اثر کمبود ویتامین

آیا می دانید اثر کمبود ویتامین بر سیستم عصبی شما چگونه است و با کدام مواد غذایی می توانید ویتامین های مورد نیاز سیستم عصبی را تامین کنید؟

سیستم عصبی بر هر چیزی که در بدن شما انجام می‌دهد، از جمله منظم کردن تنفس شما برای کنترل ماهیچه‌ها و احساس گرما و سرما تاثیر گذار است.

سه نوع عصب در بدن وجود دارد که اثر کمبود ویتامین بر هر کدام از این اعصاب متفاوت است:

اعصاب اتونومیک یا خودکار: این اعصاب فعالیت‌های داوطلبانه یا جزئی بدن شما از جمله ضربان قلب، فشار خون، گوارش و تنظیم دمای بدن را کنترل می‌کنند.

اعصاب حرکتی: این اعصاب حرکات و فعالیت های شما را با عبور دادن اطلاعات از مغز و نخاع به ماهیچه‌های شما کنترل می‌کنند.

اعصاب حسی: این اعصاب اطلاعات را از روی پوست و ماهیچه‌های شما حمل می‌کنند و به نخاع و مغز شما باز می‌گردند. سپس اطلاعات پردازش می‌شود تا به شما اجازه دهد درد و احساسات دیگر را حس کنید.

از آنجا که اعصاب برای تمام کارهای شما ضروری هستند، درد و آسیب‌های عصبی می‌تواند به طور جدی بر کیفیت زندگی شما تاثیر بگذارد.

نشانه‌های درد و آسیب‌های عصبی کدامند؟

در آسیب های عصبی می‌تواند طیف وسیعی از علائم وجود داشته باشد؛ که ممکن است به محل و نوع اعصاب که تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند، بستگی داشته باشد. آسیب می‌تواند در مغز و نخاع شما ایجاد شود. هم چنین می‌تواند در اعصاب محیطی رخ دهد که در علائم آن در سایر قسمت‌های بدن شما مشاهده شود.

آسیب اعصاب خودکار ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

عدم توانایی در حس درد سینه، از قبیل سکته قلبی یا حمله قلبی

عرق ریختن زیاد (hyperhidrosis) یا تعریق کم anhidrosis))

خشکی چشم‌ها و دهان

یبوست

اختلال عملکرد مثانه

اختلال عملکرد جنسی

مرتبط بخوانید: رژیم غذایی کبد چرب : نکات مهمی که باید بدانید!

آسیب به اعصاب حرکتی ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

ضعف

آتروفی ماهیچه

انقباض ناگهانی ماهیچه ها

رعشه

آسیب عصبی حسی ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

حساسیت

بی حسی، کرختی

سوزش و یا احساس سوزن سوزنی

مشکلات مربوط به آگاهی مکانی

ویتامین ها تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد سیستم عصبی دارند. اثر کمبود ویتامین در سیستم عصبی باعث ایجاد مشکلاتی می شود که با تغذیه می توان بخش زیادی از آن را جبران نمود. در ادامه به این ویتامین ها و مواد غذایی که می توانند آن ها را تامین کنند اشاره خواهیم کرد.

مرتبط بخوانید: افزایش وزن با شیر : آیا واقعا مصرف شیر موثر است؟!

اثر کمبود ویتامین A بر سیستم عصبی:

مشکلات بینایی مانند نابینایی شبانه (nyctalopia ). نابینایی شبانه عدم توانایی چشم‌ها برای سازگاری یک فرد از یک ناحیه روشن به یک ناحیه تاریک است. تغییرات در پوست و غشا مخاطی، کاهش حس چشایی از دیگر علائمی هستند که بر اثر کمبود ویتامین A ایجاد می شوند.

مواد غذایی دارای ویتامین A شامل سیب‌زمینی شیرین، محصولات لبنی، جگر خام و هویج می باشد.

اثر کمبود ویتامین
اثر کمبود ویتامین

اثر کمبود ویتامین B1 (تیامین) بر ضعف اعصاب:

اثر کمبود ویتامین B1 بر سیستم عصبی شامل از دست دادن هماهنگی حرکتی؛ رعشه؛ درد در بازوها و پاها و سردرد می باشد. از دست دادن غلاف میلین، نورون‌های حرکتی و آکسون های حسی نورون از دیگر اثرات کمبود این ویتامین هستند. کمبود این ویتامین اغلب در الکلی‌های دیده می‌شوند.

جگر، غلات، پودر پروتئین پنیر، جو دوسر، حبوبات و لوبیای خشک دارای ویتامین B1 هستند. همچنین دانه های چیا دارای ویتامین B1 هستند و می توانند اثر کمبود این ویتامین را جبران کنند.

محصول پیشنهادیجو دوسر پرک صبحانه

محصول پیشنهادی: دانه چیا

اثر کمبود ویتامین B2 (ریبوفلاوین) بر سیستم عصبی

کمبود این ویتامین باعث مشکلات بصری از جمله سوزش، خارش چشم‌ها و حساسیت به نور می شود. احساس سوزش در اطراف دهان و آسیب اعصاب محیطی از دیگر آسیب های کمبود این ویتامین می باشد.

مواد غذایی دارای این ویتامین جگر گاو، شیر و ماست می باشد. دانه چیا نیز از مواد غذایی حاوی این ویتامین می باشد که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اسپیرولینا ماده غذایی است که سرشار از ویتامین b2 است و می تواند نیاز بدن به این ویتامین را تامین کند.

محصول پیشنهادی: پودر اسپیرولینا

کمبود ویتامین B3 (نیاسین) و تاثیر آن بر سیستم عصبی

اثر کمبود ویتامین B3 شامل مشکلات ذهنی (حواس‌پرتی، گیجی، افسردگی، کمبود حافظه، جنون) است. همچنین مشکلات هاضمه و مشکلات پوستی به علت کمبود این ویتامین ایجاد می شود. گوشت گاو، ذرت، بادام‌زمینی دارای ویتامین B3 می شود. اسپیرولینا دارای ویتامین نیاسین می باشد. این ویتامین برای آزاد کردن انرژی از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ مهم است. دانه های جو دوسر نیز حاوی این ویتامین مفید می باشند و می توانید آن را به وعده صبحانه خود اضافه کنید.

مرتبط بخوانید: خواص پودر اسپیرولینا : ۳ دستور فوق العاده آشپزی برای استفاده از آن

کمبود ویتامین B5 و تاثیرات آن بر ضعف اعصاب

کمبود این ویتامین باعث خستگی، سوزش در دست و پاها است و همچنین ممکن است باعث سردرد نیز بشود. ویتامین B5 در مواد غذایی از قبیل، ماست، زرده تخم مرغ، گندم، برنج و بسیاری از مواد غذایی دیگر یافت می شود بنابراین کمبود این ویتامین نادر است.

اثر کمبود ویتامین B6 بر سیستم عصبی

احساسات لمس غیر عادی، جنون، تشنج، تشنج غیر عادی، مشکلات EEG غیر معمول از تاثیرات کمبود این ویتامین می باشد.

مواد غذایی مانند تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، بلغور جو دو سر، مرغ و موز می توانند این ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کنند.

الکل با ویتامین B6 می‌تواند مانع سوخت و ساز بدن شود. همچنین تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی متعدد را تحت تاثیر قرار می دهد.

اثر کمبود ویتامین
اثر کمبود ویتامین

کمبود ویتامین B9 (فولیک اسید) و مشکلات ناشی از کمبود آن

مشکلات سیستم عصبی محیطی، اختلال حافظه، تشنج از اثر کمبود ویتامین B9 می باشد. همچنین این ویتامین به نقص لوله عصبی نیز مرتبط است. اسفناج، خمیرمایه و بروکلی از مواد غذایی می باشند که دارای این ویتامین هستند. این یکی از شایع ترین کمبود ویتامین ها در بدن می باشد که  می توانید با رژیم غذایی صحیح از بروز آن جلوگیری کنید. اسپیرولینا دارای این ویتامین می باشد که می توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از بروز کمبود فولیک اسید جلوگیری کنید.

اثر کمبود ویتامین B12 بر سیستم عصبی

کمبود این ویتامین به طور عمده باعث اختلالات خونی می‌شود. علایم عصبی شامل مشکلات حافظه، درد، احساسات لمس غیر عادی و مشکلات حرکتی از جمله ضعف هستند. همچنین تخریب ماده سفید در دو نیم‌کره مغزی، اعصاب بینایی و نخاع رخ دهد. گوشت گاو، صدف خوراکی و تن ماهی مواد غذایی شامل این ویتامین هستند. اسپیرولینا سرشار از ویتامین B12  می باشد. جو دوسر نیز دارای این ویتامین می باشد که می توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مرتبط بخوانید: هرآنچه باید در مورد اسپیرولینا بدانید

کمبود ویتامین D و مشکلات سیستم عصبی

ویتامین D به بدن کمک می‌کند تا کلسیم وارد بدن کند، بنابراین کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به سطوح پایین کلسیم شود. این ممکن است باعث مشکلات در استخوان، عرق ریختن، بی‌قراری بیش از حد بشود.  اثر کمبود ویتامین D می تواند با مصرف سالمون، شیر تقویت‌شده با ویتامین D جبران شود. همچنین لازم به ذکر است که ویتامین D می‌تواند توسط واکنش با نور فرابنفش در پوست تولید شود.

نیاز به مشاوره در خصوص محصولات غذایی و خرید آنها را دارید؟!

این محصولات را می توانید با کیفیت اصلی از فروشگاه برگ سبز تهیه کنید.

برای تهیه با ما تماس بگیرید ۹۳ ۴۵ ۹۱ ۷۷ – ۰۲ ۲۲ ۸۱ ۴۶ (۰۲۱) – ۴۹ ۳۳ ۱۲۳ (۰۹۰۳)یا از فروشگاه آنلاین خرید کنید!

آرزومند سلامت شما هستیم.