکتوز می‌تواند سطح اسید اوره شما را افزایش دهد، با وجود اینکه دارای پورین نیست.

از کدام مواد غذایی برای نقرس باید اجتناب کنید؟

اگر در معرض حملات ناگهانی نقرس هستید، از غذاهای دارای پورین بالا که اشاره شد، اجتناب کنید. اینها غذاهایی هستند که حاوی بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم پورین در هر ۱۰۰ گرم هستند.

هم چنین شما باید از غذاهای با فروکتوز بالا و هم چنین غذاهای پورین دار که شامل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم در هر 100 گرم است اجتناب کنید. این ممکن است باعث ایجاد یک حمله نقرس باشد.

مرتبط بخوانید: غذا برای رژیم کتو : 4 غذایی که زیر 30 دقیقه آماده می شود!

در اینجا چند تا از مواد غذایی برای نقرس که باید اجتناب کرد آورده شده است. این غذاها حاوی پورین و فروکتوز بالایی هستند:

تمام گوشت‌ اندام های بدن: این شامل کبد، کلیه‌ها، تیموس و مغز می‌شود.

گوشت‌ برخی حیوانات: مثال‌هایی شامل قرقاول، گوشت گوساله و گوزن

ماهی ها : قزل‌آلا، تونا، ماهی ساردین، ماهی کوچک و غیره

غذاهای دریایی دیگر: خرچنگ، میگو و غیره

نوشیدنی‌های اسیدی: به ویژه آب‌میوه و سودای شیرین

دارای شکر افزوده: عسل، نکتار و شربت ذرت با فروکتوز بالا

مخمرها: مخمر غذایی ، مخمر آبجو و دیگر مخمرها

به علاوه، کربوهیدرات تصفیه‌شده مثل نان سفید، کیک و کلوچه باید اجتناب شود. اگرچه آن‌ها در پورین یا فروکتوز بالا نیستند اما در مواد مغذی پایین هستند و ممکن است سطح اسید اوره شما را بالا ببرند.

اگر شما نقرس دارید، باید از غذاهایی مانند گوشت اندام، گوشت ماهی و غذاهای دریایی، نوشیدنی‌های قندی، کربوهیدرات تصفیه‌شده، قند دار و مخمر اجتناب کنید.

مواد غذایی برای نقرس
مواد غذایی برای نقرس

از کدام مواد غذایی برای نقرس باید استفاده کنید؟

اگرچه رژیم غذایی نقرس بسیاری از غذاها را حذف می‌کند، اما هنوز مقدار زیادی از غذاهای کم پورین که می‌توانید از آن لذت ببرید، وجود دارد.

غذاهایی که به عنوان کم پورین در نظر گرفته می‌شود که  کم‌تر از ۱۰۰ میلی‌گرم در هر 100 گرم پورین دارند.

در اینجا برخی از غذاهای کم پورین هستند که به طور کلی برای افراد مبتلا به نقرس ایمن هستند:

میوه‌ها: همه میوه‌ها به طور کلی برای نقرس خوب هستند.  گیلاس ممکن است به جلوگیری از حملات با کاهش سطح اسید اوره و کاهش التهاب کمک کند.

مرتبط بخوانید: غذا با جو پرک : 13 غذای ساده که کمتر از 15 دقیقه آماده می شود!

سبزیجات: همه سبزیجات خوب هستند، از جمله سیب‌زمینی، نخود، قارچ، بادمجان و سبزیجات با رنگ سبز تیره.

حبوبات: همه حبوبات خوب هستند، از جمله عدس، لوبیا، سویا و توفو .

آجیل: همه آجیل و دانه‌ها.

غلات سبوس‌دار: شامل جو دوسر ، برنج قهوه ای و دانه جو است.

محصولات لبنی: همه محصولات لبنی بی‌ خطر هستند، اما به نظر می‌رسد که محصولات لبنی کم‌ چرب مفید تر هستند.

تخم‌مرغ

نوشیدنی ها : شامل قهوه، چای و چای سبز.

گیاهان و ادویه: همه گیاهان و ادویه‌جات.

روغن گیاهی: از جمله کلزا، نارگیل، روغن زیتون و روغن کتان.

محصول پیشنهادی: پاستا جو دوسر چند غله

محصول پیشنهادی: دانه کامل جو دوسر OAB

محصول پیشنهادی: جو دوسر پرک صبحانه

مواد غذایی برای نقرس که می‌توانید در حد اعتدال بخورید:

به جز گوشت اندام ها، گوشت حیوانات و ماهی خاصی، اغلب گوشت ها می‌تواند به طور متوسط مصرف شود. شما باید خودتان را به ۱۱۵ تا ۱۷۰ گرم در هفته محدود کنید.

آن‌ها حاوی مقدار متوسط پورین هستند که به ازای هر ۱۰۰ گرم، ۱۰۰ – ۲۰۰ میلی‌گرم در نظر گرفته می‌شود. بنابراین خوردن بیش از حد ممکن است باعث حمله نقرس باشد.

گوشت ها: این ها شامل مرغ، گوشت گوساله و گوسفند هستند.

ماهی‌های دیگر: ماهی تازه و کنسرو شده سالمون به طور کلی شامل سطوح پایین‌تر پورین نسبت به ماهی‌های دیگر است.

مناسبترین مواد غذایی برای نقرس شامل تمام میوه‌ها و سبزیجات، حبوبات، محصولات لبنی کم‌چرب، تخم‌مرغ و بیشتر نوشیدنی‌ها است. برخی از انواع گوشت ها را نیز می توانید در حد اعتدال مصرف کنید.

نیاز به مشاوره در خصوص مواد غذایی برای نقرس را دارید؟!

محصولات مناسب برای بیماری نقرس را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید.

برای تهیه با ما تماس بگیرید ۹۳ ۴۵ ۹۱ ۷۷ – ۰۲ ۲۲ ۸۱ ۴۶ (۰۲۱) – ۴۹ ۳۳ ۱۲۳ (۰۹۰۳)یا از فروشگاه آنلاین خرید کنید!

آرزومند سلامت شما هستیم.